Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 2079 ggr
Cavinka
0

Vad betyder anteckningen?

Är det någon som har några idéer om vad följande anteckning i en inflyttningslängd kan betyda?

Skee B:1, sid 39, sista anteckningen för 1822.

Wilhelm Korsgård, Götheborg. Har landshövdingens tillstånd att vistas i hemorten.

Wilhelm har gäckat mina ansträngningar i årtionden, han är resande. Alla som har dessa personer i sin släktforskning vet hur svårt det kan vara.

Bjornen
0

En del resandefolk utvisades från orten (landet?) och detta visar att han var fri från kollektiv utvisning.

Cavinka
0

Tack, men kan du förklara detta lite närmare? Vad är kollektiv utvisning? Menar du att han tidigare skulle ha utvisats från socknen men fått tillstånd att återvända?

Bjornen
0

Jag tror att det kom landshövdingebeslut eller sockenstämmobeslut att allt resandefolk som grupp skulle utvisas, men  denne blev väl undantagen genom något beslut.

Jag känner att jag inte har riktigt all fakta utan lite för mycket svaga aningar. Jag hoppas någon annan har mera konkret fakta som har den rätta lokala anknytningen. Det jag vet är att sådana utvisningar har förekommit men inte var, när och hur.

Cavinka
0

Borde kanske läsa sockestämmoprotokoll för att se om det finns något noterat om denna grupp. Tack så mycket!

[ulle2]
0

På Anbytarforum hittade jag detta:

Äsch jag fick inte länken att fungera!

Texten finns under Särskilda forskningsområden - Resandesläkter - Vimmerby 21 juli 2001 N Rosenbalck och forstättning framåt.

eller Sök på Landshövdingens tillstånd att vistas i hemorten.

Cavinka
0

Tack Ulle, jag skall se om där finns något som gör mej klokare.