Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 3088 ggr
Cheyenne
0

Kristianstad Garnisonsfs - Inflyttade 1880

Finns rubricerad inflyttningslängd tillgänglig hos Genline? AD Online har den tyvärr inte. Jag försöker följa min farmors fars bror Johannes Jansson (född den 30/7 1859) som utflyttar från Fränninge fs, Malmöhuslän, den 26/1 1880.

I hfl (sid 122) står det noterat under Fräjd (!?) att han är Smedsgesäll och att han flyttar till Garnisonen i Kristianstad datum som ovan. I utflyttningslängden Fränninge är han dock noterad som Dräng och med utflyttningsort Kristianstad.

Han finns inte med i folkräkningen 10 år senare.

Alsterolle
0

Jo, den finns hos Genline. Johannes införd som Nr 66 15/11 och skrivs på 5:20 sidan 115 i husförhöret. Ingen ytterligare info där.

Cheyenne
0

Tack snälla, Alsterolle!

Det är tyvärr lite tunt med Garnisonsböcker på AD Online så då får Johannes helt enkelt "vila" lite tills jag har möjlighet att följa honom ytterligare. Han finns som sagt inte med i folkräkningen 1890 så antingen har ha avlidit eller emmigrerat.

Alsterolle
0

"Det kommer mera"

Kristianstad Garnisonsförs. AI:10 sid 103 hittade jag honom igen.

Han flyttar som Nr 5 25/2 1886 till N. Vram (M) där jag hittills inte lyckats finna honom i inflyttade. N. Vram är förresten hustruns antrakter.

Cheyenne
0

Ååååh, vad bra. Norra Vram finns hos AD Online.

Han är lite knepig Johannes. Redan 1875 anges han i hfl för Fränninge som utflyttad till Skurup! Ingen Johannes! Jag hade bara tur att han 1879 kom tillbaka till Fränninge och då anges han inflyttad från Hedeskoga fs (!??), Därefter flytt igen till Garnisonen 1880.

Alsterolle
0

Jodå - han kom fram!

Som Nr 3 2/3 till sid 13 Smed Johannes Jansson till Gunnarstorp - Norra Vram AI:20 sid 13. Redan i maj samma år 18/5 till Stenestad (M) sid 170 i AI:19 "Orehus". 7/11 1887 till s 287 "EFter socknen Stående personer".

Här står en lång harang! att han är "Dömd vid Helsingborgs rådhusrätt d 16. Febr. 1892 till straffarbete 5 år …." Får ta på mig läsögonen för resten!

Cheyenne
0

Anade att det var nåt sånt. Min farmor visste inte ens att hennes far Nils Jansson hade några syskon. Nu har jag rotat fram allt (det mesta) om de och Johannes är sist ut.

Alsterolle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Knepigt med 1892 - längst till höger Rad 11 dvs Johannes rad står N. Amerika 26/7 89 utflytt 9…

Goodbye Sweden

Cheyenne
0

Alstterolle! Du är min "hero".

Tack, tack, tack! Nu ska jag se om jag finner honom emmigrerad.

MEN! Hur kunde han bli dömd till 5 års straffarbete 1892 ooch emmigrera till Amerika samma år? Eller var det 1889 han emmigrerade? *förvirrad*

Alsterolle
0

Som jag sa i #7 - håller med du!

Här kommer högra delen av Stenestad AI:19 sid 287. Rad 11 är Johannes'. Trångt värre.

Cheyenne
0

Förlåt Alsterolle! Men domen avsåg alltså en annan person och Johannes for iväg till Amerika!? Har jag förstått det rätt då?

Alsterolle
0

Nja - parentesen med domen pekar ju på rad 11 = Johannes så min osäkerhet därför stor. Verkar bara vara Genline som har dessa sidor.

Cheyenne
0

Jag har försökt tyda de bilder Alsterolle lagt in men går bet på det mesta. Kan någon hjälpa till med att tyda texten?

svenne
0

#12 Nog ser domen ut att avse Johannes.
Förslag till tolkning av texten i Olles bild i #9:

"Dömd vid Helsingborgs rådhusrätt d. 16 febr. 1892 till straffarbete 5 år och förlust af medborgerligt förtroende i 10 år efter ut------ straff för det han med vetskap om oloflig åtkomst innehaft stulet gods så--- 5:te resan stöd. Besvärstid 30 dagar från utslagsdagen".

Längre till höger:
"Vistas i Amerika", sedan är upplösningen i bilden så dålig att jag ser inte vad det står, trots läsglasögonen…..

Knepigt med datum för domen, 1892. Han och hustruns officiella utflyttningsdatum var ju 26/7 1889, sonen dog 18/2? 1888. Blev han dömd 1892 i sin frånvaro av Helsingborgs tingsrätt, månntro?Obestämd

Cheyenne
0

Puss svenne!

Se där! Hustrun missade jag helt! Läste bara Johannes Jansson och det som rörde honom men nu ser jag att hustrun hette Hilda Eriksdotter. Vad hette sonen?

Det var ett hårt straff han fick för - som jag tolkar det - innehav av stöldgods. Och andra sidan verkar han ha blivit dömd tidigare. 5:e resans stöld!??

Jag tror som du svenne, att han blev dömd i sin frånvaro. Jag har dock inte funnit honom emmigrerad ännu.

Cheyenne
0

Jag tycker att det står att han vistas i Amerika sen 1887. Sonen avled i februari 1888 men det kan stämma beroende på när sonen föddes. Jag ser tyvärr inte den uppgiften.

Fann denna Johannes Jansson i Emihamn. Yrket stämmer samt åldern. "Min" Johannes var född den 30/7 1859 och denna Johannes uppges vara 27 år vid utresan vilken skedde i mars, dvs 4 månader innan "min" Johannes skulle fylla 28 år.

svenne
0

# 14. O, jag ber…Skäms
Hustrun Hilda Eriksdotter var född 1860 i Kågeröd, de vigdes 2/4 1886 och sonen Frans Oskar föddes i augusti samma år. Grabben dog dock redan 18/2? (otydligt) 1888.

Nu blir det strax att gå och knyta sej, Falköping i morgon.

Cheyenne
0

Tack svenne! Jag sitter med ett öga på Linus (han rev nyss) och ett öga på skärmen så jag reder mig nog. Ha det så trevligt i morgon och kom ihåg…………Be careful out there! Flört

Cheyenne
0

Fins det någon som kan kika på huruvida Johannes Jansson kom fram till Amerika år 1887. Jag har en kandidat i census 1900 men han bor i Kalifornien och Johannes uppges ju emmigrera med destination Philiadelphia. Mycket kan iofs hända på 13 år.

Cheyenne
0

*putt*

Se inlägg #15. Finns det några uppgifter om Johannes ankomst till Amerika?

Cheyenne
0

Hustrun Hilda Eriksdotter vilken var född 1860 i Kågeröd försvinner ju också. Jag trodde först att jag eventuellt hade funnit henne i folkräkningarna 1890 och 1900, nu med efternamnet Johannesson/Johansson (någon knepig variant på makens förnamn) men det visade sig vara en Hilda Johannesdotter som föddes samma år i Kågeröd fs, vid födseln boendes i Teglaröd. Denna Hilda återvänder sedemera till sin födelseort som inhysespiga så henne kan jag avskriva.

Av Hilda Eriksdotter finns inga spår därmed efter 1889 då  hon förs till "EFter socknen Stående personer"