Carl Julius Schager
Det här är en svår nöt, åtminstone gick jag helt bet på honom när jag forskade på denna släkt:
Carl Julius Schager, f 18220124 i Uddevalla, son till Robert Rudolf Schager (1792-1834) och Margareta (Maria) Katarina Bergström. Jag har koll på honom när han blir guldsmedslärling i Uddevalla, flyttar till Morlanda 1839 och tillbaka till Uddevalla 18400828, dvs så står det i utflyttade Morlanda. Men var tar han vägen sedan?
Familjen ändrar stavning på sitt efternamn, till Schauger, i början av 1850-talet. Men jag vet inte om Carl Julius gör det.

I vår släktforskningslokal så har vi ett register över vilka som är begravda i Uddevalla, jag kan om du vill ta mig dit och se om han finns där. Men du kanske har hittat han avliden?
Hittar enbart en Schauger, på begravda skivansom, är begravd här i stan och det var en dam som hette Rosa Rudolphina som var född 11 september 1834 (tror det var 1834).
Nu säger dock jag och John Blund godnatt.

Han finns i alla fall inte med i inflyttningslängden för Uddevalla år 1840….

Nej, han verkar försvinna mellan Morlanda och Uddevalla! Bra att få en koll på att han verkligen inte finns i längden. Rosa är hans syster, systrarna bodde kvar i området, en bror blev soldat i Närke, sedan i Norge för att sluta som järnvägsman på Vestlandet i Norge.

Säger Rosas bou nåt om brodern?

Alla syskon var gifta utom systern Margareta Aurora som dog 1894. I hennes bou finns inte Carl Julius med, det var ett tag sedan och jag har inte papperen här men jag tror att jag kollade.
Modern dog 1874-09-21 i Uddevalla. Glädjande nog finns nu bou på AD-online och där nämns inte Carl Julius eller några efterlevande till honom.

Så - antingen rymde Carl Julius från Morlanda till troligen Göteborg där hans bror Svante Conrad var, eller också dog han. Men var?
Göteborg är ett ännu svartare hål än Stockholm, tyvärr.

Eller så stack han till Norge. Det var inte ovanligt. Halden är känt för bra guldsmeder.
Vad ska man ha som signatur tro?

chrissan, jag noterade att en syster till Carl Julius, dvs Augusta Sardine Schager hamnade i Stockholm.

#6 Jo, det ska gudarna veta att Göteborgs stad är ett mycket djupare svart hål än Stockholm.
Jag har slagits en hel del med 1800-talets Göteborg och inte är det lätt.

#8 Ja, det gjorde hon, men dog i Uddevalla 1883. Gift med konduktören Carl Johan Lundgren. De hade ett barnhusbarn, Ingeborg Charlotta (Jonsson) Lundgren, som utvandrade till USA.

Har sökt efter Carl Julius i Göteborgs stads adresskalendrar från 1850 och framåt, men han verkar inte vilja dyka upp där iaf.

Gesällvandring?? Tyskland??

Han har att brås på, hans farbror Sven Schager f 17820520 i Skoga Kniphammare, Svennevad försvinner i transit mellan Östra Eneby och Norrköping någon gång 1799. Han utflyttar från Norrköping i nov 1799 med riktning Östra Eneby, där fadern bor, men dyker inte upp igen.
Systern Ammarina Sardinia (släktnamn!) återfinns i Stockholm mellan 1825 och 1835, är troligen bosatt i Uddevalla 1835.

chrissan, har Du sökt igenom Uddevallas HL 1835-1843 för att utesluta att han inte finns där?
Lite mycket att gå igenom kanske, två volymer, drygt 900 sidor totalt verkar det vara..

Nej, jag har dragit mig för det! Speciellt som det mesta av forskningen gjordes när jag hade telefonmodem! Men det blir väl sista chansen. Man kanske kan börja med dödböckerna?

chrissan! Det kan också vara värt att ta kontakt med Nordiska Museet i Stockholm. De sitter på de flesta handlingar vad gäller Guldsmedsämbetet. T. ex In- och utskrivningsboken för Göteborg & Bohuslän, 1694-1806. Denna volym går även att låna från SVAR på microkort.

Men var i helskotta i HL för Morlanda 1840 finns han?
I Utflyttningsboken anges att han flyttade från Ilandefors (?) till Uddevalla.
Det finns ett Ilandefors i Morlanda men jag finner honom inte där.

Han kom dit 18390626 (enl utflyttade Uddevalla) så han kanske aldrig blev inskriven i hfl?

Fol 118?
118 är nog utflyttningsattestens nummer i ordning det året.
Han kanske inte ens blev inskriven i Morlanda hfl?
Man kanske skulle kika vidare i Uddevalla (efter 1839).

Jo, det var det, därför strök jag inlägget.
Modern bor på nr 148 i Uddevalla (de äger huset) men jag hittar honom inte där i alla fall.

Brodern Svante Conrad f 1828 bor till 1844 på Gustafsbergs barnhem i Uddevalla, så modern klarade inte riktigt av alla barnen efter att maken dött i kolera.

Aha, jag hann läsa det innan Du tog bort det.
Nej, det här var inte lätt…

I Morlanda AI:14 s 15 finns de andra två som flyttar i sept 1840, men ingen Carl Julius.
Carl Julius verkar ha stuckit från sin lärlingsplats i Uddevalla. På s 11 i Morlanda finns en gesäll Bergström, kan han vara släkt? Modern hette Bergström. Så att CJ var där ett tag?
Familjen i övrigt verkar ha kontakt hela livet, CJ dör innan 1874 det vet vi. Men var? Har han gått till sjöss?

chrissan:
Jag är i vår lokal nu och har letat men hittar ingen Schauger gravsatt i Uddevalla, ja alltså inte mer än systern Rosa.
Skall se vad vi har för mer material här….

chrissan: Mycket material har vi i lokalen, men inget som kunde göra att jag hittade din Schauger.
Men visst, jag skulle ju kunna sätta mig och gå igenom materialet lite mer noga men det får i så fall bli till hösten.
Det finns en man som heter Rolf Berlin som har en hemsida om Morlanda, kanske skulle du kunna ta kontakt med honom. Med lite tur kanske han kan lösa en del av detta mysterium.
Och så var det ju detta med länkar som jag inte kan, får försöka leta upp den artikeln om hur man gör.
Men adressen till hemsidan är så enkel som www.morlanda.se

Tack för all hjälp. Det verkar som Julius uppslukades av jorden. Inte ett spår av honom hittills. Ska kolla vidare i Morlanda.

Ibland är det så, de bara försvinner. Undrar om det är något generellt för guldsmedsgesäller;
Jag har en ana som var guldsmedsgesäll i Karlstad, han antecknades "rymd" från hustru och barn år 1840. men efter flera års detektivarbete återfinner jag honom fyra mil därifrån, i Kristinehamn, där han var i tjänst hos sin forne läromästare, guldsmeden Fredrik Nymansson. Han hade kommit dit "utan attest" år 1840. Det blev dock inte långvarigt, för redan i november 1841 "avhände han sig livet genom skärning i halsen".
De anhöriga kan inte ha haft en aning om vart han tog vägen, för bouppgivare var hans husbonde guldsmeden Fredrik Nymansson och inga anhöriga är namnda i bouppteckningen.
Hustrun levde till år 1870 och om henne står skrivet i dödboken:
"Ovisst om hon var änka eller gift, då mannen för mer än tjugo år sedan avvek från familjen så det är ovisst om han lefver".
Ganska fantastiskt, det var inte mer än fyra mil mellan dem, men för hustrun och barnen var han bara för evigt försvunnen och ingen av dem fick någonsin reda på vad som hände honom eller när han dog.

Det var kanske extra jobbigt att vara guldsmedsgesäll, mycket kvicksilver och annat. Undrar om Carl Julius finns någonstans eller ej, familjen i övrigt verkar haft kontakt, men jag har en känsla av att modern inte klarade att ta hand om hela familjen och därför satte honom i lärlingsposition för att han skulle få ett yrke. Modern blev senare barmorska i Uddevalla.

chrissan:
Bohusläns Föreningsarkiv i Uddevalla är en riktigt pärla för oss släktforskare. I deras tidningsarkiv kan man hitta många godbitar, tyvärr har jag ingen möjlighet att gå dit så ofta, då de enbart har öppet när en annan måsta arbeta.
Men jag kan försöka ta mig dit och söka på Schauger/Schager för att se vad som kan finnas, sen kan man vidare leta upp rätt tidning för att kunna göra en kopia på det man letade efter.
Nåja, på deras hemsida så finns det en sökmöjlighet, ett smakprov som man kallar det.
När fadern dog så stod det i alla fall om det i Uddevalla Weckoblad.
Tidning Uddevalla Weckoblad
Datum 1834.09.19
Ort Uddevalla
Innehåll Urfabrikören Robert Rudolf Schager född i Örebro död, 41 år
Vidare hittade jag att det i Bohusläningen den 1 maj 1894 stod att Aurora Schauger har testamenterat tredjedelen af sitt arv till stans fattigaste. Gåva.
Denna Aurora bär väl vara "din" eller?
Sen ser jag att Ni även nämner Gustafsbergs Barnhem, nu vet inte jag vad de har för material kvar "där ute" i sitt arkiv, men även här skulle jag kunna försöka att fråga mig fram för att se vad som kan finnas.

Och så ber jag om ursäkt för mina felstavningar i förra inlägget.

Vad vänliga ni är! Nu lär jag mig en del om Väskusten också, inte mitt specialområde. Carl Julius irriterar mig - han kan väl inte bara gått upp i rök? Kanske rymt någonstans förstås. Men jag blir glad över alla försök att hitta honom eller mer om familjen.
Aurora är "min" hon ärvde allt efter modern. Farsarvet fick döttrarna med förbehåll att deras män inte skulle få röra det.

Chrissan jag hade samma problem med en Bergström i min forskning men till slut hittade jag honom i en av grannförsamlingarna. Det lilla jag forskat i gbg o bohus har gett mig erfarenheten att det sällan stämmer de församlingar som står där, men vem vet jag kanske har haft osis.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Det är klart, han kan ju flyttat till någon av småförsamlingarna i närheten!

Har vi hittat Carl Julius i Husförhörslängden för Morlanda? Han är ju med i inflyttningslängden men det är ju inte säkert att han är inskriven i husförhöret.
Kanske läge att bläddra igen längden för Morlanda….

Idag tog jag mig en tur till Norra kyrkogården här i Uddevalla, jag har tidigare tagit en del kort på gravstenar där men nu hittar jag inte dom, har väl sparat dom någonstans som jag skulle komma ihåg…
Börjar närma mig 40 år och det verkar vara då som minnet börjar svikta rejält….
Nåja, när jag nu gick där och läste så reagerade jag på ett namn, så här har får du nu gravstenen till Rosa.
För visst är väl detta "din" Rosa.

Javisst! Tack så hemskt mycket - det finns inte så måånga spår av dem så det här var värdefullt

Det var alltså Carl Julius syster. Både hon och hennes man dog unga av tuberkulos, dottern Mary dog av Meningit (hjärnhinneinflammation) som mycket väl kunde varit tuberkulös också. De 2 sönerna uppfostrades sedan av släkt i Oldham, Lancashire, England

chrissan: Jag reagerade först på att det stod engelska på gravstenen men sen när jag läste så dök ju Rosa upp.

Chrissan även jag har Schager-familjen i min forskning, jag håller ju på o kartlägger alla ättlingar till Börrel Andersson Smedberg i Teda (C) o där dyker denna familj upp.
Ibland heter han Skager o ibland Schager så jag är inte hundra på om det är samma släkt.
Fadern kallar sig Sten Skager och är handsmed i Fellingsbro 1880.
Sonen som gifter in sig bland mina ättlingar är
Carl Emil Skager/Schager f 1868 i Örebro
gm
Ida Bernhardina Andersdotter f 18640816 i Veckholm
Barn:
Carl Edvin Schager f 1895-02-11 i Österhaninge
Elin Bernhardina Schager f 18971120 i Österhaninge d 19790916 i Oscar
Elsa Matilda Schager f 19011031 på Ekerö
Hjalmar Julius Schager f 19050310 Lovö
Hjalmar Teodor Schager f 19061003 på Lovö d 19951223 i St Göran.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Det är den andra grenen, jag har för en tid sedan jobbat på att se om de sammanstrålar längre bak. Det kan vara så, men kyrkböckerna för Skagerhult är borta så det är svårt att visa. Jag har en aning om att de kan vara samma släkt. Den äldsta belagda anna till mina Schagers är Mästersmeden Anders Schager, f 1710 i Ramundeboda. OM det är så att han är son till Sven Ingevaldsson och därmed bror till mästersven Hans Svensson Schager f ca 1700 i Ramundeboda och eventuellt Bengt Svensson (osäkert namn) f 1703 i Skagershult så bör det bli samma släkt. Namn på barn etc tyder på att de kan vara samma släkt från början. Det är en intressant fråga i Schager-forskningen. Stavningen Skager förekommer också ofta. den reflekterar nog uttalet på den tiden.