Invandring
Är det någon som vet????
1. Om jag kan få veta när mina föräldrar blev skrivna första gången i Sverige. Jag vet att de kom hit någon gång i sluet av 30-talet från Danmark. Jag själv är född 1938 och mig veterligen är jag född i Sverige det har jag sett i födelsebok från Adolf Fredriks förs i Stockholm.
2. Vilka myndigheter förde register över invandrade och utländska besökare i Sverige vid den tiden.
Bara så jag vet var jag skall börja leta.
Tack på förhand
Pedran2

Riksarkivet har uppgifter om invandrade till Sverige, speciellt om de senare sökt medborgarskap.

Jaha Du, då får jag ge mig iväg dit och leta, kanske finns det spec pärmar med invandrade ?
Nästa fråga blir medborgarskap. Låt oss anta att familjen flyttade till Sverige 1937 -38, blev de per automatik svenska medborgare efter några år eller sökte man medborgarskap och var gjorde man detta. Förskräckligt att vara så okunnig eller hur?
Nu tror jag förstås att Du vet allt (skämt å sido) jag hoppas bara.
I alla fall tacksam för svaren
Pedran2

Hej!
Du har alltid rätt att se anteckningen om dig i födelseboken. Där finns en hänvisning till församlingsboken. Om din föräldrar nu bodde i Adolf Fredriks församling, skriv till Stockholms Stadsarkiv och fråga om deras inflyttning dit. Det finns nämligen ett mantalsregister 1926-1967 upplagt på efternamnet. Där finns angivet varifrån folk kom som flyttade till Stockholm. Kommer man från utlandet står det bara namnet på landet.
Det fanns något som hette utlänningspolisen som utländska medborgare skulle ansöka om uppehållstillstånd hos (detta var nog på 60-talet). Jag tror inte att danska medborgare behövde ansöka om medborgarskap. Efter en viss tid i landet fick de det efter anmälan till länsstyrelsen ev pastorsexpeditionen.
Nej, något som hette "utlänningspolisen" fanns nog inte, däremot en myndighet som hette "Statens utlänningskommission" vars arkiv fram till 1960-talet finns på Riksarkivet. Där tas alla personer upp som invandrat till Sverige och sökt uppehålls- samt arbetstillstånd, oavsett om de rest ut igen eller blivit svenska medborgare. Det är föregångaren till Svenska invandrarverket och dagens Migrationsverket. Jag föreslår att leta där, även efter personer inom Norden före 1952 då det blev passfrihet för våra länder…
Ett tillägg eftersom det nämndes i det första.. men gifte man sig med en svensk medborgare blev man det sjäkv autiomatiskt, utan att ansöka om det. Det var åtminstone Justitiedepartementet som skötte de besluten förr. Lästips: Invandringens källor, RA
I min stad fanns det en utlänningsrotel (i folkmun utlänningspolisen). Antagligen var denna underställd utlänningskommisionen. Att jag vet detta beror på att min man är utlänning. Han fick gå dit och förnya sitt uppehålls- och arbetstillstånd. Han visade att han hade jobb. De kollade i straffregistret och sen fick han stämpeln i passet. Detta var på 60-talet innan invandrarverket fanns.

Tack till alla som svarat. Nu tar jag kontakt med Riksarkivet på något sätt. Kanske de inte "letar" utan att man får betala, men försöka duger. Jag mejlar så får vi se.
Hör av mig hur det gick
Pedran2