Dansk ort
Min fm mammas syster gifte sig med en dansk. Enligt rotemansarkivet var han född i Danmark, Storekedinge.
Jag googlade på Storekedinge men fick någon träff, inte ens förslag på en rättstavning.
Är det någon här som är duktig på Danmark och vet vilken ort det kan handla om?

Kan det vara Store Heddinge i Prästö amt ? Vad hette han?

Otto VALDEMAR Grönqvist. född 13/10 1863. Inflyttade från Danmark till Stockholm och Klara fs 28/5 1904.

Jodå, enligt kyrkboken för Store Heddinge föddes Otto Valdemar den 13 oktober 1863, döpt den 3 januari 1864. Son till (oläsligt) Peder Erik Grönqvist och Ana Sophie G?? från nr 26 i Store Heddinge. (Arkivalieronline)

Fantastiskt! Stort tack Chrissan. :) Det var trevligt att få namnen på hans föräldrar.

Fel av mig (dålig upplösning på bilden) modern var 26 år!

I familysearch.org finner jag en Oscar Vilhelms födelse den 4 maj 1862 i Koge, Kobenhavn, Denmark som son till Peter Erik Grönqvist och Ane Sophie Ernestine Nies.
Låter som en bror till "min" Valdemar…..!

Han har en bror, Oscar Carl Magnus, född 14 dec 1867. Han är år 1916 sagförer (advokat) i Vordingborg. I hans förselsenotis ser det ut som modern heter Ana Sophie Ernestine Nils?. Kan inte hitta dem i 1870 års folkräkning.

Detta är fadern år 1860 i Sorö amt, Slagelse, hustrun Ane Sophie är född Niss i Frediks? (Fredriksberg?):
Kilde:
FT-1860
Kildehenvisning:
Navn:
Peter Grønqvist
Køn:
M
Alder:
25
Stilling i husstanden:
Skrædersvend
Civilstand:
Gift
Fødested:
Stokholm i Sverrig
Sogn:
Slagelse Købstad
Herred:
Slagelse
Amt:
Sorø
Husstands-/familienr:
564
Matr.nr/adresse:
Bredegade No. 151, 152 og 153
Trossamfund:
Lutheraner
Indtastningsnr:
C3834
Løbenr.:
2816

Tack! Nu ramlar uppgifterna in. Spännande!
Borde lära mig hur man forskar i Danmark då min farmors fars syster utvandrade till Danmark 1895.

Så pappan var Svensk!!!!!
Det har ingen berättat för mig!
Slänger mig över stockholms Mantalslängder!
TACK Chrissan! Helgen är räddad :)

Kan du tro att denne man är den du söker?
GID 1153.34.100500
Post 167824
Grönqvist, Per Erik
Skrä ges (ogift man)
f. 4/5 1835 i Överselö, Södermanlands län (Södermanland)
Utvandrad 15/3 1855
från Ö Kv 31, Jönköpings Kristina, Jönköpings län (Småland)
till Köbenhavn amt, Danmark
Källa: Husförhörslängd, s. 363
Emibas emigrationsakt: Jönköpings Kristina F 1855 002
Onormerade namnformer:
Destinationsort: Köpenhamn
Destinationsland: Danmark

Hans födelse i Överselö finns på GID 658.34.10400
Där är hans dopnamn Pehr Eric Grönqvist. Knepigt när dessa namnvarianter Per/Peter/Petter och Peder förekommer. man blir så osäker.
I ditt inlägg från #8 anges ju att han föddes i Stockholm men jag gissar att de kan vara en felskrivning/feltolkning i de danska kyrkoböckerna…!?
Ringde pappa och berättade att Valdemars far var svensk. Han blev lika paff som jag.

Antagligen har man skrivit Stockholms amt (län) eller också har han sagt Stockholm, vem vet var Överselö ligger?

Ja, du har nog rätt. Överselö var helt nytt för mig.
Chrissan, kan du tolka fadern Sven Grönqvist yrke på ovanstående GID. Tycker det ser ut som om han var Skr. och Salp ? Drängen…!?

Han var skräddare och salpetersjudare verkar det som. Sedan blev han backstuguhjon. Första frun dog när barnen var små och han gifter om sig. GID 658.12.54000

Det här var kul Chrissan. Jag ska till Ottonies och hennes makes Valdemars grav i helgen. De vilar tillsammans med Ottonies (och min fm mors) föräldrar Axel Elliot och Sofia Carolina Raab.
Får väl viska tyst (så ingen hör mig) att jag funnit Valdemars föräldrar. ;)
Tror jag funnit Per Erik Grönqvist och Ana Sophia Ernestine Niss' vigsel i familysearch.org;
ANE ERNESTINE NISS
Female

Event(s):

Birth:

Christening:

Death:

Burial:

Marriages:
Spouse:
Marriage:
15 JUN 1859
Sankt Mikkel, Slagelse, Soro, Denmark

Oj, med lite vilja kunde jag utläsa det.
Från hittagraven
Norra begravningsplatsen, kvarter 11F, gravnummer 189
Gravplatsnummer 22 1 11F 189
Lat: 59° 30' 18.27" N Lon: 17° 44' 3.11" Ö
Gravsatta i denna grav
Sofia Karolina Elliot Fru
gravsatt 1918-01-20
Jacob Axel Elliot Possessionat
född 1836 • avliden 1920-01-04 • gravsatt 1920-01-11
Otto Valdemar Grönqvist Köpman
gravsatt 1934-01-21
Siri Hilda Eleonora Elliot Fröken
gravsatt 1937-09-13
Eufrosyne Henriette Ottonie Grönqvist Fru
född 1875-10-11 • avliden 1969-04-27 • gravsatt 1970-04-22
Dvs, min fm morföräldrar tillsammans med två av sina döttrar, Siri och Ottonie samt Ottonies make Valdemar. Känns bra i magtrakten nu :)

Modern till Ane verkar heta Marie? Catherine Niss. Ane är född 3 ?? 1836, döpt 2 jan 1837, vaccinerad 9 sept 1850 konfirmerad 1851. Giftoman ? Petersen.
Peters far är mycket riktigt Sven Grönqvist.

Det är synd att man inte kan se var mamman är född. Den ende Niss jag hittat är målarmästare i Assens, Odense men född i Köpenhamn. Han hade en son, Thorvald Simeon, f 1842 i Assens som blev konstnär, blomstermålare på Kongl Dansk och landskapsmålare. Men modern till honom hette Barbara Kirstine Hempel. Fadern är 1880 gift med en Maren född Jörgensen.

Tack för all tid du lägger ner Chrissan. Noterade på familysearch att Niss är ett högst ovanligt namn i Danmark men namnet Nissen förekommer dock i stor utsträckning.
Blev nyfiken på Överselö och det visar sig vara en fs på ön Selaö i Mälaren.
Bla kan man finna detta vackra slott på ön

Jag gick vidare med Pehr (Peter) Eric Grönqvist far Sven Grönqvist som uppges i hfl vara född 18 januari 1808 i Torsås. I fl för Torsås i Kalmar län föds flertalet Sven i januari 1808. Dock ingen med en far med efternamnet Grönqvist och ingen den 18:e.
I Västra Torsås i Kronobergs län föds det dock en Sven den 18 januari 1808 som son till Pehr Andersson och Elin Svensdotter i Grönhult (!!!)
Kan Sven ha tagit sig ett skrånamn efter sin hemby tro? Svens fars förnamn stämmer ju in med sonens förnamn….!
GID 849.21.4000

Mycket troligt! Jag har letat igenom varje socken med namn på Frederik i Danmark (det finns en som heter bara Frederik samt en del andra som börjar på det) eftersom folkräkningen 1860 anger att Ane Sophie skulle vara född där, men ingen tur. Undrar varför de inte finns i någon annan folkräkning, de är visserligen alla inkompletta men….

Trägen vinner!!! Jag hade glömt Fredericia i Vejle amt på Jylland. Där, i Michaelis församling, föds Ane Ernestine Sophie Niss den 3 december 1836. Dotter till ogifta Marie Christine Niss (Neis?, Nies?). Men i Danmark fanns inga anonyma fäder med rätt att vara det så: Barnafader Hans Christian Madsen.
Källa: Kirkebog Fredericia Michaelis 1831.1850, opslag 82.

Och 1840 så bor Ane K(?) Madsen som pleiedatter (fosterdotter) hos modern, morbröder (JP och Louie) samt morfar och mormor:
Johan P Niess
72
Gift
Vægter
Eranstine Agermann
68
Gift
Hans Kone
J. P. Niess
32
Ugift
Muursvend
Marie Niess
26
Ugift
Hans Børn
Louie Niess
21
Ugift
Hans Børn
Ane K. Madsen
4
Ugift
Pleiedatter
Jag har för mig att morfars bröllop finns i FS.

Nehej, det var pigen Ernestine Sophie Aarhmann Nies från Bollerup vigd 1857. Det måste vara en släkting.

Ser man på *glaaad* Strålande Chrissan.
Fann den troliga Sven Grönqvist under Grönhult i hfl med sina föräldrar Per Andersson o Elin Svensdotter samt syskon. Men de flyttar och jag kan inte tyda vart. Måste ju följa denna Sven för att se om han byter efternamn.
En fråga till; de finns som sagt var under Grönhult med noteringen "Undantag". Betyder det att föräldrarna var undantagshjon eller var föräldrarna satta på undantag? Jag tror dessa två skiljer sig åt!?
GID 849.4.83400

Konstigt, det står undantag på nästan varje torp i närheten??? Då vet jag inte

Jag fick bläddra mig igenom hela hfl då det inte fanns något gårds/byaregister och var och varannan sida står det "undantag" på.

En trolig bror i familjen Niess är Jörgen Johan Niess f i Fredericia och militärmusiker i Köpenhamn, gifter sig enl FS med Dorothea Elisabeth Krag 6 sept 1848, Garnisonskyrkan i Köpenhamn. Det finns fortfarande en hel del Niess i Fredericia.

Jag har använt ovanstående frågeställning för att försöka lära mig att hitta i de danska kyrkböckerna samt de registrerade folkräkningarna.
Frågan gällde min farmors mosters man Otto Valdemar Grönqvist vilken föddes i Danmark 1863 som son till den svenska skräddaren Peder (Per) Erik Grönqvist och h.h danskan Ana Sophia Ernestine Niss (hennes efternamn förekommer med flera stavningar).
Precis som chrissan skriver under inlägg #7 så har jag gått bet på att finna familjen i folkräkningen 1870 men därimot i folkräkningen 1880 enligt följande:
Amt: København
Herred: Sokkelund
Sogn: Gentofte
Stednavn: Ordrup By
----------------
Vid FT-1880 har familjen utökas med flera barn men uppgifterna ter sig något "skakiga". T.ex bör ju Otto Waldemar ha varit 17 år då han föddes 1863 men anges vara 15 år. Modern uppges vara född i Tyskland vilket inte stämmer.
Peder Erik Grønqvist, 44 år, Gift, Skræddermester, Sverige
Ernstine Sophie Grønqvist, f. Hiss, 42 år, Gift, Hans Hustru, Tyskland
Valdemar Otto Grønqvist, 15 år
Hulda Clara Christine Sophie Grønqvist, 13 år
Oscar Carl Magnus Grønqvist, 11 år
Olaf Alexander Grønqvist, 10 år
Emilie Vilhelmine Marie Grønqvist, 8 år Barn
-----------------------------------------
Men jag begriper inte hur jag ska hitta de i de skannade Folketælling. Någon som kan guida mig?

Ta-da! Jag fann det själv men jag vet knappt hur. Tror sökvägen var Landsogn, Köpenhamn, Sokkelund, Gentofte.

Så kan du följa dem på den gatuadressen och se om de flyttat till nästa folkräkning

Jag fann de i FT enligt ovan, dvs
Amt: København
Herred: Sokkelund
Sogn: Gentofte
Stednavn: Ordrup By
De bodde i Hus N:o 12 och finns på opslag 205. Tyvärr är det verkligen en ren avskrift jag fann. Exakt samma uppgifter finns i den skannade längden med enbart åldersangivelser för föräldrarna och barnen så Otto Valdemar anges likväl vara 15 år.
Men det står inget om någon utflyttning….!?