Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 3621 ggr
svenne
0

Ekshärad (S) C:1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En 70-årig granne till mej har i släkten en sägen att de skulle härstamma från en "känd" värmländsk svedjefinne, kommen från Savolax i Finland till nordöstra Värmland i mitten av 1600-talet. Han gav mej uppgifter om sin farfarsfar och farfarsmor och bad mej forska vidare bakåt och se om det fanns någon sanning bakom den där familjetraditionen.

Nu har jag brottats med det där ett par veckor och det ser ut som hans familjesaga stämmer. I jakten på hans anor har jag kommit i kontakt med Ekshärads socken (i mellersta Värmland), en socken som jag i stort sett inte berört förut, även om jag är genuin värmlänning.
I Ekshärad började man föra födelse och dopbok redan år 1665, vigselbok år 1687 och död och begravningsbok år 1688.
Detta underlättar givetvis forskningen, dessutom är de tidiga böckerna mycket välskrivna och lättlästa.

Första bladet i födelseboken ser ut så här:
(Förmodligen skrivet efter år 1722, men ack så vackert…)

svenne
0

En sida ur födelseboken från 1665 och framåt.

svenne
0

Längre fram i tiden verkar prästerna ha gjort anteckningar i födelseboken om när respektive född person dog. 
Det måste vara en guldgruva för de som har anor i Ekshärad.

svenne
0

Ekshärad hette på medeltiden "Hökes-hara". Än i dag finns en by i socknen som heter "Hara". Den har gett upphov till den gamla slitna Värmländska vitsen:

-Är Ni från vettet?
-Nej, jä ä´fra´Hara!  (jag är ifrån Hara).Glad

Cheyenne
0

Fantastiskt fina bilder. Intressant med sista bilden. Kan man med den förutsätta att prästen dels hade god koll över sina församlingsbor, dels att de stannade i församlingen hela sitt liv?

svenne
0

Ja, i den utredningen jag har gjort åt min granne är det BARA Ekshärad från 1850 och bakåt…. de flyttade tydligen inte så långt.

AndersE
0

Fantastiskt så fina böcker! När jag någon gång hittat mig så lång bakåt har det oftast vara kolsvarta fuktskadade sidor med oläslig text…

Giv mig en ana från Ekshärad! Flört

Gnidde
0

Fina bilder och mycket vackert skrivet. tänk om alla böcker vore så vackra. Foten i munnen

Hälsningar Gnidde.