Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 1978 ggr
chrissan
0

När man lägger schema så...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ibland har man tråkiga arbetsuppgifter, då behövs många stimulerande pauser. I sökandet efter Rosa i "Ett annat barnhusbarn" hittar jag i Allmänna Barnhusets arkiv en Rosa Lydia Gunhild Lindblom f 1863. Hon är en kort tid på fosterhem men tas redan som ettåring tillbaka av modern. 1890 är hon lärarinna i Skog (X), med efternamnet Rosenlind, och 1900 folkskolelärarinna i Söderhamn. Min nyfikenhet väcks, hur kunde pigan Anna Sofia Lindblom kosta på sin dotter utbildning, till folkskolelärare dessutom som var ovanligt bland kvinnor? Var kom Rosenlind från? Fanns där en fader som betalade?

Till slut hittar jag henne i folkräkningen 1880 som fosterdotter till kronofogden Krister Svan i Lidköping. Men dit kom hon först 1879 från Hedvig Eleonora, alltså nästan vuxen med den tidens sätt att se. Kronofogdens hustru heter Rosendahl, kan det ha något med saken att göra? Njae, det är nog bara önsketänkande.

Men….Goggla - släktforskarens nödlina:

Här fanns lösningen på det lilla problemet, Västergötlands museums bilddatabas - Vad söt hon var! Och faderns namn utsatt - det måste vara brorsdotter till fru Svan. Fröken Rosa Rosenlind, dotter till handl. Gustaf Rosendahl! En ovanlig lösning på faderskapsfrågan.

Är ni också så där onödigt nyfikna?

Cheyenne
0

Allt för nyfiken - både på gott och ont! Jag har själv följt liknande livsöden utan att det funnits något släktskap till mig själv - bara för att nyfikenheten har väckts. Skäms

AndersE
0

#0 Det gäller att lägga band på sig. Ibland…

Flört

evakristina
0

Eller inte Flört