Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2444 ggr
Cheyenne
0

Ebba Eleonora Elliot - vigsel och död

Jag har en person i mitt släktträd som jag skulle behöva ha hjälp med. Ebba Eleonora Elliot föddes i Stockholm den 8/2 1847 som dotter till Apotekaren Salomon Elliot och h.h Hedvig Beata Dahlberg. Den sista informationen jag kunde finna om Ebba var från mantalet 1870 då hon bor i Klara fs med sina föräldrar.

Ebba

Därefter ingenting! Men så kontrollerade jag Sv. Släktkalendern 1936 och av denna framgår det att hon gifte sig året efter, dvs 1871 med Lektorn Magnus Mauritz Höjer. Han råkar också finnas i Klara fs år 1870.

Höjer

Jag gissar att vigseln därmed skedde i Klara. Går detta att bekräfta?

Vidare framkommer det tyvärr att redan 1872, året efter vigseln, så avlider Ebba Eleonora Höjer, född Elliot. I vilken fs vet jag inte men troligen i Klara fs. Går hennes dödsnotis att finna och vad var dödsorsaken?

chrissan
0

Enl register till Klara dödbok 1865-1922 så dog hon inte i Klara. Maken bor 1/11 1873 i Adolf Fredrik

Cheyenne
0

Tack chrissan. Vid en närmre titt i registret till Adolf Fredriks inflyttningslängder så kom M.M Höjer till AF redan 1871. Deras vigsel finns dock inte i registret till AF's vigselbok.

chrissan
0

Adolf Fredrik 15 nov 1872: Orsak inre förblödning efter förlossning.

chrissan
0

Inflyttad 14/10 1871, bor N Rörstrandsgatan 14

chrissan
0

Hon fick ett dödfött gossebarn 15 nov 1872 enl födelseboken.

Cheyenne
0

Tack snälla men sorgligt. Jag misstänkte att det var till följd av graviditet/förlossning.

Cheyenne
0

Förresten, barnet kan ju inte ha överlevt? Det finns två barn till M.M Höjer men de fick han i sitt andra gifte.

Cheyenne
0

Tack, såg inte ditt inlägg under #5. Skäms

chrissan
0

De gifte sig 27 maj 1871 i Klara

Cheyenne
0

Åh, tack Chrissan!

Om du någon gång har tillgång till dina apotekarband så är jag lite nyfiken på om hennes far Apotekaren Salomon Elliot nämns där. Salomon var bror till min fm mf far Adolf Elliot. Jag tror (minnet sviktar) att Salomon förestod Apoteket Markattan i Stockholm men jag kan ha blandat ihop det med någon annan uppgift.

chrissan
0

Påminn mig nästa vecka!