Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2577 ggr
Cavinka
0

Adolf Wennerlund

Adolf Martin Nikolaus Wennerlund, f. 1880, i Haga, Göteborg går till sjöss som ung. Jag har hittat två resor på Ellis Island där han finns med och där han anges vara förste styrman. Vid den ena resan anges hans hemadress vara Tacoma i staten Washington och han anges vara gift.

Han var hemma i Sverige 1932 men därefter hördes han aldrig av. Vad hände honom??

chrissan
0

Adolph M Wennerlund, tillhörande handelsflottan, finns listad bland de som dött i 2a världskriget (inget datumm anges). Han mönstrade också till 1a världskriget i Maryland (Adolph Martin Wennelund, f 21 aug 1880), men hörde hemma i Seattle. Närmast anhörig: Henriett Wennerlund i Tacoma. 1910 bor han i Tacoma och är gift med Henrietta, de har sonen Jesse 3 år.

chrissan
0

Enligt Washington State Archives så dör Henrietta 1940. Adolph gifter om sig med Jennie Barnes 13/8 1941.

chrissan
0

I Island County Death Notices finns han som "lost at sea" i Atlanten i maj månad 1942. Hämtat från Oak Harbor Farm Bureau News.

Jennie, f 28/12 1879 dör i september 1968. Det finns några andra Wennerlund i dödsreistret men jag vet inte om de är släkt.

Henriettas far hette Henry Rossman enligt dödsnotisen, hon dog 21 feb 1940 och var då 56 år gammal.

Cheyenne
0

Jag måste bara inflika med frågan; Var Adolf Martin Nikolaus Wennerlund verkligen född i Haga, Göteborg? Folkräkningen 1890 säger Tanum fs men det kan ju vara fel.

chrissan
0

Adolph Wennerlund var kapten på SS Ogontz när hon torpederades utanför Yucatan, se vidare här och här .På den sita länken får du exakta koordinater på platsen där han dog.

Cavinka
0

Jag visste att ni skulle fixa det här. Har ringt till släkten och berättat och de skulle genast gå in och titta på vad ni har skrivit.De hade aldrig varit innne på Proveniens!!!!!

Cheyenne, du har rätt han var född i Tanum inte i Haga. Det var de yngre barnen i familjen som föddes i Haga.

Kan man se vad som händer med Jesse? Fick han ytterligare barn i sitt senare gifte? Hade varit kul att hitta lite släktingar i US.

Ticke tack!!

chrissan
0

Jag har letat efter honom men inte hittat något än, Föräldrarna bor 1930 i Portland, Oregon. Transkriberade som namnet Wennerberg av någon anledning.

Jennie var över 60 när de gifte sig så de hade inga barn.

chrissan
0

Jesse står 1920 som styvson till Adolph, han kan alltså mycket väl ha tagit tillbaka sin fars namn. Han är därmed inte släkt till Adolph.

Cavinka
0

Då finns det tydligen inga efterlevande till Adolph. Men släkten har i alla fall fått veta vad som hände honom.

En sak som är lite märklig är att jag senast här om dagen när jag försökte ta reda på vad som hade hänt en emigrant från den här trakten så hade hans fartyg också blivit torpederat men detta hände 1940 utanför Skottlands kust.Sänktes av den tyska ubåten U-14.

Vi sysslar mest med emigrantforssning och så många av "våra" försvann spårlöst i det stora landet och föräldrarna hörde aldrig något från dem. Så småningom blev de ju dödförklarade.

Vi har en sådan emigrant i min närmaste släkt som vi har letat efter i måååånga år och jag skall så småningom testa honom med er hjälp.

Tack för all information som vi har fått om Adolph.

EvaMorfi
0

Jag har samma situtation att jag letar efter två "försvunna" släktingar i USA. De slutade höra av sig och alla trodde de var döda.

Den ene har jag lyckats spåra via hans arbetsgivares barnbarn och hans gamla mor! 1948 flyttade släktingen från gården. Ingen vet vad som hände honom sen. En sedan 15 år tillbaka avliden person brukade köra honom någonstans i samband med helgledigheten. Men vart? Ingen vet.

Den delstatens death records före 1970 är ännu inte digitaliserade. Digitaliseringen av registret är inte ett prioriterat område står på deras hemsida. Födslar och vigslar går först.

Den andre släktingen som alla trodde hade omkommit under andra världskriget, tror jag att jag har funnit död i New York 1990. Åtminstone har jag funnit en person med precis samma förnamn+mellannamns intitital+efternamn (som inte är ett sonnamn) och med samma födelsedatum. Det måste vara han. Jag har kunna följa honom fram till 1949 i inreselistorna för New York. I den sista uppger han en kusin på sin mors sida som närmsta släkting. Naturligtvis är den släktingen numera avliden.

Det är knepigt att beställa death certificates i New York. Enl. min amerikanska vän är New York den delstat som är svårast vad gäller nyare certificates.

Min amerikanska vän som är expert har inte lyckats. Någon som har ett tips? Jag har haft kontakt med UD och svenska kyrkan i N.Y. Nada!