Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettlivsöden
Läst 2432 ggr
Cavinka
0

Hole in the Rock

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Utah, utanför Moab, finns Hole in the Rock. Detta fantastiska byggnadsverk är utfört av Albert L. Christensen. Jag undrar vem Albert L. Christensen var. Namnet tyder på skandinaviskt ursprung. Någon som vet?

chrissan
0

Gladys var i alla fall född 23 juni 1906 och dog i maj 1974 i Moab. Hennes Social Security var utfärdat i Californien före 1951. Albert var lite svårare att hitta

chrissan
0

Det finns en del på Google om denne originelle man, tydligen är det ett het hem i klippan. Men var han kom ifrån?

Enligt en dansk hemsida var han dansk

Cavinka
0

Min gissning är dansk eller norsk. Han kan ju vara född i US av skandinaviska föräldrar. Jag skulle få cellskräck att bo på det stället men ett otroligt arbete han utförde.

Cheyenne
0

Jag vet inte riktigt hur man ska tolka uppgifterna från "Find a Grave" men där ser det ut som om Albert var född i USA.

Länk

chrissan
0

Fadern född i Danmark, här 1920 i Moab:

Neils J Christensen      42      Jean Christensen      35      Joseph A Christensen      18      Albert L Christensen      16      Clarence H Christensen      14      Leo Christensen      12      Zola Christensen      10      Gwendoline Christensen      7

chrissan
0

Utah Cemeteries:

Name:      Albert Lingore Christensen    Birth Date:      13 Nov 1903    Birth Place:      Monticello, San Juan, UT    Death Date:      8 Jul 1957    Cemetery:      Hole 'n The Rock Cemetery    Source:      Rooted In San Juan By Toni Turk    Relatives:      Spouse (1) Rita Griffiths
Spouse (2) Gladys Leona White
Mother Ester Jean Hyde
Father Joseph Niels Christensen

Cavinka
0

Man kan alltid lita på att ni klurar ut det hela. Tack så mycket!

chrissan
0

1930 bor Jean Christensen och 3 av barnen hos hennes mor, Niels bor ensam i Salt Lake City och Albert troligen hos släkt i South Dakota. Äktenskapet funkade tydligen inte.

Cavinka
0

Hade Albert och Gladys några barn?

chrissan
0

De gifte sig ju ganska sent så det kanske inte är troligt. Men hon hade barn i tidigare äktenskap enl webben, en styvson till Albert äger nu stället

Anna-hfg
0

Det kan ju vara så att han är mormon också (Utah). En av mina släktingar hade 3 fruar där. Jag trodde det var en i taget men nej då! Det fanns också en hel del barn i dessa äktenskap, minst sagt!