Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettersilverguld
Läst 3139 ggr
quinn
0

ursprung på kors?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta kors har hamnat i mitt ägo på något sätt. vet ej hur. Den enda jag nånsin fått smycken av var av min mormor, hon kom från Ingermanland. Tror dock inte att detta smycke har med det landet att göra.

hur länge jag haft det vet jag inte heller men jag har hittade det i min smyckeslåda för knappt 1 år sedan och sedan dess har det blivit en del av mig.

stämplat på baksidan så det är nog äkta silver//

AndersE
0

#0 Om det är stämplat kan ju de ge information. Har du möjlighet att fotografera av stämplarna så att man kan se dem?

(Har du scanner kan det ge ett bra resultat.)

quinn
0

scanner-nje

det jag kan tyda på baksidan är "" NGL (en bild på ngt) 916H (en bild på ngt) M7"  under detta står det "kk" i en cirkel.

tyvärr kan det vara så att Bokstaven N likagärna kan vara ett H. Lite otydligt där//

chrissan
0

M7 om det är tillverkningsåret så är det 1914 (om svenskt)

quinn
0

#3 vet ej varifrån det kommer//

AndersE
0

Om det är svenska bör det finnas en "kattfot" bland stämplarna. Jag gissar att detta är utländska?

916 kanske är silverhalten?

I Proveniens länksamling finns några länkar till sidor med silverstämplar.

quinn
0

#5 jo det kan stämma med att första bilden är en kattfot//

AndersE
0

Om det är svenskt och M7 betyder 1914 så hittar jag ändå ingen svensk silversmed som stämplat med KK eller NGL denna tid.

Svårt att veta utan en bra bild på stämplarna.

quinn
0

vet inte riktigt vart jag kan gå för att få det //

svenne
0

En välrenommerad guldsmed borde väl kunna ge ett någorlunda besked?

hose_dk
0

eller det er finsk og så er m7=1965

og det du ikke kan se er en krone i et hjerte elller måske by.

kk er så kalevale korko

så mangler helsinkis båd - er det den?

prøv  med et billede

AndersE
0

#10 Wow! Snyggt!

Nog ser det ut att kunna vara gjort 1965.

quinn
0

varit hos en silversmed och han kunde inte hjälpa mig. det var iallafall inte svenskt.  han trodde oxå att det var finskt. kunde dock inte hjälpa mig var jag skulle söka vidare.Rynkar på näsan //

AndersE
0

#12 Har du läst #10?

Där får du ett troligt land och i så fall årtal, samt tillverkare. Har du sett efter om det finns en båt eller försökt ta en bild?