Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 3534 ggr
Cheyenne
0

Ett helt eget "Patronymikon"

Jag har ett problem!

Jag hjälper en väninna med hennes första led på sin mors sida. Min väninnas morfars far hette Nils Anton Wilhelm Åkesson, född den 10/8 1888 i Väckelsång fs, Kronobergs län. Han flyttar till Stockholm 1911 och då och sedemera i samtliga källor, uppges han heta Åkesson och vara född just den 10/8 1888 i Väckelsång fs.

Jag har tittat i SCB-utdragen för födda i Väckelsång år 1888. Under hela året föds det bara två barn den 10 augusti och den ena är just en Nils Anton Wilhelm.

MEN, hans far uppges heta Axel Wilhelm Nilsson. Nils Anton Wilhelm borde därmed ha hetat antingen Axelsson (patronymikon) eller Nilsson som sin far patronymikon. Han är ju född 1888, i en tid då patronymikon inte alltid var självklart.

Var kommer Åkesson ifrån? Är det någon som kan kika på utflyttade från Väckelsång år 1911 (han kom till Stockholm den 27/1 1911). Står han som Åkesson när han flyttar?

Alsterolle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Utflyttad 21/1 från Elofshult sida 139 i församlingsbok. Heter Åkesson vid flytt.

En syster? verka följa 16/2…

chrissan
0

Åkesson heter han där!

Det beror på att hans far bytt namn till Åkesson (sid 139 i församlingsboken, Nilsson överstruket. Då kan man ju spekulera över vad hans far egentligen hette Skrattande

Cheyenne
0

Tack snälla båda!

Aha, fann fadern Axel Wilhelm Nilssons födelse i Väckelsång den 9 oktober 1864. Son till Nils Daniel Åkesson.

Cheyenne
0

Får jag be om en tjänst till? Jag har inte tillgång till hfl för Väckelsång, därimot SCB-utdragen för födda i fs.

Nils Anton Wilhelms mor, dvs Axel Wilhelm Nilsson-Åkessons hustru, hette Anna Lovisa Carlsdotter och var född 1865 i Väckelsång.

I längden för födda i Väckelsång 1865 finner jag två (2) Anna Lovisa med en fader med förnamnet Carl.

Vad säger församlingsboken, sid 139 om Anna Lovisas fullständiga födelsedatum?

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

14/2 1865:

Cheyenne
0

Tack, tack, jättetack!