Hfl Riseberga 1892-1897
Är det någon som har tillgång till hfl för Riseberga fs i Kristianstad län för åren 1892-1897?
Under Bonnarp N:o 1 skall f.d Soldaten Per Engman, född 1832 i Riseberga samt hustrun Johanna Truldotter/Trulsson, född 1826 i Konga fs finnas.
Jag skulle bli oerhört tacksam för deras fullständiga födelsedatum.
DE på Riseberga pastorsexp. skulle kunna hjälpa om de inte skickat iväg sina papper. Själv har jag fått en del hjälp därifrån när de gällde Are Werdan hälsoprofeten

Tack lizzkulla1 men Riseberga hfl finns skannade fram t om 1897.

Tack snälla Gnidde! Perfekt! 

Gnidde, har du möjligtvist tillgång till Risebergas och Kongas födesleböcker för de aktuella datumen? Det skulle vara trevligt med Per Engmans och Johanna Trulsson/Trulsdotters föräldrar.
När Per Engman gifte sig med Johanna 1855 så anges han redan då vara rotesoldat så Engman var nog ett soldatnamn.

Tack igen Gnidde! Tolkarr jag födelseboken rätt; Fader Emanuel persson och modern aria Pehrsdotter?

Tack så hjärtligt Gnidde 
Ser att Genline börjat med färgbilder också! 

AD får se upp… 

*skratt* 
Ja, och ändå har jag inte lyckats få ihop Pehrs mors förnamn till något vettigt. Någon som kan tyda? Jönsdotter ser jag men förnamnet?
Jag tror hon heter Hanna i förnamn!

Det känns ju mer logiskt än det jag läste men jag saknar ett "n" till. Jag trodde begynnelsebokstaven var K och fick det ev. till Kana men vad är det för sträck över n'et? 
Det är ett streck över n:et, vilket betyder att det är två n. Alltså Hanna. 

Tack, nu fick jag lära mig något nytt. Varför inte bara skriva Hanna då?
Här ställer sig världen frågande, som en vän till mig brukar säga.
#13 Jag färgläggeer själv ett bra sätt att hitta vad man söker. Man vet vad man undrade över. 
Hälsningar Gnidde.
#19 Det är jättebra, jag var bara på lite skojfriskt humör!
#18 Det där strecket är en specialare som användes av någon anledning ibland just på bokstäverna n och m när dessa var dubblerade. Funderar på om det förekom ovanför några andra bokstäver, men tror faktiskt inte det.

Strecket motsvarar väl det vågiga strecket över n på spanska, som blir ett mjukt nj i tal. Har för mig att liknande uttalsskillnader finns på isländska. På walesiska är ett dubbelt ll lika med ett mjukt l (sätt tungan som du skulle säga l och andas ut). Dubbla konsonanter blir alltså "mjuka"

Muljeringstecken heter det visst
jag hade en lärare på universitetet som systematiskt skrev med streck över dubbeltecknat, han tyckte väl det sparade tid (och krita) - jag har också mest sett det över m och n - men ofta! och i olika delar av Sverige.
det är väl så att många andra konsonanter har "stapel" så att det inte blir så läsligt med ett streck över :)