John Hurt
Såg ni kvällens avsnitt?
Jag tyckte det var väldigt intressant, trots den lite bittra avslutningen.
Intressant att se hur något som verkar vara en mans livslögn levt vidare så starkt att en hel släkt levt i en illusion om sin historia i flera generationer.

Jag är lite besviken över att han inte gick vidare med spåret om att Emma Stafford och Walter Lord Browne var kusiner på Lordsidan.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Vad är det med engelsmän och deras vilja att finna irländsk härkomst!?
Intressant avsnitt, men det kändes som om han kanske skulle ha behövt lite mer hjälp från början. Stolpa in så där hos en familj och säga att ens farmors mor är oäkta barn till deras släkting (eller rentav anfader), men är man kändis kommer man väl undan med sånt. De visste ju inte ens när hon var född.
Jag gillade denne försynte man bättre än Jeremy Irons med sitt bolmande och de efterhängsna hundarna.
Det är kul att se när arkivarierna visar de gamla handlingarna för folk som inte är vana att handskas med arkivalier. Kändisarna tummar och bläddrar helt obekymrat sidorna medan arkivarien oroligt tittar på.
#2 Precis min tanke! Att man inte började med lite grundläggande forskning innan man började rota i ryktet!?
Den snälla kvinnan på fina slottet som frågade när deras gammalfarmor var född och de inte hade en aning - vad tänkte hon egentligen?
Å andra sidan var det väl en möjlig läxa för flera blivande släktforskare. Lite grundarbete skadar inte innan man blir för vidlyftig…

#2 Håller med dig. Väldigt underligt att alla vill vara irländare :)
Men gräset är väl grönare på andra sidan.
Men var det inte fler än jag som blev intresserade av släktträdet man hade ritat upp på baksidan av Emma Staffords foto?
Det foto man fick se när JH först pratade med sin bror och fick se fotot i klostret där hans bror bodde?
#4 Just det! Den där baksidan noterade jag också. Undrar vad där fanns!?
Jag är väldigt fascinerad av sådana historier, som vandrar från generation till generation. Finns det någon gnutta sanning i dem? Det såg ju lovande ut i början, men sedan visade det sig att det var en påhittad historia, som inte hade en gnutta sanning i sig.
Ja, det var lite märkligt hur lite uppgifter de hade när de for till slottet. Får de inte hjälp med hur de ska söka och vad de ska börja med?
Annars tyckte jag det var en spännande omgång.

# 6 håller med dig o undrar varför de inte fortsatte o kolla emma stafford det kanske fanns en sanning i generationen ovanför som inte kom fram.
tycker det är kul o se vilka möjlighter som finns i England o andra länder men jag tycker programmen är lite dåligt upplagda i förarbetet eller hur man nu ska uttrycka sig.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Jag är väldigt fascinerad av hur kändisarna hittar sina rötter.
England före 1837 är jättesvårt att hitta i. Efter 1837-1983 kan man finna födslar/vigslar/döda i det centrala registret som är upplagt på efternamnet kvartalsvis varje år. Det pågår ett projekt att datorisera det gamla systemet. Jag tror man hunnit fram till 1915 ev. något längre. Det är frivilliga som sitter och knappar in uppgifterna.
Efter 1984 kan man söka på efternamnet men har man ett vanligt efternamn kan det bli många träffar. Det är bara ett index man får upp. För att sen få all information måste man inhandla "the certificate" ca 10 pund. Sen finns det en del folkräkningar som är datoriserade.
Jag noterade att Emma Stafford hade födelseort "nk" = not known. Utan den kan man nog inte komma vidare.
Serien är ju tillrättalagd. Kändisen kommer till arkivet och arkivarien har redan plockat fram handlingarna. Antagligen ligger det många "arkivtimmar" bakom detta.
#8 Det där känns som en tydlig skillnad mellan de engelska och svenska avsnitten. I de svenska låter man det åtminstone se ut som om kändisen forskar själv, men i de engelska är det tydligare, som du skriver, att arbetet utförs åt dem.
Jag blir nyfiken när jag läser vad ni skriver: Vad är det för TV-program ni pratar om? Vad heter det? När går det?

Hej Niklas!
Det program vi pratar om är, den av BBC producerade, serien "Who do you think you are?". Huvudpersoner i serien är kända brittiska personer ur alla områden. Skådespelare, idrottare, programledare osv.
Fem avsnitt, av dryga femtiotalet producerade, har visats de senaste fem tisdagarna kl. 20 och senast igår kl. 20.30 på SVT1.
Avsnittet med John Hurt visades förra veckan.
SVT har gjort en svensk version som heter "Vem tror du att du är?"
De svenska kändisar som var med i den svenska versionen var:
Helena Bergström
Thomas Bodström
Magnus Häremstam
Malin Berghagen
Charlotte Pirelli
Aha, tack! Det svenska såg jag några avsnitt ur. Om det går på SVT borde det finnas på nätet att se i efterhand också.
#12 Jag tror inte de engelska avsnitten går att se i efterhand.
Okej, då får jag försöka se på TV när vi kommer hem ifall det går fler avsnitt. Vi har ingen TV i sommarhuset.
#14 Det kommer fler svenska avsnitt i alla fall.
Det senaste engelska avsnittet - om Jane Horrocks - tror jag går i repris SVT 1 tisdag (eg. onsdag…) 00:05.