Dömd för vad?
Här kommer nästa fråga. På GID 2021.10.400 eller Umeå lfs, AI:17C, Husförhör, 1855-1861 sid. 1336 så finns bröderna Erik Gustaf och Pehr Anton som döms för vad? Står det mord?
… vatten och bröd och… års straffarbete. Kan någon fylla i resten?
Mvh
//Maria
//Maria

Döms för mord, sedan står det något om vatten och bröd samt 8 års straffarbete

Men vad i all världen är det första ordet i båda raderna??

Nr 2 är väl sakförd?

Javisst, sakförd står det ju, det såg jag inte innan.

Så här får jjag det till: Sakförda för mord 1860 till 16 dygns vatten och bröd och 8 års straffarbete.
Detta hittade jag i Husförhörslängderna för 1862-1868. Undrar vem dom tog livet av?
Mvh
//Maria
//Maria
Är inte 8 års straffarbete ett lindrigt straff för mord?

Ja, jag reagerade också på det, men jag hittade dom igen i hfl 1869-1875 och där står det: Återkommna efter 8 års undergånget straffarbete för dråp d. 20/6 1860 och åtnjuta ?????? förtroende. Kanske straffsatsen var mindre då också för dråp i stället för om dom hade blivit dömda för mord. Jag har kollat igenom db för 1860, men inte funnit något dråp.
//Maria

Kolla domboken så får du noggrann beskrivning. Det kan ju ha funnits förmildrande omständigheter
Jag har kollat döda, Umeå lsf 1860 och inte funnit någon notering där om någon mördad. En sådan olustig sak borde ha varit noterad för den döde.
Kan det ha varit delaktighet i mord?
Sedan har jag i AF kollat avrättade, men det enda vid den tiden fast redan 1852, är en person som halshuggs för mord i Hössjön, Umeå lsf.

Ja, jag har också kollat igenom db för 1860 och inte hittat något. Avrättade blev dom inte eftersom dom finns med i hfl 1869-1875. Skulle gärna kolla domböckerna om jag bara visste hur man gör…
//Maria

Umeå Tingslags Häradsrätt, SE/SVAR/HLA-132240015
finns på mikrokort på Svar att låna eller köpa. Frågan är om det var lagtima ting (ordinarie möten) eller urtima (extra) som ofta förekom just när det gäller mord.
Sedan bör det finns en fängelsejournal där de avtjänade straffet, var de gjorde det bör framgå av domstolsutslaget.

Har ni kollat db för 1859, det kan ju tagit tid mellan dådet och domen

Tänkte inte så långt, ska genast kolla upp det.
//Maria

Mordet begicks säkert minst ett halvår innan domen föll.
Jag har kollat som snabbast även 1859, eftersom jag inte visste om mordet begicks 1860 eller före det, för det är som du säger Svenne, att det tog ju tid innan de fick sitt straff.
Jag har även kollat döda i Umeå stad, men bara 1860.
#10 Varför jag kollade bland avrättade, var för att se om de kanske bara var delaktiga i ett mord och att själva gärningsmannen fick dödsstraff.

Nejdå, 1859 och 1860 är nu genomkollade och inga konstigheter äro funna, även om läsningen var nog så intressant men svårtydd i vissa fall.
//Maria
Man kan ju undra var mordet har skett? Blir de skyldiga dömda där mordet begåtts eller i sin hemsocken? Kan det ha skett i någon socken runt Umeå lsf, Bygdeå, Robertsfors, Sävar, Degerfors, Nordmaling?

ambi skriver previs det som kan ha skett. Mordet eller dråpet kan mycket väl ha skett i någon annan socken.
De verkar ha avtjänat straffet i Sundsvall och återkom 24/2 1872, som #7 skriver.
Källa: AI:19C sid 1384, Umeå lsf
I tidigare husförhör står inte att de varit och tjänat dräng någonstans. Har de varit inblandat i ett mord, kan de inte ha färdats någon längre sträcka från sitt hem antar jag. Var utanför Umeå lsf blir då närmast från Hissjön? Hm! Måste kolla kartan.
Nej, jag läste fel, Erik Gustaf flyttade till Sundsvall 1872.

Här ska ni få se, jag fick svar från "Dido" som tyvärr inte får skriva själv:
I Umeå lf F:2 GID 2021.17.43700
1859-11-27 Bondesonen Enoch Rönnmark (ogift) mördad, 21 år, 9 m, 17 d.
AI:17C, 1855-1861 sid.1333 Hissjön (ung. mitt på sidan) Enoch, f. 1838-02-10, mördad 159-11-27
//Maria
Vad bra! Jag har varit inne på Kurt Anderssons hemsida och kollat döda för Bygdeå, Robertsfors och Sävar. Mordet var alltså så nära inpå, men 8 år var ett lindrigt straff.

Ja, men det är väl som idagsläget ungefär…(
//Maria