Vad betyder detta?
Jag har stött på följande förkortning d.b.ä i min släktforskning.
Nån som vet vad det betyder? // Maja
Det underlättar om du talar om i vilket sammanhang, eller specifikt om det var i en mening, hur den löd.
mvh/gurin
#1; jo, det var i sammanhanget om ett fött barn. Barnet verkar vara fött utan att föräldrarna var gifta men de verkar ha haft för avsikt att gifta sej. Kan det betyda att hon var äkta för att hon
s a s skulle bli det? // Maja
Jag har inte sett det…
"detta barn äkta"
Har du en bild eller ett GID-nummer så vi kan titta själva?

"detta barn äkta", det kan nog stämma. Om ett barn föddes tidigare än nio månader efter giftermålet och föräldrarna under den tiden hade ingått äktenskap eller hade för avsikt att göra det, så räknades barnet som "äkta", även om det föddes t.ex. fyra månader efter bröllopet. Däremot räknades barnet som "oäkta" om föräldrarna inte gifte sig med varandra eller om fadern var okänd eller att modern inte ville uppge hans namn.
Tyvärr har jag ingen bild eller GID-nummer*, än. Jag har bara fått uppgifterna muntligt framförda så jag har ingen källhänvisning än men det kommer. Jag tycker " detta barn äkta " är troligt, eftersom föräldrarna båda är kända och de gifte sej en tid efter barnets födelse. Jag återkommer när jag fått veta om det överenstämmer med förkortningen. Tack för hjälpen! // Maja
#3; kan du berätta vad ett GID-nummer är?

Saxat från Genline - kyrkböcker på Internet
GID-nummer
Alla bilder i Genlines databas har ett unikt GID-nummer. GID är en förkortning av "Genline ID". De består av tre siffrgrupper åtskiljda med punkter. Den första gruppen anger vilken församling bilden tillhör. Den andra gruppen anger vilken sekvens i den församlingen bilden tillhör. Och den sista gruppen beskriver det unika numret för den bilden i sekvensen. Ett exempel:
227.1.30500
Församlingsnummer.Sekvensnummer.Bildnummer
#5 Precis som Alsterolle skriver… 
Det som är så bra med GID-nummer är att om man har ett Genline-abonnemang så kan man bara skriva in det numret så kommer man direkt till rätt bild - bland alla miljoner kyrkobokssidor.
Väldigt fiffigt just när man diskuterar tolkningar, men också när man vill tipsa om en uppgift man hittat.
#8 Då har du intressant läsning framför dig!