Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettläshjälp
Läst 1546 ggr
Andersdotter
2009-08-22 19:18
0

Läshjälp – tips - dombok

Nu ber jag om hjälp igen
Trodde att jag nu denna gången med hjälp av AD online skulle kunna bringa klarhet i ett av mina släktforskar ärenden - men icke. AD online har inte husförhörsböckerna för perioden, där jag vill dubbelkolla och försöka läsa igen.
AD online har däremot Gärds häradsrätts dombok, och jag vill så gärna finna lite mer uppgifter.
Har vid flera tillfällen tidigare försökt hitta ärendet i Domboken men utan resultat. Jag har dessutom mycket svårt att läsa den och förstår inte heller riktigt hur den är uppbyggd. Meddelas Dom/Utslag i anslutning till att dom tar upp målet? Då får man ju förmodligen leta efter ett tidigare datum? Eller står ärendet noterat på samma ställe där Utslaget/Dom meddelas? I mitt fall står häradsrättens utslag den 20/12 1877, men under det datumet hittar jag inte fallet. Har letat lite bakåt men hittar inte där heller. Vad göra?

Jag har nog fört anteckningarna lite slarvigt, men mins att detta ärende återkom i flera år i periferin i husförhörsboken, men jag har aldrig kunna helt läsa vad där egentligen står.

GID 1722.26.59600 (gällande Anders Nilsson) gift med Ingar Mattisdotter
Enligt Gärds häradsrätt utslag 20/12 1877 dömd för två ….? 2 månaders fängelse för hor………hon skilja… d 6/3 1878 skiljd från sin … …hustru Ingar Mattisdotter och ………….gift ……förr …….Ingar Mattisdotter ….eller utav samtycke och …… … .. … .. … .

GID 1722.24.12800
Vä A1:10. husförhör 1872-1878 sid 395
enl gärds häradsrätt utslag 20/12 1877 dömd för hor till två månaders fängelse

Kan någon hjälpa till att klargöra det hela lite för mig skulle jag vara mycket tacksam.
Vad står det egentligen i husförhörslängden i detta ärende?
Finns Ärendet att läsa i Gärdshärads dom bok?

Andersdotter
2009-08-22 19:38
0

Glömde ju tillägga; när jag tidigare sökt på Internet har jag sett att 1864 avskaffades utomäktenskapliga förbindelser som brott, då har jag kanske läst helt fel?

bokesliden
2009-08-22 20:31
0

Hej!

Jag antar att ärendet finns att läsa i Gärds häradsdombok den 20 december 1877. Du lär dock sannolikt inte hitta det i den dombok som AD Online har eftersom det är domboken för urtima ting AIb:11 1871-1879 som de har. Boken du vill leta i är i stället domboken vid lagtima ting (alltså de ting som hölls på de ordinarie tingstillfällena). Sannolikt volymen AIa:231.

Du bör kunna hitta målet i saköreslängden för den aktuella domboken. I saköreslängden brukar målets nummer finnas antecknat, vilket gör det lättare att hitta i domboken. Saköreslängden brukar finnas antingen längst fram eller längst bak i volymerna och innehåller alla de fall där böter utdömts.

Om målet inte finns i saköreslängden så finns det två sätt att hitta målet. Det ena är att kolla alla fall som var uppe på tinget den 20 december och det andra är att leta efter stämningslistorna som innehåller alla mål som skulle tas upp på tinget. Stämningslistorna hittar du under inneliggande handlingar, sannolikt i volym FIa:205.

Ett tips är att kolla på www.nad.ra.se och söka efter Gärds häradsrätt för där hittar du en förteckning över vilka volymer som finns och vilka år de täcker.