Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 3847 ggr
Cheyenne
0

Hfl Riseberga 1892-1897

Är det någon som har tillgång till hfl för Riseberga fs i Kristianstad län för åren 1892-1897?

Under Bonnarp N:o 1 skall f.d Soldaten Per Engman, född 1832 i Riseberga samt hustrun Johanna Truldotter/Trulsson, född 1826 i Konga fs finnas.

Jag skulle bli oerhört tacksam för deras fullständiga födelsedatum.

lizzkulla1
0

DE på Riseberga pastorsexp. skulle kunna hjälpa om de inte skickat iväg sina papper. Själv har jag fått en del hjälp därifrån när de gällde Are Werdan hälsoprofeten

Cheyenne
0

Tack lizzkulla1 men Riseberga hfl finns skannade fram t om 1897.

Gnidde
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var så god min vän.

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Tack snälla Gnidde! Perfekt! Glad

Cheyenne
0

Gnidde, har du möjligtvist tillgång till Risebergas och Kongas födesleböcker för de aktuella datumen? Det skulle vara trevligt med Per Engmans och Johanna Trulsson/Trulsdotters föräldrar.

När Per Engman gifte sig med Johanna 1855 så anges han redan då vara rotesoldat så Engman var nog ett soldatnamn.

Gnidde
0

Tror det är denna Per

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

Fortsättningen på födelseboken

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Tack igen Gnidde! Tolkarr jag födelseboken rätt; Fader Emanuel persson och modern aria Pehrsdotter?

Gnidde
0

Fel av mig denna per är nog den rätta Han är född 7/10 1832 i riseberga. Läste fel på månaden, gick bättre när jag förstorade bilden.

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

Här hittade jag familjens bostad

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

Och här ar familjen omkring 1832.

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Tack så hjärtligt Gnidde Kyss

AndersB
0

Ser att Genline börjat med färgbilder också! Tungan uteTungan uteTungan ute

AD får se upp… Glad

Cheyenne
0

*skratt* Skrattande

Ja, och ändå har jag inte lyckats få ihop Pehrs mors förnamn till något vettigt. Någon som kan tyda? Jönsdotter ser jag men förnamnet?

Ello
0

Jag tror hon heter Hanna i förnamn!

Cheyenne
0

Det känns ju mer logiskt än det jag läste men jag saknar ett "n" till. Jag trodde begynnelsebokstaven var K och fick det ev. till Kana men vad är det för sträck över n'et? Obestämd

AndersB
0

Det är ett streck över n:et, vilket betyder att det är två n. Alltså Hanna. Glad

Cheyenne
0

Tack, nu fick jag lära mig något nytt. Varför inte bara skriva Hanna då?

Här ställer sig världen frågande, som en vän till mig brukar säga.

Gnidde
0

#13 Jag färgläggeer själv ett bra sätt att hitta vad man söker. Man vet vad man undrade över. Glad

Hälsningar Gnidde.

AndersB
0

#19 Det är jättebra, jag var bara på lite skojfriskt humör!

#18 Det där strecket är en specialare som användes av någon anledning ibland just på bokstäverna n och m när dessa var dubblerade. Funderar på om det förekom ovanför några andra bokstäver, men tror faktiskt inte det.

chrissan
0

Strecket motsvarar väl  det vågiga strecket över n på spanska, som blir ett mjukt nj i tal. Har för mig att liknande uttalsskillnader finns på isländska. På walesiska är ett dubbelt ll lika med ett mjukt l (sätt tungan som du skulle säga l och andas ut). Dubbla konsonanter blir alltså "mjuka"

chrissan
0

Muljeringstecken heter det visst

Genea
0

jag hade en lärare på universitetet som systematiskt skrev med streck över dubbeltecknat, han tyckte väl det sparade tid (och krita) - jag har också mest sett det över m och n - men ofta! och i olika delar av Sverige.

det är väl så att många andra konsonanter har "stapel" så att det inte blir så läsligt med ett streck över :)