Arthur Rudolf Hellman - Norge
Nu tänkte jag ge mig ut på okänt forskarvatten igen och denna gång i Norge. Min farfars mor hade en bror vid namn Arthur Rudolf Hellman vilken föddes den 13/5 1887 i Askums fs, Göteborg- och Bohuslän.
Arthur emigrerade till Norge, tyvärr vet jag varken när eller vart. Dock vet jag att han gifte sig i Norge och fick barn samt att han avled där 1962. Detta pga av en sju år gammal förfrågan på AF om just Arthur där dessa uppgifter framkom.
Jag vet inte riktigt i vilken ända jag ska börja. Har varit inne på Digitalarkivet och där finns ju helt fantastiskt nog Lysningsprotokoll som i de flesta fall är tillgängliga ända fram t om 1960-talet. Tyvärr finns ju extremt många "fylke" och underliggande socknar.
Kan man finna Arthur emigrerad från Askums fs, som en början i detta sökande på hans fortsatta öde?

Svårt! Folkräkningarna finns bara tom 1900. Nästa, 1910, kommer tydligen nästa år (Sannes vet mer).
Vilken församling dog han i?

Enligt inlägg i AF gifte han sig 14 dec 1913 med Oline Olsdatter, men det står inte var. KAn du kanske försöka kontakta den som skrivit och fråga?

Anade det, han är ju född så pass "sent" som 1887. Tyvärr vet jag ej var han avled. Det framgår inte av förfrågan på AF och när jag skickar mail till personen som en gång skrev förfrågan så kommer de tillbaka.

#2 Det inlägget har gått mig förbi. Men då har jag ialla fall ett år att ugå ifrån. Får väl beta av några församlingar per dag. 

Nu fann jag inlägget. En annan skribent. Kontakt ska tas!

Vilken fantastisk genorisitet av Arkivverket (heter det så eller Digitalarkivet?) Alla dessa kyrkoböcker fritt tillgängliga.

Cheyenne, javisst är det fantastiskt att alla kyrkböckerna är fritt tillgängliga för alla i Norge. Vilken lyx för oss som är svenskar.
DIS-Norge har på deras hemsida något som heter Gravminner med lite tur kan din Hellman vara med där.
Man har även DISträff som är Norges motsvarighet till svenska Disbyt, även där kan han ju finnas med.
Digitalarkivet har även sökbara databaser som kan vara din lycka, exempel vis Inflytta svensker i Östfold 1812-1920, med tanke på att Hellman var född i Askum så är det helt klart värt ett försök att söka där.
Jag ska hjälpa dig söka i Norge, men inte just nu. Idag skall jag bara "flumma runt" och inte göra någonting, det var tufft att stå i en monter under dessa dagar när jag har svår tinnitus och kraftig hörselnedsättning.

Och vidare kom jag på att jag skall fråga min granne om denna Hellman, då grannen kommer precis i närheten av Askum, han har stenkoll på detta område. Men grannen är förmodligen "där ute i trakterna" för bilen är inte hemma.

Tack Sannes! Jag uppskattar verkligen all hjälp i detta - för mig - nya territorium
Med Arthur Rudolf Hellman är det lite speciellt då hans syster Ada Sofia Hellman, döpte sin förstfödde son, vilken var min farfar, efter honom. Min farfar hette John Arthur Ewert.
"Flumma runt" du, jag förstår att du behöver få koppla av lite. Jag ska under tiden bekanta mig närmre med de norska kyrkoböckerna.

Jippi!!!! Jag fann vigseln mellan Arthur Rudolf Hellman och Oline Olsdatter den 14/12 1913. Jag valde Östfolds kyrkoböcker efter Sannes tips, sen gick jag igenom alla socknar där det fanns en vigselbok eller lysningsprotokoll för 1913. Sidorna är dessutom indexerade så det var bara att välja årtalet 1913 och bläddra fram till december månad.
Arthur arbetade som Stenhuggare, precis som sin far August Hellman gjorde på Bohus-Malmön.
Jag vet inte om länken fungerar men jag testar:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=78&uid=52015&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1

När du gör länk ska du högerklicka på Egenskaper och välja de länkadress som står där

#11 Länken fungerar för mig. Får du inte upp sidan?

Tillägg, socknen heter Varteig i Östfold Fylke. (Lysningsprotokoll, Periode:
1861 - 1916)

Håhå! Det finns Ministerialböcker från Varteig socken med födde, konfirmerade, vigda, döda, in- och utflyttade m.m.

Varför i hela fridens namn finns inte 1913 när jag tittar på Varteig 1861-1916?

Jo, nu funkade din länk om man högerklickade på den och valde "öppna i ny flik"

Den finns inte under Ministerialböcker av någon konstig anledning men om du väljer Lysningsprotokoll i rullmenyn så finns den bland de indexerade böckerna.

Aha, han arbetade på Hvaler. Tillsammans med barnhusbarnet Berhardinas barn!

Tack chrissan! Jag läste att han arbetade på Hvaler och då ringde flera klockor men jag kunde inte komma på varför jag kände igen det. Så Hvaler var alltså ett säte för ett Stenhuggeri?

En massa stenhuggeri, det är många svenskar där.
Nu hittade jag Oline dop i Vang, Hedmark. Föräldrar Ole Börresen och Petronella Pedersdatter, födda 1844 resp 1847. Vestra Aasvedstad heter gården, därav hennes andra efternamn.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060724010009.jpg&siz=full

1
Ole
Børesen
m
b
Hf
g
Gaardbruger, Jordbruger Selveier
1844
T
N
Petronelle
Pedersdtr
k
b
Hm
g
Gaardbrugerkone
1847
T
N
Kristian
Olsen
m
b
S
ug
Gaardarbeide h/Faderen
1881
T
N
Dyre
Olsen
m
b
S
ug
Gaardarbeide h/Faderen
1884
T
N
Petter
Olsen
m
b
S
ug
Søn
1891
T
N
Oline
Olsdtr
k
b
D
ug
Datter
1895
T
N
Berthe
Olsdtr
k
b
D
ug
Datter
1888
T
N
Fel födelseår för Oline i folkräkningen 1900!
Detta är familjen då.
De hade säd, potatis, fjäderfä, ko, köksträdgård och fruktträdgård

Tack, du är lika snabb som vanligt. 
Nu är jag dock lite konfunderad. Jag gick in på
Fylke: Østfold
Prestegjeld/sokn: Varteig
Kirkeboktype: Ministerialbok
Där valde jag "Inflyttade 1906-1915". Med tanke på att Arthur var född 1887 så kan han rimligtvist inte ha kommit tidigare tycker man och han gifte sig ju i Varteig 1913. Men ingen Arthur inflyttad. Tillhörde Hvaler en annan socken?

Ja, det tillhör Hvaler. Men bland inflyttade i norska kyrkoböcker finns bara en bråkdel. Han borde funnits i databasen inflyttede svensker til Östfold som Sannes tipsade om om han fanns i boken.

Jag förstår. Jag har gått bet på att finna "inflyttede svensker til Östfold" så jag chansade istället på Lysningsprotokollet och där fanns han ju *fortfarande lycklig*.
Men eventuella barn till Arthur och Oline bör jag nästan söka i Hvalers böcker, eller hur? Jag föreställer mig att de blev kvar i Hvaler ett tag.

Det står i vigselnotisen att han har attest från Askum, så han kanske inte utflyttade permanent förrän 1913.

Askum karakteriseras av en total avsaknad av flyttlängder.

Ja, det står det ju faktiskt!
Lite lustigt att faderns namn uppges. Min farfars morfar, dvs far till Arthur, avled 1905 så han var därmed inte i livet då Arthur gifte sig 1913 men det kanske bara var en obligatorisk uppgift att uppge sin fars namn.

Ja, det står alltid faderns namn. Ibland har det varit en bra ledtråd till faderskap för oäkta svenskar som flyttat till Norge

Cheyenne:

Det var kul att forska i Norge.
Väljer att lägga upp föräldrar och syskon till min farfars mamma ifall någon besläktad hittar hit;
Föräldrar:
August Andersson Hellman, född 1851-10-10, Askums fs, avliden 1905-06-08, Askums fs. Stenhuggare i Malmöns Stenhuggeri. Boendes i Malmöns Stenhuggeri. Gift 1874-01-13 i Askums fs med Maria Paulina Tobiasdotter, född 1848-12-22 i Tossene fs.
Barn (samtliga födda i Askums fs):
Alfina Davida, född 1874-11-10, avliden 1931-06-15, Askums fs.
Jenny Rudolfina (tvilling), född 1877-11-28, avliden 1878-02-28, Askums fs. Dödsorsak; Difteri.
Carl Arvid (tvilling med ovanstående), född 1877-11-28, avliden 1877-12-24, Askums fs. Dödsorsak; Okänd.
Martina Evelina, född 1878-12-24, avliden 1950-05-24, Askums fs.
Jenny Constantia, född 1881-09-10, avliden 1895-01-06, Askums fs. Dödsorsak; Blodbrist och Nervsvaghet
Ada Sofia (tvilling och min farfars mor), född 1884-09-04, avliden 1959 i Ängelholm.
Emma Christina (tvilling med ovanstående), född 1884-09-04, avliden 1885-10-07. Dödsorsak; Okänd.
Arthur Rudolf, född 1887-05-13, avliden i Norge 1962.
Elin Amanda, född 1890-04-11, avliden vid knappt 22 års ålder, 1912-03-01, Askums fs.
Knut Algott, född 1894-03-20, avliden 1894-04-15, Askums fs. Dödsorsak: Medfödd svaghet.
…………………………………………………….
Så av August och Maria Paulinas 10 barn (två tvillingpar) avled fyra vid späd ålder, en dotter när hon var 14 år, en dotter när hon var knappt 22 år. De fyra resterande syskonen levde till ganska hög ålder och fick både barn och barnbarn. Två av de var alltså min farfars mor Ada Sofia och hennes bror i Norge; Arthur Rudolf.

Men nu tror jag att jag håller på att bli knäpp! Plötsligt är Lysningsprotokollet med år 1913 för Varteig i Östfold Fylke, borta från Digitalarkivs sida. 

Ja, det hände mig också!

Pröva med en fråga på norska digitalarkivets brukarforum (under debattforuma), lägg in de uppgifter du har så kanske någon kan hitta vilken församling de bodde i

Tack chrissan men av en slump löste det sig. Lysningsprotokollet för Varteig är spårlöst borta men jag vart så frusterad över att inte finna några barn födda i varken Hvaler eller Varteig (och då har jag sökt ända fram t om 1917) att jag chansade på följande istället (fråga mig inte varför)
Fylke: Østfold
Prestegjeld/sokn: Hvaler Spjærøy
Kirkeboktype: Klokkerbok
Jag har inte en susning vad som skiljer den socknen från den som bara heter Hvaler i Östfold. Nåväl; Första barnet föds bara ett par månader efter vigseln i ovan nämnda socken; Den 26/2 1914, ett odöpt gossebarn, avlider innan dopet. Fadern Stenhuggare Arthur Hellman med hustru Oline. Det står att föräldrarna bor i Dybedal.
Jag får kika vidare i denna socken istället och se om det föds fler barn. Just nu är jag alldeles förvirrad över de norska böckerna. 

Aha, det är en senare församling efter att Hvaler delats upp i flera.

Aj, aj, nästa barn till Arthur och Oline föds enligt notering i födelseboken den 19/7 1915 på St. Josephs hospital. Avlider dagen efter. Han nöddöps dock och får namnet Arthur. Nu uppges föräldrarna bo i något som heter Sand. (??)

Tack chrissan! Då förstår jag!

13 maj 1987 dör i Oslo en Oddvar Evert Hellmann, född 27/7 1922, tror du det kan vara en son? (Källa: Disnorge gravminner)

Det låter ju troligt! Min farfar Ewert hette Arthur i andranamn efter sin morbror. Kanske morbrodern Arthur fick en son med andranamnet Evert!

Nu har jag kikat på födda fram t om 1917 vilket är så långt födelseboken sträcker sig. Inga fler barn födda i Hvaler Spjærøy under dessa år.

#36. Sand ligger på Spjærøy. En utskeppningshamn för sten. Här finns kvar de gamla stenhuggarbarackerna.
Hvaler Bygdebok, Gårdar og slekter finns i flera band och är utgivet av Hvaler Kommune 1980. Där kan du finna mycket om stenhuggarfolket. Fråga på Digitalarkivets brukarforum eller varför inte Sannes DIS-Norge frågeforum. Du har ju platsen där de bodde - Dypedal.

#41 Tack snälla för denna information och tips.

Aha, Hvaler är en grupp öar som inte ligger så långt från det svenska Strömstad. Det förstod ju inte jag. Då flyttade Arthur från en svensk ö (Malmön) till en norsk ö.
Läser på hemsidan för Østfoldmuseet:
Halden Stenhuggeri var det første firmaet som startet utvinning av granitt på Hvaler i 1883. Stenproduksjonen på Hvaler ble dermed del av en mye større virksomhet som allerede var etablert langs kysten av Bohuslän og ved Iddefjorden. På Hvaler endte stenproduksjonen for godt i 1980.
Det har vært hogget sten på Vesterøy, Spjærøy, Asmaløy, Kirkøy, Søndre Sandøy og Tisler."
Fann också lite information om ett stenhuggeri i Dypedal.

Länktips om någon mer än jag skulle råka på en ana/släkting på Hvaler och i detta fall Hvaler Spjærøy socken. På sidan finns en avskrift av gravstenarna på Spjærøy kyrkogård. Direktlänk till avskriften.

Cheyenne,
Hur går det med dina Hellmans i Norge, skall jag börja engagera mig eller har du klurat ut det mesta som du funderade över.

Vet att det finns bygdeböcker för Hvaler och du skulle ju kunna kontakta den person som är angiven på DIS-Norges Genress sida, som gör uppslag i dessa böcker.
Länk: **[Genress Hvaler
](http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=100581)**

Tack Sannes. Ja, nu har jag fått några tips om Hvalers bygdeböcker så jag ska se om jag kan lyckas den vägen. Det enda jag egentligen vill veta är när Arthur Rudolf Hellman med hustru Oline fick det eller de barn som överlevde till vuxen ålder. Det eller de barnen skulle i så fall vara kusin/kusiner till min farfar. Jag har ju sökt i födelseboken fram t om 1917 avseende Hvaler Spjærøy men inte funnit några fler barn förutom de två sönerna födda 1914 och 1915 vilka avled strax efter födseln. .