Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 2278 ggr
Cavinka
0

Olof Darling

Satt i kväll och letade i födelseboken efter en person i Domkyrkoförsamlingen i Göteborg. Hittade inte personen jag sökte men däremot ett namn som var lite märkligt. En gosse föds 1857-04-24 och får namnet Olof Darling. Har aldrig sett någon döpas till Darling. Familjenamnet var Gibson.

chrissan
0

Han blev sedermera löjtnant (bef 1890), brodern var bataljonsläkare. Undrar om en kille skulle kunna ha detta namn idag utan att bli retad.

I Lyrestad föds en flicka 1886, dotter till hemmansägare Per Gustaf Larsson, hon får namnet Darling.

chrissan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till slut befordrades han till kapten i Svea Artilleriregemente, dog 1913.

chrissan
0

Namnet blev populärt, här 1900:

(Barn), Ellen Darling Margareta 1900
(Barn), Gracie Elsa Gunny Darling Viktoria 1899
(Barn), Herman Öije Darling 1894
(Barn), Karl Darling 1898
(Barn), Max Oskar Darling 1889
(Barn), Nils Gustaf Darling 1888
(Barn), Rolf Darling 1898
(Barn), Rune Viktor Darling 1897
Gibson, Olof Darling 1857

mariawiks
0

Vilket mysigt namn, fast jag vet inte om jag hade velat ha det som förstanamn…)

//Maria

Cavinka
0

Tack Chrissan! Jag tycker namnet är väldigt gulligt. Han var säkert föräldrarnas darling.

Cheyenne
0

Namnet är onekligen sött och jag som lever med en engelsman får konstant höra det från hans släkt och vänner när de ringer; "Hello darlig". Man blir onekligen på gott humör!

Nåväl, tillbaka till "The Gibsons". Släkten finns publicerad i flertalet årgångar av Svenska Släktkalendern, bla 1919. Släkten hade ett skotsk ursprung och jag vet inte om detta kan ha varit en bidragande orsak till Olof's något udda andranamn.

Svenska Släktkalendern