Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 2496 ggr
Sofiae
0

Skogshuggare i Minnesota

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill bara dela med mig av ett par härliga bilder från Amerika. Kvaliten är inte den bästa.

En släkting till min man är med på bilden. Han hade fru och fyra barn kvar i Sverige när han åkte dit 1890, han stannade barai två år. Man kan undra om han hade tänkt ta över sin familj dit, eller om han hade planerat att bara stanna i två år. Skulle vra roligt att veta om han fick några pengar över när han betalt resan.  Jag känner ingen som vet något om det.

Sofiae
0

bild 2

Cheyenne
0

Jag skulle tro att han ämnade ta över familjen. Biljetten till Amerika var så pass dyr så ofta hade just bara fadern råd att åka för att på plats arbeta ihop till familjens biljetter. Antingen lyckades han inte med det inom en rimlig tid eller (och det skedde också) så återvände han pga att ha inte kunde se en bättre framtid i Amerika för familjen.

Det får mig att tänka på den stora poeten Daniel "Dan" Andersson. Hans föräldrar skickade honom ensam till Amerika år 1902, då han bara var 14 år för att rekognisera "läget" i Amerika, dvs fanns där möjligheter för dem att söka sin lycka. I ett brev hem till föräldrarna skrev Dan Andersson att det inte fanns bättre möjligheter för familjen där än i Sverige, varpå fadern bad Dan att återvända till hemmet.

AndersE
0

#0 Härliga bilder. Det går nog att göra mycket åt dem.

No 1

Denna kommentar har tagits bort.
AndersE
0

No 2

Sofiae
0

#3 Jag tror nog som du. Kunde han bara få arbete som skogshuggare var det inte läge för att ta över familjen. Han hade i alla fall en liten gård i Sverige.

Tack AndersE för att du lagt ner arbete med att förbättra bilderna.

Phryxe
0

#3 #5 Synd att du minskade storleken på bilderna. Vinsten med att öka kontrasten gick liksom förlorad då.

AndersE
0

#7 Jo, fast syftet var bara att visa att bilderna går att få mycket bättre med lite behandling…