Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1363 ggr
CarpetDiem
0

Arkiv Digital

Detta har säkert varit uppe förr - men hur långt har AD kommit? Är det några större distrikt som saknas än? Eller börjar det bli komplett?
Jag har fortfarande ett drygt år kvar på Genline men börjar tröttna på att ofta be andra om läshjälp.

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

AndersE
0

Här ser man en del…

Jag har abonnemang på båda nu. Tycker man får hoppa emellan beroende på var man är i tid och rum…

svenne
0

#1 Absolut. AD är långt ifrån komplett än så behöver man ha rikstäckande åtkomlighet ett bra tag framöver är det nog alla tre som gäller, dvs, AD, Genline och SVAR.

CarpetDiem
0

För att aktiviteten på denna sajt ska vara så hög som möjligt Glad så tänker jag fortsätta att fråga här.

Vilka stora områden saknas i AD?
Hur pass komplett är SVAR?
Vad händer med Genline?

Vad/Vilka är fördelarna hos dessa tre aktörer på marknaden.
Plus och minus med andra ord.

Hälsningar

Thomas

AndersB
0

Hela Norrland tror jag saknas i AD. Just nu jobbar man med Blekinge för att få det komplett. Skåne är ännu så länge rätt stora luckor i. Stockholm är en lucka tror jag. Nu skriver jag ur minnet men du kan själv kolla detaljerna på arkivdigital.se.

Har du ett år kvar på Genline så låter det väl perfekt. När det går ut så är AD nog mycket mer konkurrenskraftigt vad gäller geografisk täckning. Inget hindrar förstås utom ekonomin att ha flera abonnemang.

CarpetDiem
0

Eftersom jag är en 08:a så känns det viktigt att Stockholm finns med.
Iofs så har jag flest smedsrötter från Östergötland/Örebro och Sörmland om man backar klockan en si så där 150 - 200 år. Finns dessa delar med klarar jag nog av en hel del.

Genline känns ju komplett och jag hoppade på ett treårsabonnemang för något år sen. Problemet där dyker upp först när man läser alla typer av böcker från mitten av 1700-talet och bakåt. Dessa blir oftast mycket mörka och på så sätt rätt kladdiga och svårlästa.

Hälsningar

Thomas

AndersB
0

Nu forskar jag inte i de områdena du har dina smedsrötter, men jag tror att AD är ganska långt komna där. Kan ju bara instämma i vad du säger om läsbarheten!

Cheyenne
0

Stockholm kommer AD, enligt uppgift, att börja fotografera senare detta år. Stockholm har egentligen väl förspänt innan. Det finns kyrkböcker på Genline fram t o m 1895. Hos SVAR finner man födslar, vigsel och dödböcker, konfirmationslängder fram t o m ca 1930 i många fs. In- och utflyttningar fram till 1970-talet för många fs i Stockholms län (!!!) På SSA's hemsida finns mantalslängder fr o m 1800, skannade sådana fr o m 1835 och Rotemansarkivet fram t om 1926.

Alsterolle
0

Jag har liksom Svenne skriver i #2 alla 3 "behövs" när man skall täcka Norrbotten - Skåne. Hade Ancestry inte haft ett "tillsvidareabonnemang" hade även deras tjänst varit aktuell.

Tycker det är lite synd att AD inte för tillfället hoppar över det redan i dag ganska täckta Stockholm (SVAR) och ägnar sig åt Norrland. Det bör ju gå ganska kvickt. Men det gäller väl att Härnösand ger sitt gillande!

Dessutom blir det nog till att göra omfotografering av en del tidigt fotograferade böcker i söder - en del bilder är väldigt dåliga och tål inte zoomning.

Som jag sade vid en introduktion till släktforskning* i söndags - hur skulle jag ha klarat mina spridda anor innan online-tjänsterna kom …

* En av Powerpointbilderna finns här

svenne
0

#8 Bilden känns bekant på något vis…Flört