Gräsö
För Gräsö socken byggs för närvarande en databas upp och den finns i en tidig version på tillfälliga adressen www.thompabompa.net. Det är "Thomas" som programmerar den. Jag är bara en ivrig påhejare. Har inte minsta anknytning till den delen av landet.
Interaktiviteten byggs också ut så fler kan hjälpas åt att koppla ihop personer, handlingar och platser. Kanske kan en sådan här lösning appliceras på fler socknar.
Jag tycker det är ett mycket intressant sätt att presentera information om socknens innevånare och gårdar. Det ska bli kul att se hur det artar sig.
Ser mycket intressant ut! Lätt att navigera sig fram.
En bouppteckning från 1182 är uppenbarligen fel.
Tidningsartiklarna kul. Planeras det att lägga ut själva artikeln också?

Jag antar att artiklarna ska läggas ut. Det finns en etikett för Text.

Ett mycket intressant upplägg på databasen! När den fylls med text från tidningarna så kan det bli riktigt roligt att forska i vad som hände på Gräsö.

Gräsöarkivet diskuteras i en Google-grupp - Gräsöhistoria.
Vore intressant om det gick att aplicera på annan socken.
Hälsningar Gnidde.

Ja verkligen, Gnidde. Men det måste kanske vara en socken med stort intresse för historia, så man kan få många att engagera sig.
Skulle vara intressant att prova med en mindre socken till att börja med.
Hälsningar Gnidde.
Hej,
Det är jag som bygger Gräsöarkivet och eftersom Phryxe nämnde att det snackades lite om det här, tänkte jag lägga min näsa i blöt och kommentera lite ;-)
Personligen har inte heller jag någon släktforskningsanknytning till Gräsö. Min "enda" koppling till Gräsö är snarare bara som fritidshusägare.
Däremot hade jag en längre tid gått och funderat på huruvida det skulle vara möjligt att bygga en genealogisk databas över en viss församling. Lite som en intellektuell utmaning alltså. Gräsö kändes som ett bra ställe att testa idéerna på; Dels är det som ö en avgränsad plats; jag gissar att folk inte flyttade till och från ön i samma utsträckning som man kanske skulle från en fastlandsförsamling. Dels är det en relativt liten församling. Det har aldrig varit mer än drygt 1500 personer som bott i församlingen vid någon tidpunkt. Och dels finns det en väldigt aktiv hembygdsförening som lagt ner en enorm tid på att skriva av i stort sett alla gamla kyrkohandlingar.
Det som ligger ute just nu är ett arbete under utveckling. Det finns brutalt mycket mer att göra, men det är en start i alla fall. Arbetet är relativt inkrementellt; jag är allt för nyfiken på att se resultat snarare än att göra en fantastisk bra databasmodellering från början. Det blir lite extraarbete när man får bygga om funktioner och strukturer, men min gissning var och är att det ändå inte skulle gått att ta höjd för alla olika situationer från början. Hittills har det ändå gått förvånansvärt bra, även om jag har hittat några potentiella fallgropar som kan uppkomma längre fram.
Nåväl;
@AndersB#1; Ja, det finns en del fel i datan. Allt sånt rättas upp allteftersom. Det pågår ett arbete med avfotografering av artiklarna och dessa kommer att läggas upp allt eftersom. Om man OCR:ar eller skriver av artiklarna senare blir dom också sökbara, men exakt vad det blir av det är inte riktigt klart. Just tidningsdelen är den minst utvecklade hittills och den ser inte helt hundra ut än.
@roolaid#3; ja, det är ju all extradata, utöver rena kyrkohandlingar som kommer att göra det riktigt roligt att forska/ströläsa om församlingen framöver. till exempel har man skrivit av samtliga bouppteckningar i fulltext, samtidigt som man har ett bildarkiv på tiotusentals foton tagna innan 1950 som teoretiskt skulle kunna taggas upp och länkas in både till platser och till personer.
@gnidde#5; teoretiskt är det möjligt så längre själva rådatan i form av avskrifter finns. alla som är gräsörelaterat ligger i själva databasen, medan den programmerade koden är är mer generisk. tyvärr har jag dock inte lagt någon energi på att bygga vettiga admin-gränssnitt som skulle göra det möjligt att trycka in annan data i systemet. men blir det bra och uppskattat kanske det är något för framtiden. tills vidare är det mer tänkt som någon form av proof-of-concept; att det faktiskt går att bygga en databas av den här typen.
Skall bli intressant att föla utvecklingen.
Hälsningar Gnidde.

Verkligen intressant. Hoppas det blir fler projekt, men vilken tid som du måste lägga ner!
Vad ska man ha som signatur tro?