Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 2323 ggr
GuNi
0

Hjälp att hitta barn..

Har ju redan fått mycket hjälp av er men nu har jag kört fast igen och hoppas ni kan hjälpa min lösa detta.

Jöns Arvid Simonson från Vä, Kristianstads län född: 18930622. Död: 19570706 i Multnomah, Oregon.

Emigrerade till Amerika 1913 och levde ensam till 1928 i Los Angeles.

Mellan 1928-1930 har han gift sig med Sylvia  född:18941012 i Illinois. Sylvia dör 19470427 i los Angeles.

1950 gifter han sig med Edith (har inga uppgifter på vare sig henne eller vigelattest) Äktenskapet kan jag spåra till att dom iallafall bor ihop till 1954 för det är så långt jag hittar röstlängder).

Arvid dör 1957 och då står i hans dödsattest att hans maka heter Jessie, vad hände egentligen mellan 1954 och 1957?

Sylvia hette Sylvia A (Kling) som flicknamn (om jag hittat rätt person).

Det ska enligt hörsägen finnas en dotter med första frun Sylvia och dottern ska ha dött ung men jag kan inte hitta några barn alls genom åren, inte med någon fru

Kan ni hjälpa mig var jag kan hitta vigselbevis och barn?

chrissan
0

25 juli 1947 reser från Southhampton Arvid Simonson 53 år och Jesse Simonson 59 år, de bor på 503 Madison Street, Oregon City, Oregon. Jesse är född i Quincy, Illinois. De finns med 2 gånger i manifestet, i det ena står det att Arvid blvit medborgare i San Mateo, Californien

Det verkar finnas 2 Arvid Simonson, en är född 8 juli 1892 och bor i Los Angeles. Det är antagligen han som kommer med Stockholm från Göteborg 1951, bor på 5064 South Burlington, Los Angeles, 59 år. Gift med Edith, 54 år, född i USA.

Arvid Simonson 30 år, från Los Angeles kommer också i september 1923, där står att han blivit medborgare 24 mars 1923 i LA. Passnummer 259443. Detta är den Arvid som är född 8 juli 1892 enligt passansökan. Hans far heter Simon Nelson. Han emigrerade 3 maj 1911 och har bott i Spokane, Seattle och LA. Medborgare 14 okt 1918. Ansökan intygas av en Robert Simonson i LA, som känt sökanden i 30 år, dvs det måste vara en bror.

Så frågan är: Vem är din Arvid?

Kan din Jöns Arvid vara den som anges vara född 22 januari 1893, men i originalet står det 22 juni! Det finns en sådan i förstavärldskrigsmönstringen, bor i LA. Arvid född 8/7 1892 bor då i Spokane, han är född i Karlanda. Det är han som finns med Sylvia 1930, han anges vara 37 år i april 1920, alltså född 1892. Han dös oktober 1970 i Spring Valley, Californien.

Den förste Arvid, som är gift med Jesse och bor i Oregon verkar vara den rätte. Hade han rätt födelsedatum på dödsattesten?

GuNi
0

Hej Chrissan!

Oj, jag blev alldeles förvirrad av det här….kan det vara så illa att jag har blandat ihop dom!

När jag började leta efter Arvid så hade jag bara en gammal adress:503 Madison st. Oregon city, Oregon och så kom en släkting ihåg att 2:a frun hade hetat Jessica någonting och det var hon som varit med Arvid på besök i Sverige någon gång. vad den första frun som han ev. fick en dotter med hade hetat var det ingen som visste.

Så när jag hittat "min" Arvid som först varit gift med Sylvia, Edith och sist Jessie så trodde jag ju att jag hade hittat rätt.

Jag måste kolla igen allt igen och återkommer..

Tusen tack för hjälpen.

swemah
0

Lite mer uppgifter att bita i

I Oregon death index finns

Jessie Simonson

Death County Clackamas

Age 77

Spouse  Arvid

Sedan tittar jag i census 1930 i Clackamas Oregon och där bor

Areid Simonson

Park Place , Clackamas

Age 36

Birthplace Sweden

Immigrated 1913

Wife Doris 36 years

Daughter Karna J Simonson 2 10/12

Stepdaughter  Myrtle Garver  11

Stepson  Jack Garver 8

I Census framgår att Arvid var 28 år vid första giftet och att Doris var 18 (detta är alltså hennes andra gifte)

Myrtle är född i Kansas och Jack i Oklahoma. Doris är född i Missouri

och med detta som bas så går det att finna

följande post i Oregon Death index

Dora Simonson

Death county Clackamas

Death date 23 june 1941

Spouse Arvid

Så där har du första frun, som Arvid fick en dotter med

swemah
0

Tilläggas skall att Jessie's dödsdatun anges till 06 N 1965

(förstår inte riktigt bokstaven N, men så står det)

swemah
0

Från California Death Index finns följande

Karna Jean Nash (Karna Jean Simonson)

Born 13 May 1927

Birthplace Oregon

Death date 26 feb 1990

Death Place  Alameda

Mother's maiden name  Coleman

Father's surname Simonson

GuNi
0

Helt otroligt! Jag är så himla glad…vilken underbar början på dagen.

Ska försöka gå vidare och se om jag hittar något/några barn efter Karna J Simonson…håll tummarna!

Tack än en gång!

kjersti
0

#4 Kan N stå för november?

GuNi
0

Nu ger jag upp!

Känns som jag har tittat överallt på Ancestry men kan inte se om Karna J Simonson har ättlingar

Kan ni mer erfarna hjälpa mig med denna sista pusselbit så är jag så tacksam.

(Kjersti..jag tror också det kan vara November som menas)

bokesliden
0

San Jose Mercury News (CA) - February 27, 1990

Deceased Name: NASH

NASH, Jean, 62, of Fremont, homemaker. Service at 1 p.m. Thursday at Fremont Memorial Chapel Mortuary.

Copyright (c) 1990 San Jose Mercury News

Denna gav ju inte heller så mycket….

chrissan
0

Men skicka efter dödsattesten (om det går, sekretessen är olika i olika stater) så får du fram makens namn.

Tydligen kan man få en "informational copy" av dödsbeviset från California Health Department

dödsbevis

GuNi
0

Tack snälla ni!

GuNi
0

Hej på er!

Efter Chrissans uppmaning (Tack Chrissan!) att skicka efter dödsattesten på karna Jean så tog jag mod till mig och sände iväg förfrågan och har nu äntligen fått den (efter nästan ett år) och därmed också hennes Make´s namn vilket är: Ray H Nash, född Januari 1926, Oregon. Vad jag förstår så är han fortfarande i livet för jag hittar inget på Ancestry som visar på motsatsen, det som skulle vara väldigt intressant nu är att hitta något om eventuella barn, vet ni hur man kan söka reda på det?

//Tacksam för hjälp!

chrissan
0

Det verkar som maken flyttar tillbaka till Oregon och där finns inte lika bra register tyvärr, de kan ju bott där tidigare också om de fick barn.

GuNi
0

Hm, knepigt det här…jag får väl helt enkelt ta och sätta mig ner och författa ett brev till honom!

Tack!