Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 5176 ggr
Andersdotter
0

Är detta ett militärsjukhus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver hjälp med ett foto till.

Min far påstår med bestämdhet att detta är ett militärsjukhus , fotot är utav min farmors morfar f. 1864, och visst var han soldat, men jag personligen är inte lika säker på frågan ang "militärskjukhus"

Vad tror ni?

Loucar
0

Hade man myggnät på svenska sjukhus det kan ju vara en ledtråd om att det är ett militärsjukhus men jag är inte säker.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Loet_old
0

Kan inte tänka mig det,vad har barn på ett militärsjukhus att göra.

och miljön ser inte speciellt militärisk ut.

KriAn
0

Kan det vara sanatorium ?

svenne
0

Nja, militärsjukhus är nog långsökt. Som redan nämnts, varför skulle det i så fall vara barn i sjukhuskläder med på bilden?

Jag gissar också på sanatorium eller helt enkelt en avdelning på ett vanligt sjukhus. Jag har ett liknande kort från ca 1910 där min farfar är med, han fick ligga på sjukhus efter ett komplicerat armbrott och bilden ser ut ungefär som den här.

Andersdotter
0

Ja, just det med barnen har jag också funderat på, nu kan ju inte militärhistoria och vad som var brukligt då, hade man barn i det militära. Mässpojkar har man ju hört talas om …..men men,            

Intressant det du säger Svenne - om att du har ett snarlikt kort från ett sjukhus - tror du det är amatör foto, eller kan man tänka sig att en fotograf jobbade med att försöka ta lite sjukhusbilder för att sälja?

AndersE
0

Kan man skanna bilden i så hög upplösning att texten på tavlorna går att läsa?

Andersdotter
0

Nej tyvärr gick inte det Rynkar på näsan

svenne
0

#5 "Mitt" kort är helt klart ett amatörfoto. Tyvärr har jag det inte tillgängligt just nu men det är som sagt snarlikt ditt.

Det förefaller något makabert om en yrkesfotograf i kommersiellt syfte skulle ha tagit kort på sjukhuspatienter, visserligen ser inte patienterna på Ditt kort så jättesjuka ut men ändå……

Finns det tryckta skrivränder på baksidan av kortet?

intrinsic
0

Det kan mycket väl vara ett militärt sjukhus. Som barn låg jag på Garnisonssjukhuset vid I 21 i Sollefteå, någon gång under kriget.

intrinsic
0

Dessutom förefaller ju samtliga män vara i vapenför ålder.

AndersE
0

#9 Intressant. Min första tanke var att flera av männen såg "militära" ut. Sedan blev jag tveksam efter kommentarerna om barn, men det kanske inte är så motsägelsefullt.

Och uppgiften från "far" ska nog inte viftas bort. Är någon "bestämd" ska man nog inte ta så lätt på det.

chrissan
0

Var någonstans var din farmors morfar soldat?

ambi
0

Jag gissar på ett sanatorium. Patienterna ser för friska ut för att ligga på ett vanligt sjukhus.

Andersdotter
0

Jag går och avvaktar på ett svar från min far, som har fotot för att få besked om hur bakdidan ser ut. Får återkomma med det,

Någon frågade var han var millitär, ja det har inte skånes knektregister lyckats hitta, det står bara i x antal husförhör att han är soldat, och han befinner sig på Rustmästargården i Gärdsköpinge när det skrivs in att han är utagen till soldat. (mer att forska på där)

/Anna

Andersdotter
0

Så nu har svaret från fadern kommit, där finns inga tryckta skrivränder på baksidan av kortet.

Fader hävdar fortfarande bestämt att ; man får väl inte för sig att fotografera civilpersoner i en sådan miljö. Däremot innom militären finns en viss sådan gemenskap. De yngre pojkarna kan förklaras med ex. vis elever vid militärmusiken

ambi
0

#15 Ska din farmors morfar finnas på fotot? Fotot skulle kunna vara från ca 1910-1915 (Sjuksystrarnas frisyr med bena) och din fmmf var född 1864. Detta skulle i så fall betyda att han var ca 45 år. Hamnade vem som helst på dessa militärsjukhus?

Jag har själv lagt in ett foto under Gamla bilder i Anbytarforum, där min mammas morbror sitter på sängkanten hos några sjuklingar. Vem som rådde om kameran och tog bilderna vet jag inte. Det framkom nog med ganska stor sannolikhet att sjukhuset var ett sanatorium i Örnsköldsvik, Ångermanland. Jag misstänker att det fotot var från 1930-talet.

Nu ska man, som tidigare nämnts inte negliera din fars uppgifter.

(Har du inga fler intressanta kort att visa?)

Andersdotter
0

Jag tittade på dina kort ambi, och ja, förmodligen blir man aldrig riktigt säker på hur det förhåller sig. Sen funderade jag idag på den gode faderns ord; man får väl inte för sig att fotografera civilpersoner i en sådan miljö, sa han

Man är ju böjd att hålla med utifrån hur man tänker i dag, ingen skulle få för sig att be hela sjukhussalen att ställa upp på ett gruppfoto i dagens läge, men uppenbarligen gjorde man så där en gång i tiden, eftersom det verkar finnas en hel del kort från sjukhusmiljöer oavsett om det nu är sanatorium eller militärsjukhus.

(ska gräva i kortlådan Glad)

smulansblog
0

Jag tycker kortet ser ut att vara taget runt förra sekeskiftet av kläderna att döma.

Kanske från första världskriget?

Phryxe
0

Hade sköterskor på civila sjukhus en armbindel från "röda korset"?

Andersdotter
0

#18 Intressant … första världskriget, jag förmodar att det skulle kunna vara så, tidsmässigt - farmors morfar f. 1864 (sitter till vänster i bild med käppen) som skulle vara omkring 50 års då. Inte omöjligt.

Hm, jag har inte ens funderat på det, hade liksom bara för mig att sjuksköterskeunniformen var just med en bindel på armen. Tyckte mig till och med minnas det från 50 talet. Men minnet har lurat mig förr.

Hittade ett foto upplagt här från 1917, inte rackarn hade dom sjuksköterskorna några armbindlar.

evakristina
0

Hade varit intressant om man kunnat se sjuksköterskornas broscher i halslinningen. Kan kanske vara Röda Korset systrar? Broscherna från de olika skolorna har ju lång tradition.

Andersdotter
0

Tyvärr går det inte att förstora upp kortet Rynkar på näsan

ambi
0

#22 Jag har lagt ut fyra kort på sköteskor med armbindel i Anbytarforum, Gamla bilder. Tyvärr så framgår det inte exakt var kvinnorna var verksamma.

Andersdotter
0

#23 tittade igenom alla sjuksköterske bilderna och läste även en del inlägg, ingen verkar riktigt säker vad det gäller armbindeln om jag förstod det rätt.

#19 Jag tittade även lite på en foto sida som det var länkat till,

bla fanns där tre foto jag jämförde tagna alla efter kriget, med armbindel. den reflektionen jag gjorde var att inte alla syrror på samma bild bar armbindel, endast en av dem? På ytterligare en av bilderna på en sjuksköterska (med armbindel) står där föreståndaren som titel. Bara en tanke!