Barnhusbarn att bita i
På AF frågar en person om barnhusbarnen Anna Cathrina, Erik och Petter Norberg 1800-1806. Jag har hittat dem i rullorna men undrar nu:
Om man tar fram akten på Erik Norberg 1805 (nr 5005) så står det längst upp:
Hans excellens Sparres 7. barn
Fadern till barnen anges vara avliden bildhuggare så han är nog inte identisk med Sparre, men vad betyder det? Hade Sparre ett barnhem?
Akterna är intressanta eftersom det tydligen varit någon och frågat efter dem år 1940.

Sparre kan ha varit en sk. beskyddare och donerade pengar till Barnhemmet vilket förekom bland adeln och andra högreståndspersoner. Barn som var sk. hittebarn med helt okända föräldrar och vilka man hade en namngivningsceremoni för, kunde få Barnhemmets välgörare som faddrar.
Jag har en bok där detta finns beskrivet. Nu tar jag bara fragment ur minnet men jag ska leta fram boken så att jag citerar den rätt.

Nu skriver jag antagligen i helt fel tråd, men det var det närmaste jag kunde komma…..
I Sanne församlingsbok, AII:1 sida 3, så dyker det helt plötsligt upp ett barnhusbarn, och då blev jag lite nyfiken.
Den lilla tjej heter Vanda Sofia Elisabet född 22 juli 1906 i Adolf Fredrik, Stockholm, hon kom till Sanne Socken i Bohuslän från St Matteus i Stockholm den 30 januari 1907, allt enligt församlingsboken.
Vidare står det ett efternamn på henne som jag har lite svårt att läsa, men Lennholm eller något i den stilen…
Som notering står det även: Barn af "okända föräldrar", modern född 10/3 1888.
Står även att det är barnhusbarn 6241.
Barnhusbarn är inget som jag har någon kunskap om alls, och när det dessutom rör sig om Stockholm, då är det snudd på panik hos mig…
Finns det någon möjlighet att få fram ytterligare information? Eller får jag nöja mig med det som jag kan läsa i församlingsböckerna i Sanne Socken?
Lite nyfiken blev jag hur det kommer sig att "min" Maria Christina och hennes man Johannes "tog sig" ett barnhusbarn från Stockholm.
Hon står som fosterdotter och bor hos dom fram till det att hon flyttar till Forshälla Socken 1925. (Maria Christina avlider 1921).

#2 Här är hennes akt från Allmänna barnuset i Stockholm

Man kan ju fråga sig varför flickan hette Lennholm när moderns namn uppges vara Andersson!?

Om jag tolkar noteringarna i akten rätt så står det;
"15.8.11 - Ff (fosterföräldrarna?) barnlösa.

Konvolutet öppnat 18/9 1985, Vanda avlider strax efter, ville hon veta vem som var hennes mor?
1906-07-22-4821
Johansson, Vanda Sofia Elisabet
f. 22/7 1906
Änkefru
Död 22/11 1985
Begravd 22/11 1985
Lysekil, Lyshults kyrkogård, kv. 5, nr. 71:2 (kista, nr 2 i graven)
Graven upplåten till 31/12 2020 (upplåtelse nr 1)
[l 1]
Lysekils kyrkliga samfällighet (Lysekils kn, Västra Götalands län)
Box 197
453 24 LYSEKIL
Tel. 0523-101 68
lysekils.pastorat@svenskakyrkan.se
[k][1]Posten levererad 2008-10-13

Ja, så tolkade jag uppgiften också, dvs att det slutna konvolutet öppnades 1985.

Ååååhhh tackar! Ni är bara så underbart fantastiska!
Det stämmer att fosterföräldrarna inte hade några barn, däremot hade fadern barn i ett tidigare äktenskap.
Inser att man nog för börja engagera sig mer i Stockholms Stadsarkiv, är ju i Rotemansarkivet och härjar ibland….
Men så var det ju det där med att leta i storstäder……

Undrar om detta är modern? Hennes namn och födelsedatum stämmer med barnhusakten, dvs Hulda Sophia Andersson, född den 10/3 1888:
Namn: Hulda Sofia Andersson
Titel: Ogift, handelsbiträde
Födelseuppgifter: 10/3 1888 (Stockholm, Adolf Fredrik), Stockholms stad
Status: Ogift,ej HF,Ensamstående utan barn
Inflyttningsuppgifter
Inflyttad: 00/00 1907
Som: Inflyttad från annan fastighet i roten
Från: P 8/28
Boendeuppgifter:
Arkivrote och stadsdel: 17 (Kungsholmen)
Häftets nummer och tidsperiod: 44107 (1898-1926)
Fastighet: Vårdtornet 11
Församling: Kungsholmen
Gata: Fleminggatan 49
Utflyttningsuppgifter
Utflyttad: 13/02 1917
Som: Utflyttad till annan rote
Till: 21
Övriga uppgifter:
Utflyttningsuppgift: Mb.Utdrag
Utflyttningsuppgift: Bh Hallenberg,Södermannag.12 B

Jag hinner inte ens börja leta Cheyenne förrän du är i farten…..superfenomenal är du ju….
Läser fortfarande barnhusakten, ser att flickan är intagen i barnhuset för 600 kronor, det låter för mig väldigt mycket pengar år 1906.

Tack! :)
Ja, det var ju ofantligt mycket pengar år 1906. Jag vet att min farfars pappa som var Stationskarl år 1912 tjänade 840 kr om året plus 240 kr i bostadsbidrag samt 120 kr i ersättning för uniformen. 600 kronor år 1906 måste ju ha varit en hel årslön. Och modern verkar ju inte ha "ammat in" barnet heller.

Jag har aldrig sett någon barnhusakt tidigare, så jag blev faktiskt förvånad att det står så mycket i akten.
Men det klart, var skulle man annars skriva uppgifterna om barnet om inte i akten…..
Jag tror att jag har ett barnhusbarn till, men det får jag ta vid ett annat tillfälle.
600 kronor var nog mer än en årslön för många skulle jag tro.
Lennholm…..hmmm…får nog klura lite på detta…. Letar litegrann på 1900 skivan…

Det var faktiskt först runt förra sekelskiftet som barnhusakterna började innehålla så mycket detaljerad information om barnet, dess hälsa, utveckling etc samt hur fosterhemmet var. Tidigare barnhusakter innehåller inte den typen av information.

Ok, Cheyenne. Tack för informationen, då vet jag lite mer.
Roligt att barnhusakterna finns sökbara på nätet! Tack Cheyenne, för att du länkade dit, så att jag fick veta att den möjligheten finns!
Men jag får vänta till nästa år, då mitt ena barnhusbarn föddes 1909. Det verkar vara 100-årsgräns, eftersom det som är tillgängligt nu sträcker sig till och med 1908. I och för sig fullt rimligt, för barnhusbarn från 1910-talet kan ju faktiskt fortfarande vara i livet och ska då inte behöva få sin barndom utlämnad på nätet. Mitt andra barnhusbarn föddes 1913 och han blev nästan 94 år.
Originalhandlingarna kan man få se på Stockholms stadsarkiv, så när jag tar semester om en månad, ska jag ägna åtminstone en dag åt ett besök där.

Det kan ju vara svårt att hitta Lennholm, som jag antar att fadern hette. Men den enda på 1900 som kan tänkas ha 600 kronor är en köpman Carl Emil Lennholm i Jakob och Johannes. Han har en son Sven Karl född 1889 som kanske kan vara kandidat till faderskapet (om han inte själv var ute och slarvade). Hulda var ju handelsbiträde, dvs jobbade i affär. Bara en gissning utifrån sannolikheter alltså! Det lär bli svårt att få fram fakta.
Sven Karl skickades till Amerika 1908 (medåkande verkar vara en felregistrering)
Efternamn: LENNHOLM
Förnamn: SVEN KARL
Ålder: 18 Kön: M
Född: 1889/1890
Församling: STOCKHOLM Län: A
Titel/Anm: STUDERANDE
Utresehamn: STOCKHOLM
Utvandrdag: 1908 01 14
Destination: NEW YORK
Medåkande: JA
Källkod: 1908:3

1917 bor Swen Karl Lennholm på 1156 Chestnut St, Newton, Massachusetts och är mechanical craftsman, ogift.
Han blir kvar i Amerika, men är hemma på besök 1955 och 1956, bor i Massachusetts 1942 då han draftas till 2a världskriget. Verkar inte vara gift.

Vad säger födelselängden i Adolf Fredrik vid Vandas födsel den 22/7 1906? Alternativt att hon föddes på Pro Patria eller Allmänna Barnbördshuset även om barnhusakten anger AF som födelsefs.

Han dör i Florida, Ft Lauderdale i feb 1976.

Det finns en Lars från Sverige som efterlyser honom på Cousin Connect.
Fb kan man väl tänka sig att det står "okända" i! Ska kolla.

Jajamen, förs direkt till Allmänna barnhuset från Pro Patria. MEN det står namnet Lennholm redan i födelseboken!!!

Enligt akten så kom en förfrågan om anhöriga 1924, som besvarades med moderns namn och boendeort. Det hänvisas till inkommande handlingar, som torde finnas på Stadsarkivet. Även 1928 en förfrågan, diarienummer 208/28. Dessa handlingar skulle vara intressanta att se.

Ja, jag ser ofta - när jag studerar dessa barnhusakter - att diverse förfrågningar och handlingar (ofta många år efter barnens födelser) har inkommit och diarieförts. Troligen är det väl barnhusbarnen själva som vid vuxen ålder har skrivit och frågat om sina föräldrar.
Intressant att det står Lennholm i fb. Är moderns namn angivet?

Nej.
Men Rotemansarkivet på CD Kungsholmen avslöjar att Hulda Sofias föräldrar tog hand om fosterbarn under lång tid, det måste varit hårt att Hulda fick lämna bort sitt barn. Ett av fosterbarnen, Laura Margareta f 1900 står som Moder okänd, men född 18781128. I samma hushåll om man letar efter modern står Anna Josefina Andersson, en äldre syster till Hulda, född just det datumet. Så man försökte låtsas som modern var okänd trots att hon bodde i samma hushåll! Vilken dubbelmoral. Anna och Laura utflyttar 1912 resp 1913 till Storbritannien.
En yngre syster till Hulda får två barn oä, de blir fosterbarn på annan ort senare, det ena har en anteckning om förmodad fader som betalat 600 "för en gång". Det var tydligen standardsumman man köpte sig fri med.

Ja, jag noterade igår kväll att Hulda Sofias föräldrar hade flertalet fosterbarn, nåja, åtminstonde två flickor. Jag noterade också att den ena flickans mor skulle vara född 18781128. När flickan, dvs Laura utvandrar till Storbritannien vid 13 års ålder reagerade jag och kikade på fosterföräldrarnas andra döttrar och jojomänsan, precis som du skriver chrissan, deras dotter Anna, dvs syster till Hulda, var född 18781128 och utvandrade till Storbritannien hon med. Då stod det ju rätt klart vem som var mor till Laura.
Jag gjorde en test bland akterna från Allmänna Barnhuset och år 1908 och precis som du skriver chrissan; "intagen mot 600 kr" är väldigt vanligt förekommande. 

Hittade ett fosterbarn till som bodde hos Huldas föräldrar.
Såg nu också Huldas syster Elsa Viktoria Andersson och hennes tre barn födda u.ä och noteringen om fadern till en av dessa och de 600 kr han betalade *knöl*

OK, det var en årslön eller mer. Men just att man köpte sig fri från vidare kontakt och omnämnande av namn och att barnet fick ha "okända" föräldrar måste varit hårt. Därav de många anteckningarna i barnhusakterna, när barnen eller deras anhöriga letat efter ursprunget.

Ibland gick dock Fattigvårdsnämnden in och betalade avgiften till Barnhuset. Det ser man ganska ofta. Denna gosse t.ex. Noteringen säger "Intagen i Barnhuset mot 500 kronor från F.V.N."
Något annat som är intressant att läsa är den hjälp fosterföräldrarna fick i form av t.ex skolböcker och kläder till barnet. Här man läsa att de fick "en omgång kläder" år 1912, Skolböcker år 1917 och 1920 osv.
Under "Anmärkningar och Åtgärder" kan man ju följa barnets liv och leverne hos sina fosterföräldrar. Representanter från barnhuset gjorde regelbundet hembesök och noterade hur barnet hade det.
I denna gosses fall kan man bla läsa år 1920 "Gossen tjock och knubbig. Ser bestämd ut. Hemmet godt."

Ja, tjock skulle man vara vid den tiden. Ett tecken på hälsa.

Det är farligt att inte vara i närheten av en dator, för under den tiden händer det ju en hel massa intressanta saker angående "mitt" barnhusbarn.
Men jag är lite för trött för att kunna engagera mig i detta ikväll, men här skall det läsas och funderas och…..
Tack snälla Ni för all information.