Familysearch - SVAR
Läste precis på familysearch hemsida att man tillsammans med SVAR ska indexera svenska kyrkoböcker och söker frivilliga "indexerare".
Jag skrev till SVAR och sa att man ska se till att man får personer som kan svenska, annars kan det bli ett dåligt register.
Registret skulle vara gratis. I England har man hållt på att digitalisera registren 1837-1983, och är ännu inte klara. Förhoppningsvis går det snabbare här.
Ja, det är bara att hänga på med indexering! Ju fler desto bättre!

Har anmält mig tidigare och indexerar just nu Amerikanska census 1920 för staten Georgia. Jag finner det avkopplande.

Testade att hämta en en batch från Örebro kyrkoarkiv. Blev tilldelad födda 1798. Returnerade batchen vilket man kan göra. Jag måste helt enkelt ta en kurs i Paleografi först. 
Förstår dig Cheyenne! Jag har oxå returnerat mer än en batch under tiden jag indexerat…. men avkopplande precis som du säger.

På det sättet är det ju bra med projektet, dvs man kan returnera en batch utan att uppge orsak. Men man kan även uppge en orsak, tex att bilden är för mörk, suddig eller på annat sätt oläsbar. Sen kan man ju rapportera in en halvfärdig batch, t ex pga av brist på tid eller liknande och be att den cirkulerar vidare till någon annan som får slutföra.
Man får hoppas att alla som känner sig lite osäkra gör som du, Cheyenne, annars är väl risken att det blir låg kvalitet på indexeringen. Alla är kanske inte lika medvetna om sina tillkortakommanden! Det kan också vara språkproblem om engelsktalande tar sig an svenska källor.
Vad behöver man göra i en sån volym som Örebro födda 1798? Skriva av hela texten ordagrannt, eller bara excerpera föräldrar, barn, datum, och plats? Eller ännu mindre?
Namn på barn, föräldrar, födelseplats, födelsedatum om jag inte minns fel.

#7 Om vi tar födda i Örebro som ett exempel; Laddade just hem en batch för att se exakt vad det står.
Vad jag får upp på skärmen är då ett antal sidor ur födelseboken som jag då ska indexera. Volymbeteckningen anger man inte men därimot paginering, dvs sidnumret i födelseboken. Att det är en födelsebok och att det är Örebro fs finns redan som "default".
Sen följer:
Barnets förnamn
Barnets efternamn (här får man ha patronymikon i åtanke givetvist)
Födelseår, månad och dag
Uppgifter om dop (datum)
Boendeort
Faderns namn
Moderns namn
Faderns hemort
Kön på barnet
Det man skulle vilja ha med är faddrar men som med allt med familysearch så får man se detta som en ingång till källan.
Tyvärr kan jag inte göra en skärmdump på hur det ser ut då det i avtalet framgår specifikt att de bilder ur kyrkböckerna som man hämtar hem inte får sparas på datorn och/eller spridas vidare.
Det var ganska mycket ändå. Faddrar får man ta ur källan. Boendeort är väl där barnet föds och om faderns ort inte är samma (t ex vid oäkta barn) så finns ett fält för det. Förstår att dopdatum är viktigt eftersom mormonerna är inblandade.
Hur gör ni med barnets efternamn? Det står ju sällan i klartext, utan man får "beräkna" det från faderns namn, eller moderns om det saknas en far. Finns det anvisningar när man ska skapa ett patronymikon och när man ska använda faderns efternamn? När det gäller soldater är det inte helt givet vad man ska välja. I min egen databas brukar jag ofta mata in barn med både patronymikon och faderns soldatnamn, så får man träff oavsett vad man senare kan söka på.
där finns det väl en risk att både icke-svensk-släktforsknings-vana och nya entusiaster bland svenska släktforskare anger fadernas efternamn som barnets efternamn, dvs. man känner inte till patronymikonsystemet … synd att man tvingar dit ett efternamn.

#10 Det går att lämna fältet för efternamn tomt. Hur man har tänkt att det senare ska redovisas på familysearch's söksida vet jag inte.
Här ser jag dock ett problem av precis de skäl du nämner AndersB. Jag skickade ju tillbaka min batch för födda i Örebro så än har jag inte indexerat något för Sverige men som svar på dina frågor har jag i alla fall konstaterat följande (vilket genererade än fler frågor):
För varje inmatningsfält (födelsedatum, hemort, efternamn etc) finns anvisningar. Det enda som anges avseende barnets efternamn är följande:
"Do not include titles or terms with the surname, such as: den äldre, den yngre, spädbarn, fröken, etc. Do not index punctuation, except hyphens and apostrophes when they were written on the document as part of the name.
If a surname was abbreviated, type the name as it was written on the document. Do not type a period after the abbreviation. If you cannot determine if a name is a given name or a surname, index the name in the Given Names field. If the surname was not recorded or contains a variation of the word 'unknown,' press Ctrl+B to mark this field as blank."

Sen har man gett ett exempel på näst sista meningen i sista stycket, dvs "If you cannot determine if a name is a given name or a surname, index the name in the Given Names field."
Och så har man länkat till ett exempel (denna kan jag länka till utan att det är ett avtalsbrott)
MEN, vi som forskar i Sverige vet att så här ser det INTE ut i de flesta födelseböcker, dvs prästen har INTE skrivet ut i födelseboken ett förmodat patronymikon eller efternamn efter barnets förnamn

Om det inte uttryckligen står ett efternamn, vilket det sällan gör i födelseböckerna, anger jag att fältet är tomt med

Som jag nog skrev i den andra tråden tycker jag inte namnen är några problem eftersom vi ska skriva som det står. Problemet är med orterna där vi inte ska skriva det som står, utan vi ska gissa vad som är rätt stavning … Det är ju helt omöjligt då det är namn på byar, torp, backstugor etc i en slumpvis vald socken man får sig tilldelad. Det sitter formodligen också ett gäng med jänkare och försöker indexera de här ortsnamnen. Det är svårt nog för en som kan sin socken.
Ja, ortsnamnen är ett problem. Även för en svensk kan de vara svåra men vi har ju åtminstone en någorlunda "känsla" för ordet och vet hur och var vi ska kolla.
Jag hade en ort en gång Norada i en ansökan om medborgarskap i USA. Jag funderade och funderade. Jag gick genom alla Sveriges orter, inget Norada. Sen gick det upp för mig att No kanske var förkortning för norra och se jag, en skåning, hittade orten Norra Råda i Värmland. En koll i kyrkoboken och jag fann tanten där.
Hur ska t ex en amerikan med begränsade kunskaper i svenska klara detta?

Jag har ju valt att indexera de amerikanska folkbokföringarna. Mycket pga att jag vill lära mig förstå deras system och samtidigt få en rejäl geografilektion på köpet. I förmiddags satt jag med census 1935 för staten Rhode Island (RI) vilket var roligt för jag fick en batch med staden Warwick i Rhode Island. Min sambo föddes och växte upp i staden Warwick fast i England.
Nåväl, census 1935 för RI är extremt tydlig. Det går inte att läsa fel även om det skulle vara så att man förstår ytterst lite engelska. Nu vet jag inte hur det fungerar med de svenska böckerna som ska indexeras men med just census 1935 för RI färgas fältet rosa om man skrivit något tokigt. Anser man att det man skrivit är det som är korrekt klickar man på "accept" och systemet godtar det inmatade. I förmiddags satt jag dock med en familj som enligt census bodde i "Old Warwick". Fältet blev rosafärgat. Jag blev irriterad. Det stod ju "Old Warwick". Så jag gissar att någon form av kontrollparametrar ligger bakom indexeringen av de amerikanska böckerna åtminstonde.
Det är ju ofta så att handlingar som närmar sig nutiden ofta blir tydligare. Skriften liknar mer vår och kvaliteten är bättre (om handlingen inte har förvarats fel).
Sen kan man kanske undra varför Svar inleder samarbetet med Familysearch. Förmodligen har det med ekonomi att göra. Staten slipper väl betala. Visst jag använder Familysearch men är lite tveksam till rörelsen bakom …

Ja det kan man fråga sig EvaMorfi och jag undrar ibland över de uppgifter man ska registrera.
När jag började med att indexera census för staten Georgia för ett par veckor sedan blev jag väldigt upprörd. Stampade omkring här hemma (fly förbannad) och krävde svar av min sambo på frågor som han inte kunde ge ett exakt svar på.
Så här var det;
När man indexerar folkräkningen för Georgia finns det nämligen en kolumn för "Race and ethnics". Kanske inte så upprörande i sig. Så ser det ut i de flesta census. T ex för Rhode Island ska man uppge om en person är "white", "black" eler "other". Men i census för Georgia ser det helt annorlunda ut. Här ska man ange om en person uppges vara white, black, mulatt, negro, asien, yellow, skandinavian etc, etc. Hur och vem avgör om en person är black, mulatt eller negro?
Och här blev jag då upprörd. Men eftersom jag själv har resande anor så har jag lärt mig att det är mina känslor som styr. Att myndigheterna kallade min mormors mormor för resande brydde hon nog sig inte om. För hon var det!! Det är mina känslor som styr.
Barnets efternamn verkar mest ställa till problem. Hur man gör om det inte står uttryckligen kommer nog variera väldigt från person till person. Och det är inte bra i en databas.
Jag misstänker att det är ganska viktigt att ha något skrivet i efternamn, annars kommer det troligen inte gå att söka på barnet. Se hur familysearch funkar idag. Det gäller att skriva in för- och efternamn. Jag tvivlar starkt på att sökprogrammet kommer vara så smart att det letar igenom faderns efternamn OCH faderns förnamn, för att hitta ett passande efternamn till barnet. Det innebär om inte annat en avsevärt tyngre query till databasen, och det vill man nog undvika ur prestandahänseende.
Så man kommer nog inte att hitta t ex Anders Jansson, om det inte står Jansson i efternamnfältet.

Vid sökning i FamilySearch brukar man kunna ange den sökta personens namn samt föräldrarnas namn.
Som nämnts tidigare indexeras varje batch av två personer. Om dessa indexerar olika går en admin in och avgör den slutgiltiga indexeringen. Om det är så att en indexerare ofta gör tvärt emot hur andra gör borde de väl höra av sig och påpeka problemet.
Men hur ofta vet man Anders Janssons fars fullständiga namn och hans mors förnamn, vilket krävs för en sådan sökning? Ofta är det vad man vill få fram.
Bra system med dubbel indexering, och en kontrollant som avgör. Kan nog bli mycket jobb för denne admin. Vilka kvalifikationer ska denne ha?

#22 Jag tror inte någon av alla frivilliga som indexerar kan svara på vilka kvalifikationer som kontrollanten har. På denna sida beskrivs projektet och längst ner finns kontaktuppgifter till de ansvariga för projektet.
Som EvaMorfi skriver i #0 har hon ju mailat till SVAR och påtalat vikten av att de som ska indexera de svenska böckerna, är kunniga i det svenska språket. Vi får väl hoppas att den som är kontrollant är både kunnig i det svenska språket samt i släktforskning i svenska källor.

Som ett tillägg till ovanstående; Till den sidan som jag länkade till med b.la projektbeskrivningen, finns skärmdumpar som visar hur det ser ut på skärmen när man indexerar. Bilderna är klickbara för förstoring.