Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterklipptskuret
Läst 3084 ggr
zachs
0

Vi var där!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ibland fyndar man när man städar. Fick för mig att röja i mitt syrum, nu när "gubben" är ute och paddlar.

Hittade denna tidning från måndagen den 21 juli 1969. En historisk dag får man väl säga. Den perfekta landningen på månen, för 40 år sedan i år.

Exakt 102 timmar, 45 minuter och 46 sekunder efter starten från Cape Kennedy gjorde "Örnen" med Neil Armstrong och Edwin Aldrin en mjuklandning i Stillhetens hav på månen.

Cheyenne
0

Och nästan exakt en månad senare föddes jag. Ännu en historisk dag får man väl säga. Cool

zachs
0

# 1 Tänkte fråga om man kom ihåg vad man gjorde då, för 40 år sedan. Men det kan du inte svara på av naturliga själ. Jag besteg en fjälltopp i Norge den dagen och gifte mig en månad senare. Ännu en historisk dag! Skrattande

pertho
0

Jag minns TV-utsändningen mycket bra. Det var dålig bild, så man behövde hjälp av kommentarenrna för att förstå vad man såg. Problemet var bara att vi satt på ett hotell i Holland och holländsk TV hade förstås en egen kommentator som framgångsrikt översatte och överröstade den amerikanska reportern. Just därför kommer jag ihåg det så väl.

AndersE
0

Jag var åtta år och tror att jag satt framför TV:n och tittade. Kan se TV:n och vardagsrummet framför mig.

svenne
0

Året därpå, sommaren 1970 kom svenskättlingen Edwin Aldrin d.ä. (fader till månfararen Edwin "Buzz" Aldrin) på besök till Värmland, varifrån hans fader, (Buzz farfar) i början av förra seklet hade utvandrat till USA.  Det då mäktiga Uddeholmsbolaget bestod vistelsen med en helikopter som gubben kördes runt i och en dag landade den i residensparken i Karlstad under stor uppståndelse.

Gubben Aldrin (Buzz pappa) klev ut ur helikoptern. Jag var där då och om jag inte minns fel var det en ovanligt varm sommardag och Mr Aldrin senior var en ganska storväxt och rakryggad äldre man som klev ut ur helikoptern klädd i en amerikansk arme-översteuniform när han mottog folkets jubel.

Ja, jisses….

Roolaid
0

Jag minns mycket väl var jag var den dagen. Vi var tillsammans med ett annat par på semester i Marbella i Spanien. Nyheten såg vi på en urusel TV i en tappasbar. På den tiden behärskade jag inte spanskan så det var att försöka få någon av dom andra gästerna på baren att förklara på engelska vad det hela handlade om. Och till sist blev det att "Det finns jordgubbar på månen".

AndersB
0

Var med pappa och lyssnade på en paneldiskussion och livesändning från månlandningen, med ett gäng prominenta fysiker och astronomer som svarade på frågor från publiken.

Cheyenne
0

Puttar upp tråden då det i dag är 40 år sedan.

Om min mormor och morfar hade varit i livet hade de också kunnat fira sin 69:e bröllopsdag då de gifte sig den 20 Juli 1940.

chrissan
0

Satt med några kamrater hemma hos min dåvarande pojkvän och tittade på TV och drack öl (föräldrafritt). Kommer precis ihåg hur det såg ut och hur vi satt.

Cavinka
0

Satt med familjen i sommarhuset, höggravid, dottern fyller  40 den 30 augusti. Minns att jag tyckte det var mycket spännande.

AndersE
0

Ännu har inte själva nedstigningen till månen börjat. Ni kan följa det hela i direktsändning - nu!

Länk

Knappt tio timmar till själva landningen!

Emo
0

Satt naturligtvis och tittade på TV.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

KriAn
0

Samma med mig som med Cheyenne, för ung för att minnas… var inte ens påtänkt då.  Flört

AndersE
0

#11 Så där. Då var landningen klar!

Faktiskt rätt kul att följa det i "realtid" via länken i #11. Hela familjen satt framför datorn och såg det!

Som för 40 år sedan…

Gnidde
0

Följde det hela på TV:n mycket spännande.

Hälsningar Gnidde.

leja
0

Kommer inte ihåg mycket. Jag var för liten och inte intresserad. Tyckte redan då att det inte var så spännande. Var väl för liten för att förstå det farliga.

Vad ska man ha som signatur tro?

[cherstin]
0

Just den dagen fyllde jag 17 år och befann mig på besök hos min syster och svåger som då bodde i Söderhamn. De hade ingen tv så vi satt spända framför radion och lyssnade.

MVH Cherstin