Malmöns Kyrkogård
Blev så glad när jag fann denna sida med Malmöns Kyrkogård (Bohuslänska skärgården). Här ligger min farfars morföräldrar begravda. Både grav och sten finns tydligen kvar. Vacker kyrkogård med ett vackert läge. Bläddra speciellt fram till den sista bilden. Där kan man se hur havet skymtar mellan träden.
Malmön är ju känt för sin brytning av granit och min farfars morfar var ju också stenhuggare. Detta fick mig att fundera lite när jag såg bilderna från kyrkogården. Undrar hur många stenhuggare som vilar där och hur många av gravstenarna som kanske en arbetskamrat, son eller bror fick hugga.
Följande av mina anor/släktingar har fått sin sista viloplats här:
Min farfars morfar: Stenhuggare August Andersson Hellman
Min farfars mormor: Maria Paulina Tobiasdotter
Två av deras döttrar, dvs systrar till min farfars mamma; Elin Amanda och Alfina Davida, båda gifta med stenhuggare på Malmön.
En syster till min farfars mormor; Kristina Beata Tobiasdotter, gift med en stenhuggare på Malmön hon också.

Svarar på min egna fråga. Sökte på skivan "Begravda i Sverige". Valde Malmöns Kyrkogård och Malmöns Gamla Kyrkogård samt sökte på titeln Stenhuggare/Stenarbetare.
130 träffar på personer som omnämns som Stenhuggare, Stenarbetare och Stenhuggaränkor etc. Noterbart att jag bara fann några få som omnämns som Stenhuggarhustru och Stenarbetarhustru. Resten var änkor. Tänkvärt!

Man skulle kanske på något sätt kunna titta på dödsåldern?

Jag kikade bara lite snabbt. Många, många av stenhuggarna verkar ha varit i femtioårsåldern vid sin bortgång, precis som min ff mf. Men jag har även funnit hela spannet mellan 20-50 år.

Nu fann jag en tredje syster till min farfars mamma; Martina Evelina. Också hon begravd på Malmön. Det var hennes make, stenhuggare till yrket, som avled i en sprängolycka. Han var då 25 år. Efter ett par år ingick Martina ett nytt äktenskap med en …..stenhuggare! 

Det fanns väl inte så mycket annat att välja på….

#6 Jo, fiskare fanns det också. 

Cheyenne,
Jag började skratta högt när jag såg till vilken sida du hade länkat Malmöns kyrka, den personen pratar och träffar jag väldigt ofta. Och då har det inte med hans yrke att göra utan privat.
Jag skulle kunna när jag har vägarna förbi ta färjan över och ta kort på dessa gravstenar om du vill.

Sannes, nu blir jag nyfiken 
Sannes, jag kan verkligen inte be om en sådan tjänst. Dessutom borde jag ta mig i kragen och åka dit själv. Under några år tillbringade jag ett par veckor varje sommar i Kungshamn. Detta var när jag var tonåring och mina föräldrar hade goda vänner där. Det börjar bli dags att återse Kungshamn och då kan jag ju ta färjan över.
Men jag blir väldigt glad och rörd över att du erbjuder dig.

Fortsätt du att vara nyfiken Cheyenne, det kostar ingenting alls det.
Vi har det lite öppet om Malmöns kyrkogård så får vi se vad som händer längre fram.
Nu har ju sommarfolket försvunnit så nu borde till och med jag våga mig dit, undviker helst kusten på sommaren.