Våra förfäders bygder
Tips om en bra bok:
Lars Bägerfeldt: När våra förfäders bygder växte fram.
Faktaspäckad bok som i sanningens namn inte är så lämpad att sträckläsa från pärm till pärm. Snarare karraktären av uppslagsbok. Exempelvis får man veta hur många anor man har i rakt "uppstigande led". 10 gen bakåt har man teoretiskt 1024 anor (2^10). men i verkligheten har man i medeltal endast 260 st pga anförluster (kusingiften etc). I gen 20 ska det eg vara över 1 miljon, men i praktiken endast ca 2160.
Vidare kan man läsa att om man härstammar från mitten av södra Sverige är man i princip släkt med alla familjer och hushåll i Sverige i början av bronsåldern. Kommer man nån annan stans ifrån får man gå lite längre bakåt i tiden.
Undrar man hur stor sannolikheten är att man är släkt med en svensk kung gäller att man bör hitta en sådan koppling inom ca 10 gen. "Alla" som härstammar från Göta- eller Svealand är släkt med Olof Skötkonung.
Massor av andra uppgifter, från mat o kläder till ortsnamn, hundare osv.
Mvh Mark
Det låter ju väldigt intressant!
(Jodå, jag har skrivit in Skötkonung i mitt träd också…)
Verkar nyutkommen - och tjock! Vad kostar den?

Utkommen i år, 375 sidor. Vet inte vad den kostar, jag fick faktiskt tag på den på biblioteket!
Julklappstips kanske…?
Jag har sökt efter den här boken på nätet - den verkar bara finnas på bibiotek. Om någon hittar den kan ni väl skriva ner länken..

Intressant bok, just en sådan bok som sätter igång fantasin.
Boken ges tydligen ut på eget förlag. Det går väl att kontakta honom på följande:
Dr. Lars Bägerfeldt, Tel: 0704-195242 (08.00-22.00),
E-mail: lars.bagerfeldt@falkoping.se
#5 Tack för tipset Christer!