Vem var Magnus Kerner?
I det nyligen publicerade kriminalregistret från England på Ancestry finns en Magnus Kerner (alias John Brown) som 1801 döms till döden för att ha stulit silverskedar av sin arbetsgivare. Han sägs vara född i Stockholm ca 1741.
Går det få reda på vem han var? Eller har han ett falskt namn?

Låter smått knepigt ffa som jag känner en viss tveksamhet till hur hans påstådda efternamn stavas. Vad borde det rimligen vara?
Finns det inga uppgifter om när han kom till England?

Nej det var straffboken. Men jag tror han kan heta Körner på svenska. Magnus verkar vara ett familjenamn i den familjen.

Körner låter ju absolut rimligt med tanke på ett engelskt uttal och därmed stavning.

Undrar om han hade tysk bakgrund? Det föds ett antal barn i Tyska fs i Stockholm under 1720-1730-talet med en fader Körner.

Mycket möjligt!

Flera av de barn som föds i Tyska fs med efternamnet Körner återfinns sedemera i Klara fs kyrkoböcker, bla dödboken. Som ett exempel kan jag ta en Murmästare Joh. Christopher Körner som gifter sig två gånger i Tyska fs och får ett antal barn där. Han är noterad som avliden i Klara fs år 1777. Hans hustru är också noterad som avliden i Klara fs med titeln Slottmurmästarhustru.

De bör ju vara släkt med akademiritmästaren Magnus Körner f 1808 i Gårdstånga. Hans far Joh. Christian var trädgårdsmästare på Viderups slott, bland vittnena finns Maximilian Körner, inspector på Tågarp, inspectorhustrun på Viderup Christina Körner.
Verkar vara samma släkt som den i Stockholm tidigare

Ja, en murmästare Johan Christopher Körner som återfinns i Tyska fs och Klara fs fick b.la en son i Tyska fs år 1728 döpt till Johan Christopher han med. Om det är J.C den äldre som avlider i Klara kyrka år 1777 eller sonen J.C den yngre född 1728 är svårt att avgöra utan att kika i ett original. Sonen kan ju mycket väl ha blivit murmästare som fadern.

De var två;
Johan Christopher Körner, Slottsmurmästare, avliden i Tyska fs år 1759. begraven i Klara fs.
Så det var troligen sonen, namne och med samma yrke som avled i Klara år 1777.

Nehej, de verkar komma från Tyskland via Maximilian Körner f 1750. Så din Stockholmssläkt är troligare

Ingen som har tillgång till Släktforskarnas årsbok år 2001?
I registret på Rötters hemsida nämns: Körner, Johan, murmästarålderman, slottsbyggmästare, Årsbok 2001, sid. 32

Det verkar ha varit en äldre och en yngre Murmästare Körner, far och son och namne med varandra. Efter lite googling: "Biskopshuset i Linköping : Ett kostnadsförslag av slottsmurmästaren och åldermannen Johan Christopher Körner d.ä"
Fast det ger ju inget svar på vem Magnus Körner var…..!!

chrissan, alla vägar bär till Uppsala. Se första stycket. Murmästaren var där också 

Jamen det huset har jag varit många gånger i 

Ja, förlåt att jag inte riktigt håller mig till ämnet men jag skulle kunna balansera på en flygplansvinge mot att få bo där. Jag skulle förmodligen inte komma ner levande men vetskapen…..!!

MMM, instämmer. Fin trädgård runtom också. Varje måndag äter jag frukost i ett glashus i den trädgården, med utsikt mot huset

Ja, suck, drömmer…!
Men åter till Magnus Körner. Var han någon form av betjänt åt sin arbetsgivare i England? Funderar på om hans far kan ha varit taffeltäckare/hovmästare/betjänt eller likande.

Ja, han var servant står det så det bör ju vara någon form av betjänt.
Hovförsamlingen?

Hm, nu hittade jag en uppgift till, han fick nåd och dömdes till transportation for life (Australien) 16 nov 1801 (dödsdomen var 16 sept).Sedan står det Free Pardoned 22 nov 1802, blev han fri alltså?
HAn gjorde inbrott och stal skedarna hos Mr Beeby, som han tidigare varit i tjänst hos.

# 11 Cheyenne; i Släktforskarnas årsbok för 2001 sid. 32 står att Johan Starbus (1679 -1724) och Catharina Böttigers (1693 - 1737)dotter Maria gifter sig med murmästaråldermannen och slottsbyggmästaren Johan Körner. Inga årtal nämns.

Ja, jag funderar ju på Hovförsamlingen.
Fångtransport till Australien kunde ju liknas vid en dödsdom…! 

Tack #20 för att du kikade.

Det finns fler svenskar
John Pelander f ca 1776
Henry Linstrom från Sverige, sjöman, 1805 f ca 1772. Brott: Stulit 4 gallons madeira till sjöss.

Intressant läsning!
Man kan ju fråga sig vart han tog vägen efter frigivningen!? Varken England eller Sverige lär ju ha lockat.