Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdatorprogram
Läst 4363 ggr
ANNIA
2008-05-08 01:26
0

Jämförelse släktforskningsprogram

Såg i en något äldre tråd om släktforskningsprogram. Är det nån som kollat alla dom och vet vilken skillnad det är på programmen förutom priset.

Holger, disgen och min släkt hitta jag sidor till men är ju svårt att se skillnad på det viset utan att prova.

Stod även om legacy family tree och ancestry quest är det bara program på nätet eller också nåt som man kan skaffa till datorn. Och skiljer dom sig på nåt sätt mot dom andra.

Denna kommentar har tagits bort.
Gnidde
2008-05-08 19:47
0

Legacy family tree och Ancestry Quest är två helt Engelska/USA program. Skillnaden ligger i upplägget av programens inmatningsfunktioner. Legasy family tree var med i en datatidning som fullt fungerande gratisprogram påminner till viss del om Disgen i upplägget. Ancestry Quest var med i en begränsad version i ett tidigare nummer av en datatidning. Det bästa är att prova sig fram så man finner ett program man tycker om och att det är lätthanterligt för en själv och ger något så när bra utskrifter av släkttavlor ao nträd mm. Lycka till i ditt sökande

Hälsningar Gnidde.

ANNIA
2008-05-08 22:24
0

Tack Gnidde. Jag vill nog helst ha ett svenskt program även om jag är duktig på engelska så går jag bet ibland när man kommer in på vissa områden där dom kan ha ett sorts yrkesspråk.

Jag hade en skiva förut från nån datatidning. Kanske var nåt av dom programmen på den då.

Får gå tillbaka till sidorna och titta om dom har demos att ladda hem. Hade inte en tanke på det när jag var på dom utan då försökte jag bara kolla funktioner och pris.

Helt OT. Är det nån annan som svara före Gnidde för på det inlägget står det ju nr 2. Gör inget om nån tagit bort inlägg men bara veta ifall det blivit strul för även på min tråd om filmtips står det att två ska ha svarat men bara AndersE som skrivit där.

lisopasi
2008-05-08 22:40
0

Vill du göra trevliga internet sidor så välj Min Släkt. DISGEN gillar jag i övrigt, men undrar vareviga gång varför de ska lägga filerna i olika underkataloger hela tiden när man skapar internetsidor…

AndersE
2008-05-08 22:50
0

#3 Om man tar bort en kommentar så ändras inte numreringen för det. Orsaken är bl.a. att man ofta talar om vilken kommentar man svarar genom att ange numret.

I denna träng är alltså #1 borttagen. Att kommentarer tas bort kan t.ex. bero på att det blivit en dublett, att en kommentar hamnat fel eller att en olämplig kommentar modereras bort.

ANNIA
2008-05-09 00:31
0

#4 lisopasi. Jag har bara tänkt att ha det för mig själv åtminstone som det nu ser ut. Inga planer på nå hemsida.

Jag ska se till att ladda hem demos där det finns.

ANNIA
2008-05-09 00:38
0

#5 AndersE. Jo jag förstått att numreringen inte ändras när inlägg tas bort. Det har synts när sajtvärdar raderat inlägg. Och hade det bara varit denna tråd hade jag inte reagerat alls. Utan att jag reagera var för två saker. Att även i den andra tråden är ju liknande. Står att två svarat men bara finns ett svar. Andra saken som gjorde att jag blev fundersam är för att det inne på support står om försvunna inlägg.

AndersE
2008-05-09 00:43
0

#7 Att numreringen blivit fel i någon sträng stämmer. Det tror jag dock är löst…

Sen har jag hört talas om "försvunna" kommentarer men inte sett det.

ANNIA
2008-05-09 00:55
0

Var tack vare tråden inne på support som gjorde att jag blev fundersam, men där var det ju än knäppare att personens inlägg försvann efter postning.

Och jo en sak till som gjorde mig extra "uppmärksam". Jag har själv fått problem med prenumerationsmail (skrivit om det på support) att jag slutat fått dom. Det gjort mig extra "vaksam" på sånt som verkar vara fel. Fast nu väntar jag och ser om det dyker upp mer konstigheter.

KingZap
2008-06-12 23:52
0

Vill bara påpeka att Legacy Family Tree 7.0 som nyss kom ut håller på att översättas till svenska och det finns redan som svensk version även om översättningen pågår fortfarande.

De söker testare till den svenska versionen så det är bara att anmäla sig och få programmet gratis (tror jag).

http://www.legacysvenska.com/

MadsG
2009-10-04 13:01
0

Jag använder Legacy, dansk översättning.

Köpt för 30 $.

Kanske svenskarna har hittat översättare så programmet kan

fungera tilfredsställande.

Jag är mycket tillfreds med programmet.

Mads

Phryxe
2009-10-04 18:27
0

Om du ska mata in många personer från Sverige vinner du på att ha ett program som är anpassat för svenska förhållanden. Med DISgen följer ex. en ortslista med alla svenska församlingar.

Det finns demo-versioner av DISgen, Holger och MinSläkt. Jag rekommenderar att du installerar dem och prövar själv.

MadsG
2009-10-04 19:02
0

# tackar jag vil titta på de möjligheter du nämner.

mbss
2009-10-05 10:51
0

Skulle jag välja ett släktforskningsprogram nu skulle jag välja Disgen, vet inte om den nya versionen har kommit ut än men den skulle då klara av så att man kan lägga in egna kartor o.s.v… En mycket värdefull funktion!

Jag har kört med MinSläkt sedan jag började släktforska och det är ett väldigt bra och användarvänligt program, dock finns det inte lika många trevliga funktioner som i Disgen. Det har visat sig vara svårt att flytta över släktträdet från MinSläkt till Disgen p.g.a. att de två programen tolkar utbytesfilerna olika, därtill är det, tycker jag, en liten tröskel att ta sig över när det gäller användandet av Disgen och det är nog bättre att ta sig över den tröskeln i början innan man kommit i gång på allvar med forskningen..

Ett minus med Disgen är priset, det är lite väl högt kan jag tycka…

KingZap
2009-10-05 13:22
0

#11 Jag ingår numera i översättningsgruppen för Legacy och det finns en svensk version från och med version 7.0.

Jag testade de svenska programmen MinSläkt, Holger och Disgen tidigare men fastnade inte för någon av dom, jag tyckte de kändes
ålderdomliga och krångliga att använda, sedan körde jag Family Tree Maker ett tag innan jag testade Legacy. Det var ett program som jag fastnade för direkt och som jag tyckte var lätt att använda och passade mig bäst. Eftersom de vid den tiden inte fanns i en svensk version så tog jag kontakt med översättningsgruppen och ingår sedan dess i den och hjälper till att utforma Legacy för svenska förhållanden.

Om jag får försöka se det objektivt så tycker jag de flesta släktforskningsprogram som har nämts har sina bra och dåliga saker och i slutändan är det upp till tycke och smak vad som fungerar för just dig. Eftersom de flesta har gratisversioner så uppmanar jag dig till att testa de som verkar intressanta innan du bestämmer dig.

En sak som jag dessutom tycker är viktig är hur utvecklingen av programmen ser ut och i vilken takt de släpper nya funktioner eller förbättringar, det är ett område som jag tycker de svenska programmen behöver bli betydligt bättre på om de vill konkurrera med Legacy, Family Tree Maker mfl.