Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdatorprogram
Läst 4259 ggr
Tom-B
2009-05-20 15:08
0

Släktträd med sidolinjer

Finns det något program som visar släktträdet även med sidolinjer, d v s åtminstone syskonparen. Och gärna nå´n liten markering att det också finns deras barn och eventuella makar att hämta?

Och gärna Gratis!Glad

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

chrissan
2009-05-20 15:12
0

Jag tror att Min Släkt uppfyller de kraven. Åtminstone kan man se alla syskon och deras barn i samma bild och sedan klicka på varje syskon och få deras familjer. Gratis om man står ut med påminnelser ibland.

Loucar
2009-05-20 15:14
0

I disgen kan du få detta om du använder släktmatrikel när du skriver ut antavlan. Men det är inte gratis, men jag tycker det är väl investerade pengar att köpa programmet.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

torsbo
2009-05-20 15:15
0

I Disgen kan du bygga antavlor, någons förfäder bakåt, eller stamtavlor, någons ättlingar framåt.

I det senare fallet visas alla ättlingar på skärmen, och om du klickar på någon så får du fram make/maka och alla barnen.

AndersE
2009-05-20 15:53
0

#0 Frågan är om du menar just släktträd? Att få med allt i utskrift går ju som nämns ovan.

Det är ju ett gammalt önskemål som framförts ofta genom åren att få ett program som kan rita vettiga släktträd och där man skulle kunna välja vad man vill ha med. 

Jag har inte sett något riktigt bra.

Tom-B
2009-05-20 16:09
0

Det just som AndersE skriver. Att rita ett släktträd.

Inte få det upp ställt i någon typ av tabellform, som i Disgen t ex.

Jag har Disgen, och vet ungefär vad det kan.

AndersE, finss det något över huvud taget? Bra eller mindre bra!

//Tom

AndersE
2009-05-20 17:29
0

Jag har testat ett en gång (fanns en länk på AF) där man kunde "dra" runt och ta bort personer så att man nog skulle kunna utforma det som man vill. Men jag tyckte det var för svårt och komplicerat.

Jag står inför två val:

1. Lämna bort till någon som ritar "manuellt" (typ Murgias)
  2. Göra det "manuellt" i något program. InDesign? Kanske går så enkelt som i Powerpoint? Det enda som behövs är att kunna skriva text och lägga bilder i rutor som man sedan kan placera fritt.

Jag tänker mig inte att jag tvunget ska ha ett träd med t.ex. sex generationer. Vissa linjer är mer intressanta och där vill jag gå längre. För någon ana vill jag visa syskon, men inte för alla. För en del har jag mycket bilder, för andra inget. Jag skulle vilja göra att utval och presentera valda delar av min släkt på en, eller flera tavlor.

Kanske ska man göra "rutorna" i datorn, skriva ut och klistra in på ett större ark?

Tom-B
2009-05-20 17:39
0

Okej, Anders!

Blir väl till att rita för hand på ett rutat papper.

Och så när man kommit ner till 1600-talet blir det nåt litet fel! GÖR OM ALLT!Rynkar på näsan

Det var därför man skulle kunna göra det på datorn. Kanske Powerpoint då. Får väl testa.

Tack iaf, Anders!

//Tom

Bjornen
2009-05-21 00:02
0

Ett amerikanskt program använder något liknande, men utskrifterna blir svåra att förstå.

svenake
2009-11-18 16:00
0

MinSläkt har bra utskrifter tycker jag. Men man måste veta vad man önskar sej,  antavla eller släkt-träd.  Min täckte en en dörr för 10 år sedan.  Och man kan ändra storlek på texten om man vill, och välja vad man vill ha med.

KingZap
2009-11-18 18:40
0

En blog om släktforkning har snabbtestat några släktboksprogram för sina syften, kanske kan informationen hjälpa dig.

Länk.

Andersdotter
2009-11-18 19:20
0

Jag använder min släkt och kan där skriva ut stora släktträd, även i sidolinjer. Sist jag skulle träffa en släkting för att berätta hade jag skrivit ut ett 10 tal A4 sidor som sida vid sida (ihoptejpade) gav en bra bild. Men detta blir ju ingalunda mer än just en arbetskopia som är överskådlig.