Hannibal Långström
Detta är en hård nöt att knäcka. Ånyo en emigrant som bara gick upp i rök. Detta vet jag, vilket tyvärr inte är så mycket:
Hannibal Långström f. 1858-04-21 lämnar Kristiania 1882-03-24 på fartyget Albano med destination Chicago, Illinois. Han har sällskap med fem andra gossar från trakten, däribland Leonard Wallin, Peter Steen, en gammal räv som åkt flera gånger fram och tillbaka, samt ytterligare tre pojkar.
Följande hittar jag ur ett brev från juli 1903 skrivet av en man som vid detta tillfälle befinner sig i Salt Lake City, annars bosatt i Chicago
"Du ville ha Hannibal Långströms adress. Den har jag icke varit i stånd att få förrän de sista dagarna som jag var i Chicago. Då kom en svensk labor till att arbeta för mig och han kom från den platsen där Hannibal var och han kände honom gott. Så om du skriver under adressen: Albert Olsson, Paxton, Illinois så får han det nog."
Finns det någon möjlighet att få fram lite mera uppgifter om Hannibal.
Jag har sökt på Hannibal. Jag hittar hans utresa från Kristiania. Tyvärr åkte han så tidigt att han inte finns på Ellis Island. Han finns inte heller på Castle Garden. De engelska utreselistorna börjar först 1890. Albert Olsson har jag antagligen funnnit men inte Hannibal.
Hade Långström något annat för- eller efternamn? Jag har kollat varianter, t ex Langston men ingen Hannibal.
Tittade vidare på Långström/Langstrom på Ellis Island. Hittade en Frank (ska det vara Frans?) Langstrom (34) som reste in 1897. Han är "cutter" (stenhuggare?) och det står att han varit 9 år i USA. Han har med sig sin fru Pauline som inte varit i USA tidigare. De ska till "sister" på Columbine Ave., Detroit. De kommer från Kristiania via Liverpool.
Det finns en Olga Langstrom (17) från 1894. Hon står som norska och ska till Boston som servant girl.
Kan någon av dessa ha någon anknytning till Hannibal L.?
Jag har sett den Frank(Frans) du talar om och jag tror han är av den Långströmsläkten som kommer från Norrland.
Jag trodde möjligen att det fanns någon Hannibal i Albert Olssons närhet? Det lät ju nästan så på citatet från brevet.
Möjligen kan han kalla sig Michaelson, hans far hette Mikael Långström.
Jag har en släkting som heter Jerry Longstrom i Arizona, som i många år har har letat efter Hannibal utan att lyckas finna honom.

Om det är Jerry Longstrom med sin BrickWalls som inte hittar så lär Hannibal inte vara lättfunnen
Ja, det är den Jerry. Jerry har en idé om att Albert Olsson är Hannibal Långström, jag vet inte riktigt varför.
Hade Hannibal anledning då att ända sitt namn? Det vet man kanske inte.

Den Albert Olson som jag hittar i Patton, Ford County, Illinois i census 1900 anges vara född april 1849 och så mycket fel kan det väl ändå inte vara. Albert uppges immigrera 1882, så de kanske kom samtidigt?
Hannibals far hette Mikael Långström. Hans far hette Olof Olsson Långström. Kanske en tillfällighet men det kanske ligger något i Jerrys funderingar och teori?
Finns det någon uppgift om varifrån i Sverige Albert kom ifrån?

Det hjälper inte mycket, men vi vet att Hannibal kommer fram till New York. SÅ här ser det ut på Ancestry, och att det är han, trots att det påstås att han är från Tyskland, säkerställs av att reskamraterna finns angivna över och under honom på listan
New York Passenger Lists, 1820-1957
about Humboldh Langstoun
Name:
Humboldh Langstoun
Arrival Date:
10 Apr 1882
Estimated Birth Year:
abt 1858
Port of Departure:
Liverpool, England and Queenstown, Ireland
Destination:
United States of America
Place of Origin:
Germany
Ethnicity/Race/Nationality:
German
Ship Name:
Spain
Search Ship Database:
View the Spain in the 'Passenger Ships and Images' database
Port of Arrival:
New York
Line:
27
Microfilm Serial:
M237
Microfilm Roll:
M237_449
List Number:
432
Port Arrival State:
New York
Port Arrival Country:
United States
Jag skickade ovanstående till Jerry. Jag vet inte om han har sett det tidigare.
Jag trodde kanske att Hannibals medresenärer kunde ge en ledtråd speciellt då Peter Steen som åkte första gången 1870 och som hade sin familj i Chicago.
Hannibal är inte den ende från Långströmfamiljen som försvinner, äver Magnus Mikael Långström hördes aldrig av efter sin avresa 1906
Peter Steen åkte flera gånger från 1870 ut från Kristiania. Han hämtade sin familj i omgångar. 1880 hämtade han antagligen sin från som var några år äldre än han + en dotter. Jag undrar om han inte var en agent som lockade med sig folk till USA. Han åkte första gången till Calmar i Iowa. Sen tycks han finnas i Chicago.
Betr. fartyget the Spain så har jag funnit en sida the Norway Heritage där fartyget finns med men turlista. Enl. denna så ankom fartyget inte New York under april månad. Listan är kanske inte komplett.
Personen som swemah har hittat står som tysk. Ok man måste alltid kolla i originalet.
S/S Egypt ankom 25 april 1882 och tillhörde National Line som agent Kloed anlitade.
Jag läste inte inledningen till Swemah:s inlägg att de övriga reskamraterna finns med ovanför och under namnet.
Inlägget 12.49: fel: 1880 hämtade han antagligen sin fru …

#10 Kanske en egen tråd, men Magnus Långström kommer till New York den 15 oktober 1906 ombord på Cedric. Han uppger att han ska till sin bror, Carl Långström, Box 107, Silverton, Colorado
Det finns en Carl Herman , född 1 april 1886 som bor i San Juan, Colorado 1917/1918. Han uppger sig ha anhöriga i Snofuerod, Sweden. Kanske det är rätt person?
Magnus M. Långström var 16 år när han åkte. Han kom från Snöveröd.
http://www.bullaren-emigranterna.se/listan.html
Här fann jag bl a Peter Steen.
Får jag fråga hur du har hittat Magnus Långström. Med vilken stavning finns han med på Cedric? Jag har letat, senast idag!!
Karl Herman och Magnus Mikael är bröder. Karl Herman stannade kvar i Colorado och jag besökte hans son för några år sedan. Sonen bor numera i New Mexico.
Eva, du har hittat vår hemsida om emigrationen från Bullaren till USA och andra länder.
Jag hittade honom med en knepig stavning!

#17 Magine Langström kallas han på Ancestry

Lite info, som kanske inte är värt så mycket, men kan kanske ge något. Rör Albert Olsons barn, och om Hannibal är Albert. så..
Herman L Olson föddes 7 dec 1886 i Kearns/Bearsville (?) enligt WW1 draft. Tydligen innan föräldrarna gifte sig, för det sker 1887.
Helmer F Olson föddes 31(!) September 1893 i Chicago enligt WW1 draft
Howard hittar jag inte i draften
Henry Jorensen Olson föddes den 27 april 1899. Han anger Albert Olson som närmaste anhörig på detta dokument som är utfärdat 12 sept 1918.
I census 1920 bor bröderna tillsammans, inkluderat yngste brodern Sherman L Olson, men inget spår av Albert (hustrun avlider 1916)
Magine Langström, vad finns det för uppgifter på Ancestry? Jag har tyvärr inte Ancestry själv och är tacksam för allt jag kan få veta.
Jag tittade på Cedrics passagerarlista i original. Hon ankom 15 okt. 1906 til N.Y. Leangstreom Magnus nr 587 är hans namn tytt som. Inga problem för en svensk att läsa originalet. Där står Långström, Magnus. Han ska till sin bror som redan sagts. Han har ett ärr på 1,5 inch längs med vänster ögonbryn. Det står att han är född i Nafverstad.
Kolla på Magnus Longstrom på ancestry. Då får man upp en som åker till British Columbia i Canada och en annan från census 1915 i Wyoming. Den sistnämnde har ett konstigt namn men det kan också vara Magnus Longstrom.

Census 1910 har Magensis Longstrove som är född ca 1891, invandrad 1906. Bor i Thermopolis, Fremont County, Wyoming
Han är Miner engineer, och arbetar med Mineral. Han är inneboende
Den 2 augusti 1911 ankommer en Magnus Longstrom till Grand Forks , British Columbia i Canada. Han uppges vara 22 år, Foreman. Född i Sverige men amerikansk medborgare. Reser med tåg från Washington till Princeton

Ojdå, fanns visst redan info om detta :-)
Till swemah: Båda två som du fann kan väl vara Magnus Långström? Han var ju 16 år när han utvandrade 1916.
Det är kanske i (Wyoming eller) Canada man ska leta efter honom?
Synd att Magnus Longstrom missade census i Canada 1911. Den genomfördes i juni.

Jag tror, precis som du säger, att det är samma person som först arbetar inom gruvnäringen i Wyoming och sedan drar till Canada 1911. Princeton var en stor gruvstad förr, som säkert drog många till sig.
Intressant är att det står att han är amerikansk medborgare, borde innebära möjligheter att hitta något

Måste bara inflika här trots att jag int har något att komma med.. :) Jag är djupt imponerad av erat detektivarbete och följer tråden med spänning..
Jag tycker det verkar lovande. Uppgifterna ni har hittat tyder väl på att det är Magnus som har varit i farten. Som en parentes kan jag berätta att han hade gott om släktingar i British Columbia.
Swemah du är mycket duktig och Eva även du har bidragit så mycket till en eventuell lösning av Magnus öde.
Skickar detta till Jerry i AZ för att se om det är nyheter för honom.
Emigranterna lyckades ju alltid hitta varandra var än de befann sig i US eller Canada. Anders Oskar Johannesson (Andy O. Johnson) en annan emigrant från trakten bodde i och drev Tulameen hotel i Princeton under många år.

Cavinka
Jerry kan ju lägga upp vad han har (om det inte kan skrivas här) på sin egen Brick Wall, så får han kanske napp.
Mats
Jag tittade på Jerrys Brick Wall igår och det fanns redan där.