Annons:
Etikettmöbler
Läst 7573 ggr
Niklas
2005-10-11 23:30

Möbelserie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vårt sommarhus är nästan uteslutande möblerat med möbler från när det byggdes och tidigare. Huset är 100 år gammalt så möblerna är också gamla.

Vi har en serie med tre möbler. Ett hörnskåp, ett större golvskåp och en klocka. Det är vackert målade och daterade 1806 respektive 1807. Såvitt jag kommer ihåg är de inte signerade.

Huset ligger i Ångermanland och jag har för mig att någon har sagt att möblerna är typiska för bygden. Målningarna påminner om kurbits som är typiska för dalarna.

Det vore roligt om någon kunde berätta mer om den här typen av möbler. Jag bifogar bilder av dem.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Niklas
2005-10-11 23:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är hörnskåpet.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2005-10-11 23:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och klockan. Den fungerar, men vi använder den inte eftersom vi inte orkar dra upp den.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AndersE
2005-10-11 23:56
#3

Det verkar vara ett härligt sommarhus du har Niklas!

Har du tittat noga i möblerma..? Snickarsignaturer? Det finns inga bokstäver i målningen?

Har du köpt eller ärvt huset? Fanns möblerna i huset då du fick det?

Ser möblerna om-målade ut?

Jag har en klocka där fodralet är i helt annorlunda stil, men urtavlan ser ungefär likadan ut. Min klocka (som inte vill gå något vidare tyvärr) har tillverkarens namn på urtavlan, samt ett ordningsnummer. På stadens museum hittade jag klockor av samme urmakare och kunde då se att den var från slutet av 1700-talet. Finns det några beteckningar på urtavlan, eller kanske på själva urverket.

AndersE
2005-10-12 13:21
#4

Niklas - jag sökte på ordet Kurbits och hittade "Kurbitsens rike" som på första sidan har ett skåp från 1784 som är snarlikt ditt i #0.

Niklas
2005-10-12 14:01
#5

#3: Det är ett härligt sommarhus. Åtta stora rum högt uppe på ett berg och utsikt över älven. Släkten har bott där sen det byggdes. Min dotter är sjätte generationen. Det mesta ser ut som om det har stått orört i hundra år. Gamla möbler, gamla tavlor, gamla böcker.

Jag har inte sett några snickarsignaturer, men jag har inte heller vänt och vridit på möblerna. Urverket har jag ett svagt minne av att det kan finnas någon beteckning på. Jag ska se om det syns på någon av mina andra bilder.

#4: Ja, det är ganska likt. Jag är lite tveksam ändå just för att någon för länge sedan sa att det var ett typiskt ångemanländskt skåp. Det är dock inte säkert att det stämmer.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AndersE
2005-10-12 14:22
#6

Möblerna är ändå ca 100 år äldre än huset (om de målade årtalen stämmer). Var möblerna i släkten då, och vet du var släkten bodde för ca 200 år sedan? För de ser ju väldigt "dala-aktiga" ut.

Sen tänker jag att för 100 år sedan stod nationalism högt i kurs. Det var nog högsta mode att inreda ett hem så där lagom Carl Larsson-aktigt med gamla möbler.

Kanske köptes möblerna för att inreda huset i "rätt stil"?

Annons:
Niklas
2005-10-12 15:23
#7

Var släkten bodde för 200 år sedan vet jag inte. Jag  tror att det till stora delar var västernorrland i mitten av 1800-talet.

De där möblerna är mycket olika resten av dem vi har i huset. Det är mest ljusa träslag i övrigt, bland annat ek. Det är inte alls otroligt att möblerna köptes för huset. Det finns en matsalsmöbel i ek med tolv olika snidade stolar som jag är säker på att jag har hört någon säga köptes in till huset.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
ThomasH
2005-10-16 02:45
#12

Niklas, utan att vet extakt va just allmoge möbler från Ångermanland är vära så kan jag en del om just denna typ av möbler som du visar på bilderna. Om de är orginalmålade, som de ser ut att vara så kan de betinga ett pris mellen 50.000-100.00, jag menar din första bild. Jag har liknade möbler från Järvsö (hälsingland) och det är möjligt ett värdet på dessa möbler är något högre, men jag betvivlar. Jag menar inte att du ska sälja dem, men tänk på försäkringsvärdet. Dessa möbler i en sommarstuga kan vara mycket stöldbegärliga

Låt mig förtydliga: bara din första möbelbild (1) kan vara värd mellen 50-100.00. Ditt hörskåp runt 35.00-50.00, men allt beror på om de är orginalmålade.

mvh/´Thomas

Niklas
2005-10-16 17:05
#13

#12: Jag är nästan helt säker på att de är originalmålade. Vi har diskuterat hur vi ska göra med försäkring eftersom vi inte vet värdet på sakerna vi har där. Kanske kan försäkringsbolaget hjälpa till om de får bilder att titta på? Tack för att du påpekade det.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
AndersE
2005-10-16 17:21
#14

Jag skulle tro att försäkringsbolaget kan hjälpa till. Annars är det väl sådant som auktionsfirmor lever på?

Ett "gratistips" finns i den här strängen.

AndersE
2005-11-05 14:37
#15

Niklas, har du hittat något på urtavlan?

Niklas
2005-11-05 22:40
#16

#15: Nej, jag har tittat på bilderna och det ser inte ut att stå något. Jag ska titta på klockan när vi kommer dit nästa år. Jag ska också se efter som det står något inuti möblerna, fast det tror jag inte.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AndersE
2005-11-05 22:41
#17

OK. Jag är ingen expert, men nog känns det som om åtminstone urmakaren måste ha lämnat sitt namn någonstans… Inne i urverket kanske?

HgF
2005-11-06 10:16
#18

Såväl måleriet som snickerier  förefaller vara utfört i det maner som var vanligt i trakterna omkring Rättvik och Leksand vid tiden strax efter sekelskiftet 1800, och brukar kallas den fullt utvecklade Rättviksstilen. Av allt att döma är det samma mästare som ligger bakom alla tre möblerna. Men frågan om det är den ursprungliga målningen eller inte enligt dateringen måste nog lösas med hjälp av en ordenlig granskning på plats. Jag anser att det finns anledning att ifrågasätta måleriet i både skicket och utförandet.

svenne
2005-11-15 20:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag har i min ägo bl.a. fyra stycken gamla stolar som är arvegods. De fanns i min mormors fars föräldahem, det är helt dokumenterat och klart, enligt min mormor så mindes han dem sedan han var väldigt liten. Han var född 1859 i norra Dalsland och stolarna kunde ju ha funnits i släkten tidigare,  men jag vet inte riktigt hur gamla de är. Det finns i alla fall inga spikar i dem, bara små pluggar som håller ihop delarna.

Hur gamla kan de vara, vad är det för möbelstil ?,tidigt 1800-tal?

svenne
2005-11-15 20:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Här en bild till

Annons:
AndersE
2005-11-15 22:20
#21

Svenne, jag är absolut ingen expert, men mitt förslag är att kalla dem för "senempirstolar" och då kan de vara från 1840-talet och framåt. Dessa möbler är ofta gjorda i polerad björk och det tycker jag dina ser ut att vara.

(Uppgifterna hämtade från "Allmogemöbler", ICA förlag)

svenne
2005-11-16 15:19
#22

Tack, Anders,

det kan nog stämma med dateringen, 1840-tal. Polerad björk är det i ryggslåarna men sistarna är av gran eller fura, troligtvis gran.

De är väldigt låga och inte speciellt bekäma att sitta på men de är ganska trevliga att ha, speciellt som man vet att de funnits i släkten så länge.

Lillan
2005-11-16 17:07
#23

Svenne! Efter att ha sökt i mina antikböcker får jag nog hålla med Anders om att de är senempirstolar. Men 'Empirstilen' ( 1800-1815) hade också mycket gemensamt med 'Regency period' möbler (1810-1820) som kallas så efter The prince Regent sedermera King George IV.

 Jag brukar titta mycket på olika antiksprogram på tv här och jag har lärt mig bl.a. att mycket i möbelväg är 'allmogekopior' av 'finare' möbelstilar. Jag undrar om dina stolar,(då de är tillverkade i billigare träslag som björk och gran) nog inte är en lokal snickares kopiering av stolar som ursprungligen tillverkades i bl.a. mahogny.

AndersE
2005-11-16 20:21
#24

I boken jag hänvisar till i #21 anges att "sen-empir" börjar ca 1840. Om man letar bland Proveniens "artiklar" finns "Snabbguide till möbelstilar" och en länk till "Restaureringssajten".

Sen-empiren kallas också Beidermeier och anges här till 1825-50.

Typiska för stilen är de ljusa polerade björkmöblerna med svarta inslag, men det finns även mörkare möbler av andra träslag som betecknas Beidermeier.

svenne, precis som Lillan skriver kan man tycka att dina stolar ser relativt "enkla" ut och då kan man ju tro att de tillverkats ute i landet och lite senare under stilepoken. Så var mormors far född 1859 så kanske de var relativt nyinköpta då han var liten.

Precis som du skriver är det ju väldigt trevligt att ha stolar med så klar "proveniens". Särskilt kul är det ju om man vet något om de människor som haft stolarna, hur och var de bodde osv. Fina "talk-things" då man har gäster…

-Ja, nu Hasse sitter du i mormors farfars stolar. Han hette… och bodde….. Han var…

Glad

svenne
2005-11-17 22:56
#25

Hasse?

Var fick Du det namnet ifrån? Jag tycker det är väldigt trevligt att ha de här stolarna kvar, eftersom de funnits i släkten sedan i alla fall 1860-talet. Min mormors fars var född 1859 och stolarna fanns i hans barndomshem.

Visst är de enkla, men nyköpta 1859, nja, jag undrar om de inte var tillverkade av någon lokal bysnickare….

Upp till toppen
Annons: