Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 4093 ggr
Cheyenne
2009-10-24 12:58
0

Länktips - Stockholmsforskning

Ännu ett utmärkt hjälpmedel för oss som rör sig i Stockholm.

Registrerade dödsbevis i Stockholm 1878-1926. Vilka församlingar som är registrerade framgår i sökfunktionens meny men man kan även läsa sig till att Adolf Fredrik, Hedvig Eleonora samt Engelbrekt och Johannes församlingar inte finns med i registret. Men många bäckar små….!

Direktlänk

Cheyenne
2009-10-24 13:32
0

Ett undantag finns dock vad gäller Adolf Fredriks församling som ju inte är registrerat. Man har tagit med Allmänna Barnhuset som vid denna tiden låg på Norrtullsgatan 14B vilket då tillhörde AF's fs.

chrissan
2009-10-24 14:34
0

Hurra!!! Det har jag längtat efter, visste att de fanns i arkivet.

Cheyenne
2009-10-24 14:43
0

#2 Visst är det en härlig dag!? Om man får använda det uttrycket i samband med tyvärr avlidna personer.

Så här ser själva dödsbeviset ut i skannad form (dessa syns inte på SSA's hemsida dock, detta är bara ett exempel) vilka fylldes i när en person avled och skickades vidare till Hälsvårdsnämnden som underlag för deras projekt avseende dödsorsaker, socio-ekonomiska faktorer etc. Vi får vara lite tacksamma att Sverige är ett land som bygger på en tro på statistik även om jag själv finner det bedrövligt tråkigt med statistik.

Anna-hfg
2009-10-24 15:19
0

Det finns ingen site om folk som suttit på spinnhuset i stockholm, i mitten på 1800-talet?

chrissan
2009-10-24 15:28
0

Nej men det finns kyrkböcker med ganska detaljerade uppgifter!

Cheyenne
2009-10-25 19:35
0

Eftersom jag värnar om de små människorna som hamnade på skuggsidan i livet, så finner jag länken i inlägg #0 oerhört intressant. Om man i rullmenyn för församling väljer "okänd ort" så finner man många av dessa människor.

Det är personer som antingen avlidit på sjukhus men som saknar bostad eller personer man funnit avlidna i någon lada, under en viadukt, drunknade i Saltsjön osv. Även de sistnämnda anges sakna bostad.

Det som jag mest reagerade över var alla de personer som var intagna fångar på olika fängelser i Stockholm och som begick självmord, majoriteten genom hängning.

Om man kikar lite närmre på dessa personer i Rotemansarkivet så får man en känsla av att de inte är några "busar". Det är snickeriarbetare, skräddare och åkeriarbetare etc.

Cheyenne
2009-10-25 20:33
0

Jag som har skrivit två opublicerade microhstorier om två kvinnor på skuggsidan finner ju här material till en hel bok.

Denna unga kvinna t ex:

Ebba Charlotta Franke
Titel: Prostituerad
Boendeadress: Trädgårdsgatan 3, Storkyrkoförs, Stockholm, Prost. byrån, Bostaden obekant
Dödsadress: Kurhuset

Hon avled den 16 november 1899 och är då 36 år gammal.

Ebba Charlotta Franke föddes i Uppsala den 1/8 1863. Hon inflyttar dock från Arboga till Stockholm och Klara fs den 23/2 1888 där hon får tjänst som piga hos en Järnkramhandlare Feychting med familj. Den 28/5 1889 byter hon både församling och arbetsgivare och flyttar till Storkyrkoförsamlingen där hon tar anställning hos f.d Skeppsstuvare Johan Viklunds änka.

Av någon anledning blir hon bara kvar där i en månad och i slutet av juni styr hon kosan till Kungsholms fs där hon uppges arbeta som piga hos familjen Segerdahl. Där blir hon bara kvar i två månader. Uppsagd eller har hon sagt upp sig själv?

I augusti 1889 flyttar hon därmed igen och nu till Storkyrkoförsamlingen där hon får en tjänst hos den ogifta Adolfina Konstantia Brandt, född 1810.

Denna Adolfina Brandt finns under totalt 22 poster i Rotemansarkivet mellan åren 1878 till dess att hon avlider 1901. Hon flyttar konstant runt mellan olika fastigheter i Storkyrkoförsamlingen men syns också i bl a Klara fs och Maria fs.

Ebba Charlotta Franke flyttar som sagt var in hos henne i august 1889 men redan någon gång under 1891 förs hon till bilagan över obefintliga personer. Hon kvarstår i bilagan till den 30/12 1892 då hon plötsligt ger sig tillkänna och anmäler flytt till Adolf Fredriks fs.

Längre än så kan jag inte följa henne men drygt sju år senare avlider hon på Kurhuset.

Ingegerd
2009-10-26 15:00
0

Namn och adress

Civilstånd och ålder

Dödsorsaker

Demina Charlotta Carlsdotter
Titel:
Boendeadress: Stockholms stad
Dödsadress: AFI
Källa: Försörjningsinrättningen, 1904, 370

Dödsdatum: 19040508
Kvinna Ogift
Ålder (Antal år,månader och dagar):
047,04,17

Den här kvinnan var lillasyster till min mormors far. Jag lyckades inte få fram själva dödsbeviset. Men det här var ju alltid något.

Vad gjorde jag för fel, tror du, Cheyenne? Dödsorsaken cancer finns med också, men jag markerade tydligen inte allt vid kopieringen. Rutan för "Sök" (för att få fram bilden, antar jag) var inte aktiverad på det jag fick upp på skärmen.

Cheyenne
2009-10-26 15:27
0

Du har inte gjort något fel Ingegerd. Originaldokumentet, dvs dödsbeviset i sitt original, finns inte skannat och upplagt på SSA's hemsida. Se mitt inlägg under #3. Man har bara lagt upp ett exempel för att visa hur dessa dödsbevis såg ut.

Demina, det var ett vackert namn förresten!

Ingegerd
2009-10-26 15:49
0

Då missförstod jag dig! När jag läser om #3 ser jag ju tydligt vad du skrivit om själva dödsbevisen!! Tack för förtydligandet i alla fall!

Ja, namnet är vackert och ovanligt. Jag fick bara två träffar när jag sökte på bara namnet eftersom jag var osäker på dödsår och om hon stavade efternamnet med C eller K.