Hjälp tyda dödsorsak
1895-03-28 avlider Hilma Ottilia Carlsdotter i Ukna, Kalmar län inte ens 22 år fyllda. En kombination av Genlines bildkvalitet och slarvig handstil gör att jag inte kan uttyda dödsorsaken. Jag kan läsa "intaga fosfor", tror jag, men det står ju så mycket mer!
Är tacksam för hjälp med tolkningen!

Du har ingen referens till var det står, men hittar du "intaga fosfor" så var det ett sätt att försöka framkalla abort. Tyvärr var det så giftigt att kvinnan ofta dog.

Enligt PLF-skivan var det "Självmord". Troligen då med hjälp av intag av fosfor. Går det att klippa in en bild här?
Källa PLF;
Post 198246
Karlsd., Hilma Ottilia
Född 19/6 1873
Törnsveden
Död 28/3 1895 i Ukna (H)
Dödsorsak: Självmord
--------------
Källa: Ukna SCB, s. SVAR SCB CA2852

Iofs är det rätt intressant om man får vara lite morbid.
chrissan påpekar ju något som är alldeles riktigt och korrekt; fosfor användes vid fosterfördrivning men man har här uppfattat det som ett självmord. Svårt att veta vilket det var egentligen.

#1 Dödsnoteringen hittade jag i SCB-utdraget för Kalmar.
#3 Är det från SCB-utdraget som bilden kommer?
Frågan är ju om det är en abort som gått helt galet eller om det verkligen var ett självmord. I fall det var en abort kan man ju undra hur det kommer sig att hon valde denna väg, nog måste man ha kännt till att det kunde sluta riktigt illa även för kvinnan? Eller var hon så desperat att hon gjorde det ändå.

Det var mycket vanligt, trots riskerna. Skammen av ett oäkta barn var så stor. Man skrapade fosforn av tändstickor, det var därför man i Sverige fick säkerhetständstickor tidigt. Inte bara säkerhet alltså utan också det faktum att abortförsök var så vanliga. Det bedömdes som självmord eftersom man ansåg att kvinnan kände till risken med att förgifta sig. Den röda fosforn som finns i säkerhetständstickor är alltså inte farlig, medan vit eller gul fosfor är det.

#6 Nu har jag lärt mig något nytt, tack!
Man blir allt lite ledsen när man hittar sådana här livsöden

Bilden är tagen från den aktuella dödsboken i Ukna.
Alltså INTE SCB-utdraget!
Hela den boken finns upplagd på ADOnline.
Än en gång, detta är INTE från utdraget.

I samma bok står det också en notering under kolumnen för särskilda anteckningar för Hilma Ottilia.
Jag tolkar den texten att lyda något så här:
Begrafen efter från ??. ? Svensson en gången skrifvelse af 30/4 95, att ?? meddelat att hinder icke möter för jordfästning."
Som du kan se så är det ett par frågetecken där jag inte kan tolka vad det står.
Hoppas någon annan kan hjälpa.

#8 Ok! Då ska jag nog kika än en gång i SCB-utdraget hos Genline, har nämligen för mig att det där nämndes något om barn i den texten, alltså skulle man kanske kunna anta att det var en misslyckad abort och inte ett regelrätt självmord.
#9 Kan det stå Kr. Länsm?

Jag tolkar texten så här;
Begrafen efter från Kr.Länsm.H Svensson ingången skrifvelse af 30/4 95, att Dom ifrågarvaranden meddelat att hinder icke möter för jordfästning