Hopplöst problem löst i Holland
Tänk er tre systrar födda i Holland på 1920-talet, endast förnamn kända, varav två hade varit gifta med en svensk sjöman, namnet känt. Sjömannen gifte sig och fick ett barn i Holland med en av systrarna på 1940-talet, namn och födelsedatum till barnet känt. Mamman dog ung och han gifte om sig med en annan syster.
Den tredje systern var gift med en holländare, efternamnet känt och de hade åtminstone en son, namnet känt, men inga årtal, bara att sonen var född på 1940-talet.
Hur i allsin dar ska man hitta tre systrar i Holland, när man inte vet deras flicknamn och var de var födda?
Jag chansade på Rotterdam. Största chansen att hitta en sjöman i en hamnstad. Problem förstås att leta i databaser när det gäller så recent material. Det enda efternamnet jag hade var holländaren, som var gift med det tredje systern. Genom att leta i olika databaser online efter det namnet började jag se ett mönster. Vissa namnkombinationer förekom ofta i samband med det namnet. Kan vara en ledtråd, tänkte jag.
Letade vidare i telefonboken för Rotterdam efter likartade namnkombinationer och hittade en tänkbar kandidat. Jag ringde upp och vem svarade om inte den tredje systern.
Sådana här till synes hopplösa problem är härliga att lösa. Det känns som att knäcka en gåta. Det är det som gör släktforskning så fascinerande.
Eller vad tycker ni släktforskarkollegor?
/Anneli
#0 Så roligt att läsa! Och så kul att ditt detektivarbete gav utdelning. Jag kan verkligen förstå och känna din glädje!
Jag tror att det är alldeles för lätt att betrakta problem som omöjliga att lösa, istället för att som här använda det lilla man vet och kasta sig ut i det oändliga. Att våga prova att nysta i de trådar som finns.
(Men man får kanske också vara medveten om att för varje sådan här solskens-historia finns också några som inte berättas. Om oändligt arbete i oändliga återvändsgränder…)
Så härligt, man blir så himla lycklig när man löst det!
En lyckad chansning. Vad kul att den gick hem och att du hittade vad du sökte.
Hälsningar Gnidde.