Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 4564 ggr
Linda-A
2009-08-16 14:06
0

Bouppteckning - lite frågor!

Jag funderar på att beställa hem min första bouppteckning. Men innan jag gör det har jag några frågor som ni förhoppningsvis kan hjälpa mig med!

Priset per a4 har jag hittat men hur många sidor brukar det röra sig om så jag vet priset på ett ungefär? Jag är främst intresserad av hennes efterlevande och tillgångar vid sin död.
En dotter är emigrerad till Amerika, kan jag hitta uppgifter om henne i boupptäckningen? Datum för makens död (min ana var änka) finns det här?

Gnidde
2009-08-16 15:08
0

Antalet sidor är beroend av hur välbärgad familjen var. Min sista var på 7 sidor, en tulltjänsteman i Östergötlands skärgård so efterlämnad en änka och ett minder hemman. det är också beroende av hur nogran bouppteckningsmannen är.

Hälsningar Gnidde.

svenne
2009-08-16 15:17
0

En hel del gamla bouppteckningar finns scannade av Arkiv digital på nätet (mest före år 1900).
Vilket år, län och häradsrätt gäller det?

Linda-A
2009-08-16 15:19
0

Ok! Så i medel 5-10 sidor kanske är realistiskt? Hur blir det med betalningen då, på landsarkivets hemsida står det att avgifter under 50kr ej faktureras?!

Linda-A
2009-08-16 15:22
0

#2 Den jag tänkte beställa för dog 1933-02-21 i Skedevi, Östergötland. Jag har för mig att det är Risinge tingslag (eller något liknande)

Lissan56
2009-08-16 15:22
0

Om du bara är intresserad av arvingarna och behållningen i dödsboet kan du beställa endast dessa sidor. Om du misstänker att det är många sidor kan du skriva att arkivet kontaktar dej med uppgift om kostnaden innan du beställer! Jag har beställt bouppteckningar som innehållit allt från två sidor upp till ett femtiotal men då ingick bland dessa sidor även testamente och äktenskapsförord.  

Makens dödsdatum bör stå nämnt i bou. Det brukar stå änka efter o.s.v. Även dottern i Amerika bör stå  nämnd där med namn, ålder och ev. adress vid denna tid.

Om summan för bou understiger 50:- behöver du inte betala någonting. Det går alltså bra att beställa!

svenne
2009-08-16 15:34
0

#4 Ok, så långt fram i tiden finns de inte scannade, tyvärr.

Linda-A
2009-08-16 15:46
0

#5 Tack för svar! Då ska jag ta och beställa, speciellt om jag ev kan få reda på makens dödsdatum och dotterns vistelseort!
Så man behöver inte betala någonting alls om det är under 50:-, vilken service!

#6 Det var ju lite synd, men det verkar ju ändock rätt smidigt att skicka efter via landsarkivet!

pertho
2009-08-16 15:48
0

Det är inte nödvändigt att ange härad eller tingslag. Det skall personalen på Landsarkivet kunna klara ut. Namn, adress, dödsdatum och församling skall räcka. Om personen ägde en fastighet i ett annat härad kan det finnas bouppteckning även där.

Även sidorna med uppräkning och värdering av föremålen i boet är mycket intressant läsning. De ger en fin inblick i hur vardagslivet gestaltade sig, speciellt i de fall där dödsfallet inträffade före hög ålder. Min farfars farfar var en mycket fattig man. När han dog som änkling vid 43 års ålder ägde han kläderna på kroppen, ett fickur, en säng och två tavlor. Som jag har funderat över de två tavlorna. Vad kan det ha varit för tavlor?

Att de inte fakturerar mindre än 50:- innebär väl att de tar ut detta belopp även vid mindre beställningar. Å andra sidan fick jag nyligen en bouppteckning på tre sidor hemskickad helt gratis.

Linda-A
2009-08-16 15:53
0

#8 Ja jag är verkligen nyfiken på att veta vad de hade för ägodelar, eftersom de dog för så "länge" sen är ju detta ett sätt att lära känna personerna bakom namnen!

Jag kanske skulle ta och maila landsarkivet och fråga om detta med betalningen så att jag får säkert besked nu när ni verkar ha upplevt olika förfaranden!

Babzan
2009-08-16 16:02
0

Det ser nu ut som at alla landsarkiven tar ut samma avgifter och det underlättar. Innan var det lite rörigt, beställde jag en bouppteckning i Göteborg på 3 sidor så kostade det inget men i Lund så fick jag betala 3x4kr + porto.

#8 Så här står det nu på landsarkivens sidor, Avgifter (inklusive porto) som sammanlagt understiger 50 kr faktureras ej.

Ingegerd
2009-08-16 16:19
0

Om jag inte minns alldeles fel, så kunde jag välja mellan att få kopior hemskickade eller få bouppteckningen skannad och skickad som bifogad fil med epost. Det gällde Uppsala landsarkiv. Jag behövde inte betala någonting, trots att det var ganska många sidor.

Till Stockholms stadsarkiv fick jag däremot betala för ganska få kopior, men det är längre sedan jag beställde dem. Så arkiven kan ju ha kommit överens om gemensamma villkor senare.

svenne
2009-08-16 16:29
0

#8 Din farfars farfars två tavlor hade säkert motiv med någon religiös anknytning.

EvaMorfi
2009-08-16 17:44
0

Jag har ibland beställt BOU från Landsarkivet i Lund. Sista gången var för 2 år sedan. Nyligen behövde jag beställa igen och gick in på hemsidan för att skicka ett mejl till dem med min beställning. Jag såg att de hade fått ett speciellt beställningsformulär att fylla i. Jag fyllde i och skickade iväg beställningen. Sen började jag läsa anvisningarna. Faktiskt så återkallade jag min beställning eftersom det stod något om timarvode för att leta efter BOU.

När jag sen åkte till Lund letade jag själv upp BOU. Den ena från 1800-talet låg i deras databas med ref.nr. till boken.  Den var inte skannad så jag var tvungen att söka i boken. Detta tog en liten stund för flera BOU hade samma nr och de var inte helt kronlogiskt insatta.

Den andra från 1949 fick jag först leta upp diarienr på i en bok och sen leta efter BOU i en annan. Även det tog tid.

Naturligtvis är arkivpersonalen snabbare än jag (för jag kan inte låta bli att titta på andra saker än dem jag ska) men antagligen har arbetsbördan ökat och därför har man kanske börjat ta betalt.

Andersdotter
2009-08-16 22:32
0

Hm … man tar väl inte tråden om man ställer en fråga på samma ämne hoppas jag.

Men kan inte någon berätta hur det får till rent praktiskt på landsarkivet Skäms  … beställer man fram dom volymer man vill ha i förväg tex via e-post, eller hur går det till? Jag har förstått att det finns register till volymerna, kan man leta på rätt volym hemmifrån…

AndersE
2009-08-16 22:38
0

Jag har skickat mail med personuppgifter.

pertho
2009-08-16 23:14
0

#14. Landsarkiven har register, som de inte gärna lämnar utanför huset, men som är tillgängliga vid expeditionen. Antingen letar man själv i registret, eller också ber man om hjälp att leta. Sedan beställer man originalvolymen och bläddrar fram till rätt bouppteckning. Så har jag i alla fall gjort i Vadstena. Detta går efter lagen om offentliga handlingars tillgänglighet och kostar inget. Kopiering får arkivet däremot ta betalt för och om man inte åker dit utan beställer via brev eller mail kan man även få betala för söktid.

Linda-A
2009-08-16 23:23
0

Nu har jag i alla fall skickat iväg en beställning. Förhoppningsvis är det lätt för de att hitta den då jag lämnade både namn, födelsedatum, dödsdatum samt dödsort! Nu väntar jag med spänning! Hur lång tid brukar det ta att få hem en bou?

Lissan56
2009-08-17 00:38
0

#17 Ibland går det fort - två tre dagar, ibland tar det veckor, allt beror på vilken arbetsbelastning just det arkivet har för tillfället!

Hoppas du finner svaret på dina frågor i bou!

EvaMorfi
2009-08-17 09:22
0

Ett tips betr. Malmö Stadsarkiv. De har gjort förteckningar med diarienr. på gamla BOU. På deras hemsida finns det länk till förteckningarna. Man söker på efternamn inom lämpligt årintervall. De har ett särskilt formulär för beställning och man kan få bouppteckningen via mejl.

Bjornen
2009-08-17 11:04
0

Kostnader för statliga arkivs kopior är som regel. 1-9 A4 gratis och 10 kopior 50 kr samt därutöver 2 kr styck.

AndersE
2009-08-17 11:37
0

#19 Och beställer man via e-post är det gratis att beställa från Malmö!