Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1069 ggr
Cheyenne
0

Hedwig Berg efter år 1829 - Kristianstad stadsfs.

Jag skulle behöva ha hjälp med min mf mf mormor Hedwig Berg, född 1786-02-02 i Hakarps fs, Jönköpings län. Helt kort:

Hedwig gifte sig i Hakarps fs med Stockmakaren Carl Hagström. De flyttar till Kristianstad Garnisonsfs där fem barn föds mellan 1810-1817. Maken Carl Hagström avlider dock av lungsot i Garnisonsfs år 1825.

Nästa gång jag finner Hedwig Berg vilken nu tituleras Änkan Hedwig Hagström är när hon ingår ett nytt äktenskap med Skepparen och Änkemannen Peter Sjöholm. Vigseln sker den 18/5 1829 i Kristianstad Stadsförsamling. I vigselnotisen anges Peter Sjöholm höra hemma i Åhus fs, Kristianstad län.

Finns Hedwig Hagström, född Berg inflyttad till Åhus vid tiden runt vigseln, dvs 1829 eller finns Peter Sjöholm månne inflyttad till Kristianstad stadsfs?

Cheyenne
0

*putt* Oskyldig

svenne
0

Flyttningsländer som rör Åhus för den aktuella tiden verkar inte finnas varken i SVAR, Genline eller Arkiv digital. De börjar först 1852.

Sorry!

Cheyenne
0

Inget att be om ursäkt för. Tack för att du kikade!

Cheyenne
0

Jag tar med mig denna fråga till AF!

chrissan
0

Skepparen Petter Sjöholms bou finns i Kristianstads Rådhusrätt 1840, hemmahörande i Åhus (som hörde till Kristianstad judiciellt), änkan Hedvig Berg finns nämnd. Tyvärr är inte själva bou filmad på AD-online

chrissan
0

Han drunknade vid Kivik 2 juli 1840, 60 år gammal enl dödbok Åhus. Begravd 7 september.

chrissan
0

Hedvig Sjöholm, änka dör i Kristianstad 1843 enl bou register. Står som född Hagström

Cheyenne
0

Tack för hjälpen chrissan. Nu hann jag dock ta med mig frågan till AF istället. Min fråga var; "Finns Hedwig Hagström, född Berg inflyttad till Åhus vid tiden runt vigseln, dvs 1829 eller finns Peter Sjöholm månne inflyttad till Kristianstad stadsfs?"

Nu finns det förvisso inga inflyttningslängder för Åhus avseende den aktuella perioden, därav ett korrekt svar från svenne, men det finns in- och utflyttningslängder för Kristianstad 1822-1833. Om Hedwig gifte sig med denna skeppare från Åhus kunde utflyttningslängden för Kristianstad bekräfta att hon flyttade till Åhus.

Frågan ligger dock på AF nu!

Cheyenne
0

Tack för hjälpen! Jag uppskattar det!