Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 1706 ggr
Wikli
0

Fader fortfarande okänd!

Jag har ett antal hopplösa "fader okänd" i min forskning. Idag tänkte jag tillbringa en dag på stadsarkivet och försöka se om jag kunde komma någon vart vad gäller Erik Ferdinand Eriksson f 1848 i Sigtuna.  Han föddes så pass tidigt att jag hade lite hopp om att hitta hans pappa i en dombok.

Hans mamma var pigan Britta Christina Jansdotter Mörth f 1822 i S:t Olof. Erik var hennes första barn och när han var ett par år gammal flyttade de tillsammans till Husby-Ärlinghundra. Året därpå föddes brodern Per August även han med fader okänd.

Britta och hennes söner förde en ambulerande tillvaro i Husby och flyttade nästan varje år. De var bosatta på de stora gårdarna och godsens utmarker. När Britta var 38 år och Erik 12 år föddes Eriks lilla syster Christina Vilhelmina. Hon föddes i februari 1860 och därefter tycks mammas hälsa ha sviktat. Hon dog i juli samma år av nervfeber.

I sockenstämmoprotokollet hittade jag en hel del information om familjen och nästan Eriks pappa.

"Husby-Ärlinghundra sockenstämmoprotokoll 1860 den 15:e april
§ 1
Emot fattigvårdsstyrelsens nu upplästa förslag om ur fattigscassan af 25 rd årligen åt den som ville i sin vård emottaga utfattiga pigan Brita Stina Mötrhs på Ahrenbergas egor tolfårige oäkta son Erik Ferdinand gjorde väl församlingens ledamöter den invändningen att efter deras förmenande, denne gosses fader, som känd och i goda vilkor samt dessutom till gossens fostran ubetalte årligen en tunna rågoch 15 rd vore pliktig, när modern blifvit ur stånd att delta i vården om sitt ban uppfostran, utan fattigvårdens betungande ensam sörja för gossens uppfostran men belöta icke desto mindre, enär det voro ovisst om han godvilligt ville ingå derpå, att ofvannämda X skulle anslås ur fattigcassan åt den, som i sin vård emottaga besagde gosse och hålla i skola emellertid borde detta beslut meddelas fadern"

Agh så nära men ändå så långt bort att hitta svaret på gåtan!

Cheyenne
0

Du har min fulla förståelse. Såååå nära!

Vad händer med barnen efter moderns död?

Wikli
0

Ja, det var verkligen surt!

Christina Vilhelmina placeras hos en av sina dopfaddrar: änkan Spång i L:a Ekesta men dör drygt ett år gammal.

Per August inackorderas hos en Jan Hermansson i Wansta, Odensala socken.

Erik tappar jag bort. Jag får försöka leta från andra hållet.  1873 flyttar han in fr S:Olof (Sigtuna) til Husby igen. Vem vet kanske hade han kontakt med sin pappa under de här  "okända" åren? Han tycks ju ha flyttat tillbaks till församlingen där han föddes efter mammans död.

Bjornen
0

Om det finns husförsprotokoll eller kungörelseböcker kan det möjligen finnas uppgifter om fadern. Dessa är inte mikrofilmade.

EvaMorfi
0

Kolla i husförhörslängder för tiden för barnets tillblivelse vilka män som finns i moderns omgivning, dvs på samma gård. Följ sedan dessa män i följande husförhörslängder. Ibland kan det stå något senare.

Jag hittade en anteckning på min mf mm f 8 år efter ett barns födelse. Han erkände då att han var far till en "lösdrivande" pigas son.