Ericssons gamla styrelserum på Tulegatan
Jag hade nöjet att fotografera Ericssons gamla styrelserum för ett tag sen. Nu har de gjort färdigt webbplatsen och alla som vill kan se hur det såg ut.
http://www.ericssonhistory.com/ericsson/panorama/
Ursprungligen låg det på Tulegatan 17 i Stockholm. När det inte längre behövdes donerades det till staten (om jag minns rätt). De demonterade och flyttade det till Tekniska Muséet där det fortfarande finns kvar. När jag tittar på exempelvis gipsfigurerna undrar jag hur de bar sig åt utan att alltihop rasade sönder.
Det är tydligen svårt att hitta någon som vill betala för driften och man diskuterar därför att plocka ner rummet igen och magasinera det. I så fall tycker jag att det är lite extra roligt att det går att se det på nätet så här.
Lägg märke till att det går att zooma in långt i bilderna. (Det är därför det tar en stund att ladda in dem.)
Jag är lite osäker på vilken grupp det här hör hemma i så flytta gärna rätt.
#0 Det är otroligt läckert! Fantastiskt att tänka sig att det är demonterat och sedan monterat igen. Får man gå in i det på muséet?
#0 Vad är det för "balk" som ligger på golvet på övre plan?
#1: Jag tror att man kan få komma in efter överenskommelse.
#2: Det är en ljusramp med spotlights som lyser upp barnen i stuckaturen.
#3 Den ser väldigt "skräpig" ut. Åtminstone på "upper floor 3".
Jo, den är rätt iögonfallande. Dessutom bländar den lite när man står där, men den går inte hela vägen runt.

Bilderna på första sidan ser fantastiska ut, en inredning som är helt makalös … tyvärr hänger min dator sig helt så jag kan inte se vidare på denna bevarade skatt …synd
Tänk så mycket utav den här gamla gedigna inredningen som bara vräkts ut i moderniseringens tid, gamla apoteksinredningar, herrklädesaffärer med mera. allt åkte bara ut för den nya inredningsstilen. Vågar väl inte säga att det var bättre förr, för då låter man ju allt för mossig, men visst var det mer kvalitet då.
Godkänd lya!
#6 Ja, tar lite tid att ladda för mig också. Bilderna måste vara stora!
Får också ett felmeddelande
INFO: Flashplayer WIN 10,0,32,18 PlugIn
INFO: registered to: Winston DC AB
ERROR: download of "ericsson8_1/pano_ericsson_8_cube_0.jpg" failed
Jo, det är stora filer, som sagt.
#7: Det där kan bero på att någon bildfil saknas.

Tjusigt!
Och längst fram hänger Zorns porträtt av den gamle industrimagnaten som jag räknar släktskap med.