Copyright
Behöver er hjälp och omdöme om följande: Jag har fått en skiva med en PDF-fil. Ursprungsboken är tryckt 1938 och en copyright på 70 år.
Är det ok att kopiera skivan eller skriva ut filerna och sedan trycka dessa? Kan jag råka illa ut om jag gör detta?
Jag tycker sådana här frågor är intressanta, men verkar väldigt svåra…
Jag har fått uppfattningen att 70-årsgränsen avser upphovsmannens död - inte tryckåret?
Boken är inte utgiven av en enskild person utan av en förening.

Om föreningen inte existerar kan det ju knappast finnas någon upphovsman. Men finns föreningen kvar i någon form bör ju föreningen tillfrågas. Finns det författare angiven bör upphovsmannarätten gälla 70 år efter författarens död.

Precis som Bjornen säger, om föreningen fortfarande finns kvar bör ju någon representant för den tillfrågas. Om den är inaktiv eller icke existerande sedan länge borde det väl inte innebära några problem. Man kan ändå ställa sig frågan:
Vem har skapat PDF-filen och gjort en skiva av den? Copyrighten (om det finns någon) borde väl i så fall gälla där också?
Jag har tittat lite mera noggrant på de olika filerna. Boken är en avhandling från Göteborgs Högskola, inst för ortsnamns- och dialektforskning.1938.
Jag vet inte om det förändrar copyrighten!

En avhandling har en författare! Alltså måste 70 år efter författarens död räknas.
Om institutionen ger sitt tillstånd behöver man då ta hänsyn till 70 årsgränsen? Författaren är inte längre i livet.

Man har på universiteten egen upphovsrätt, dvs det man producerar har man själv rätten till (till skillnad från om man arbetar i ett företag) så det är ett svårt problem. Du kan kontakta Göteborgs universitets juridiska avdelning och fråga vad som gäller i detta specifika fall.
Jag har börjat med att maila till stitutionen för att se vad de har för åsikter. Det kanske framgår klart från deras sida vad som gäller.
Vill ju inte riskera att hamna i trubbel.
Tack!