Vart ska jag börja leta?
Min sambo och jag kommer inom kort att flytta till ett hus på hultsfreds slätt. Mina föräldrar bodde i huset innan jag föddes och har kunnat berätta för mig att delar av huset är från 1700-talet och alltså har huset funnits där under tiden det var regemente i hultsfred. Alltså måste det finnas väldigt mycket att berätta om huset och vill så gärna veta mer men vet inte vart jag ska börja leta? Huset har ett eget namn, ingen gatuadress helt enkelt, så det borde ju inte vara så svårt att få fram information tycker jag. Någon som kan ge mig ett bra tips så skulle det vara mycket uppskattat.
"Chaos is a friend of mine."

Har tittat igenom hela den sidan efter information, men det verkar lönlöst:( Har även försökt att kontakta dem på hembyggsföreningen, men inte lyckas så bra. Får nog ta mig i kragen och lösa medlemsagift snart, har funderat på det väldigt länge men aldrig kommit dit…
Såg nu att de har öppet idag! Ska nog ta mig dit och se ifall jag kan hitta något intressant!

Om du kan få veta vad huset hette på 1800-talet (kanske samma som nu?) så kan du gå in i husförhörslängderna (kyrkobokföring) och titta vilka som bodde där under olika tidsepoker. Dessa finns på nätet mot avgift. Kanske den lokala släktforskarföreningen kan hjälpa till att lära dig?
#0 Vill du inte berätta vad det heter och mer precis var det ligger?
Det finns nog flera här som gärna hjälper till att leta.

Jo självklart kan jag skriva namnet på huset, villa ideal. Finns bara ett hus i sverige som heter det, så det borde inte vara så svårt att hitta:)

Namnet låter lite modernt! Är det inte så att huset eventuellt är byggt på en gammal torpgrund?
Lantmäteriets kartor är bra att söka i.

Finns det en fastighetsbeteckning?

#6 Om du går in på den hemsida jag hänvisade till och väljer "Hultsfreds slätt" i menyn (direktlänk) så finner du b.la en karta över området. Ligger huset inom officersmässens eller regementets område och kan du iså fall pricka in huset?
Och jag undrar som chrissan, finns det en fastighetsbetäckning?

Enligt min far så är själva vardagsrummet från 1700-talet, och det är nog troligast att det är ett gammalt torp från början faktiskt.

Ja, det ska ju finnas något som heter Knektgården, jag vet inte om det har legat gamla knektbostäder där såvida det inte är ett gammal torp ute på slätten.

Knektargården finns det nu ett gammal ålderdomshem som heter som ligger på platsen som du nog menar, villa ideal ligger ca 400 meter därifrån, i utkanten av slätten.

Jag kikade i folkräkningen 1980 och fann Villa Ideal i Hultsfred. Då, 1980, bodde det en äldre dam där, född 1891 i Förlösa, Kalmar län. Som tur är anges även fastighetsbeteckningen vilken var/är Stg (?) 560.

Folkräkningen 1970 (klipper bara in adressen)
Villa Ideal
577 00 Hultsfred
Fastighet 93736
………………………………………..
Folkräkningen 1980
Villa Ideal
577 00 HULTSFRED
Fastigheten Stg 560.
………………………………..
Jag vet inte vad det är för skillnad på de två fastighetsbeteckningarna.

Vill du veta vem som bodde i huset på 1970-talet och i början på 1980-talet innan hon avled 1984 eller känner du till den uppgiften?

Hm, tycker det känns lite konstigt med den där damen. För min far har berättat att det var två äldre bröder som bodde där innan de köpte huset år 1981. Och på min far verkade det som de bott där väldigt längre… Ska ta och ringa han senare idag och se vad han säger

Vill veta så mycket som möjligt om huset. Är väldigt glad över all information som går att få.

Vi bör ju befinna oss i Hultsfred församling men ska vi gå tillbaka i tiden så är det nog i Venas kyrkoböcker vi ska titta. Hultsfred utgjorde nämligen från början en del av Vena församling. Först 1955 blev Hultsfred en egen församling

Ja, det stämmer! I folkräkningen 1970 är damen skriven skriven på adressen med vad jag tolkar som hennes två söner. Hon var född 1891 och dessa två herrar runt 1920-talet. I folkräkningen 1980 är dock endast den äldre damen skriven på adressen.
Här kommer hennes uppgifter.
Född 1891-03-29
Larsson, Nanny Vilhelmina
Villa Ideal
577 00 HULTSFRED
Mantalsskriven i Hultsfred (Hultsfreds kn, Kalmar län, Småland), fastigheten Stg 560.
Född 29/3 1891 i Förlösa (Kalmar län, Småland).
--------------
Källa: Mtl Kalmar län 1981

Nanny Wilhelmina Larsson har fått sin sista viloplats på Hultsfreds kyrkogård. I samma grav vilar troligen hennes make Skräddaren Karl Albert Teodor Larsson, född 1882, avliden 1951. Klipper in uppgifterna;
1891-03-29-2901
Larsson, Nanny Vilhelmina
f. 29/3 1891
Hultsfred
Död 13/12 1984
Begravd 19/12 1984
Hultsfreds kyrkogård, kv. D, nr. 144-145 (kista, nr 2 i graven)
Graven upplåten till 31/12 2006 (upplåtelse nr 1)
Troliga maken;
1882-04-16-293
Larsson, Karl Albert Teodor
f. 16/4 1882
Skräddare
Hultsfred
Död 28/7 1951
Begravd 5/8 1951
Hultsfreds kyrkogård, kv. D, nr. 144-145 (kista, nr 1 i graven)
Graven upplåten till 31/12 2006 (upplåtelse nr 1)

I Sveriges befolkning 1890 kan jag faktiskt bara finna en enda Karl Albert Teodor född 1882 (har testat olika stavningsvarianter) och han var född just i Vena församling. I folkräkningen 1890 har han dock namnet Karlsson men det kan antingen vara en felskrivning alternativt att han bytte namn. Han var nämligen född utanför äktenskapet, oäkta som man då sa.
År 1890 bor han i något som heter Wederhult i Vena förs.
Karlsson, Karl Albert Teodor
f. 1882 i Vena (Kalmar län, Småland)
oäkt. s.
Pojke, barn i familjen
Wederhult.
Vena (Kalmar län, Småland)
Födelseort i källan: Hvena
--------------------------------------
I samma hushåll finns vad jag tolkar som hans mor samt mormor.

odå, det var hans mor. Han föddes utanför äktenskapet och hans födelsedatum stämmer överrens med uppgifterna från Hultsfred kyrkogård.
Från PLF födda i Vena fs:
Karl Albert Theodor
Född 16/4 1882 i Lunddal, Wederhult, Vena (H)
Far
(Ingen namnuppgift)
Mor
Johansd., Ida Sofia
Piga, 27 år
--------------
Källa: Vena SCB Kalmar

Man skulle ju kunna tänka sig att Karl Albert Theodor Larsson antingen var sockenskräddare med sin verksamhet i bostaden, alternativt anställd av det intilliggande regementet.

Ja, det stämmer nog helt där du skriver. Pratade nyss med mina föräldrar och de sa att de bodde med deras mor i huset. En utav sönerna ska antagligen hängt sig, sköt sig eller drängt sig i ån. Men de sa att när modern avled bodde sönerna kvar. Går det att få reda på när de flyttade in?

Då får man studera församlingsböckerna och de har jag inte tillgång till just nu. Kanske forskarstugan kan hjälpa dig. Nu vet du ju vilka som bodde där.

Tusen tack för den informationen du hjälp mig med. Är väldigt tacksam, tycker det är jätteintressant att veta vem som bott i huset, speciellt när det är så pass gammalt som det är. Tack en än gång!

Det fanns också två döttrar som tydligen lever nu, de var tvillingar födda 1924. Larssons bodde i Gnöttlerum, Vena. Det är synd att församlingsboken inte finns på nätet än.
Det finns väl en lagfart på huset och där hittar man den rätta fastighetsbetäckning som gäller
Med hjälp av den kan man via fastighetsregistret
få fram samtliga ägare till fastgheten