Fosterbarn - ärver av vem?
Så som uppfattar jag lagen att även om man är foster-barn hos en familj så ärver man sin biologiska moder/fader.
Jag fick hem min morfar mamma Elisabets bouppteckning för ett tag sen. Arvingarna i den var bara 2 döttrar med. Min morfar var inte med.
Antingen var han bort-adopterad eller så var han "bort-glömd" när bouppteckningen gjordes.
Eller var tror ni? Kan man få fram uppgifter om ev. adoption?
/Jenny
Före 1918 fanns inte adoption i nutida mening i Sverige.
En äldre släkting till mig råkade ut för en liknande sak när hennes biologiska mor dog. Hon hade vuxit upp hos sin far. Föräldrarna hade inte varit gifta.
Modern hade gift om sig och fått nya barn. Halvsyskonen bestämde sig för att inte uppge sin syster som dödsbodelägare, men en halvsyster berättade om för min släkting om bouppteckningen. Hon gick till bouppteckningsmannen och man var tvungen att göra om bouppteckningen. Det här var på 40-50-talet när man nog inte alltid hade fullständig kontroll.

#1 Min morfar är född 1919.
Men borde inte morfar ha ärvt av sin moder eftersom han var fosterbarn? Även om det inte fanns pengar från döds-boet så borde han väl stå med i bouppteckningen?
Ja, men det här med att föra in barnen i föräldrarnas personakter fungerade inte ifall barnet inte fanns med hos föräldern. Personakter började föras först efter andra världskriget. Så det kunde bli luckor.

Ja, det är relativt vanligt att man missade barn som inte fanns hos föräldrarna