Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterkulturtradition
Läst 2507 ggr
Cheyenne
0

Förnamn nu och då

Mina två söner heter Axel och Lucas. Sökte på förnamnen i Sv.Bef. 1890 bara för att jämföra hur pass populära eller vanliga de var för 120 år sedan.

Fick över 85 000 träffar på Axel som tilltalsnamn eller mellannamn men folkräkningen plockar även med alla Axelina. Axel vet jag dock var vanligare än den för flickor motsvarande, dvs Axelina, så låt säga att 2/3 av träffarna var män och gossar som hade Axel som tilltalsnamn eller mellannamn, dvs nästan 60 000.

Gjorde samma sökning på Lucas, Resultat 13 personer (vuxna och barn) med stavningen Lucas och 34 med stavningen Lukas, dvs totalt 47 personer. Samma här med både tilltalsnamn och mellannamn,

Så det råder ingen tvivel om vilket av de två namnen som var populärast under 1800-talet, i detta fallet baserat på folkräkningen 1890:

Axel - ca 60 000 poster

Lucas/Lukas - 47 poster

mbss
0

Mina barn:

Alvin - 135 stycken

Disa - 81 stycken

Mitt namn:

Mårten - 5254 stycken

Sökte i SvBef 1890. Jag trodde nog att Alvin skulle vara det mest förekommande namnet.. Lite förvånad att det var mitt..

Cheyenne
0

#1 Lite lustigt är det hur det kan svänga. När jag fick mina barn för 14 och 12 år sedan var inget av namnen vanliga. Sonen Axel var ensam på dagis med sitt namn. När han började skolan var de två med namnet av +350 elever. Likadant med Lucas, ensam på dagis och en av två i skolan. Nu läser jag att både namnen ligger på 10-i-topp-listan av de vanligaste pojknamnen. Hur gick detta till? Obestämd

Gnidde
0

Du startade en namnlavin förmodligenFlört

Hälsningar Gnidde.

chrissan
0

Skrattande

svenake
0

Forskare har räknat på förnamn och kommit fram tillatt dom kommer tillbaka med 90 års mellanrum.  Vissa försvinner, en del nya kommer och så finns det regionala skillnader.

Döpte min andre son till Andreas, kände endast min morfar (1895)  med samma namn. När han började i Rebbelbergaskolan var det 4 i samma klass som hette det.