RSS på Proveniens
Vad har hänt med den? Försvann vid uppdateringen till nya versionen tydligen.
Vet ej, men har skickat frågan vidare.
#0 Det finns en knapp här nedanför.
(Sorry, inte riktigt med eftersom jag aldrig använt RSS själv…)
Var kan man inhämta kunskap om vad RSS är och hur och varför man skall använda det?
#3 Jag tror du får en del information om du trycker på RSS-knappen här nedanför.
Man kan ju misstänka det, men i dessa tider törs man inte klicka på en knapp, när man inte vet vad som händer. Men eftersom Du säger det så skall jag ta risken. Om Ni inte hör av mig mera, så har datorn eploderat. 

Jag håller med dig. Man kan inte vara nog försiktig. Själv har jag inte förstått det fullt ut ännu och tvingas regelbundet att införskaffa ny dator.

Drick bara inte glögg nära datorn!
Erfaren datorkraschare
Jo, att det finns en länk därnere vet jag, men problemet är det inte kommer någon uppdatering. RSS-flödet flödar inte.
Det är helt tomt både på inlägg och artiklar från Proveniens. Före den senaste stora uppdateringen så fungerade det.
Jag använder Firefox egen RSS-läsare.
Datorn överlevde klicket, men det är nog inget jag går vidare med. Automatiska flöden i datorn som jag skall reagera på påminner alltför mycket om Chaplins Moderna Tider. Människan som datorns slav.
Man behöver inte reagera på det alls om man inte vill, men kan vara ett sätt att snabbt hålla koll på vad som hänt på forumet. Använder det själv inte för Proveniens, men hade satt upp kopplingen så jag råkade se att ingenting hände.
För övrigt fortfarande helt tomt i RSS-flödet.
#10 Det hade "trillat bort". Är lagt tillbaka nu, så det kommer med vid nästa "deploy".
Ännu inget flöde, vill bara informera om det.
Vad är en "deploy" och hur ofta görs den?
#12 Jag vidareinformerar…
Jag tror att en "deploy" är att man lägger ut en förbättring man gjort. Jag tror också att det kan ta en stund och att det stör driften varför man inte gör det för ofta och försöker göra det nattetid.
Tror jag…
#12 Det ska tydligen fungera…
Sedan har jag på annat håll fått veta att det bara innehåller första inlägg och inte kommentarer. Det är tydligen något som "trillat bort för stunden", men som snart återkommer.
Kan du kolla vilken url det är till flödet du prenumererar på?
Mvh // Johan
Ja, det är rätt. Och om du testar dom ser du att de returnerar nya artiklar och inlägg.
Prova att ta bort feeden och lägg till den igen. De fungerar som de ska från vår sida. Kanske har Firefox börjat ignorera dom när det tillfälligt var fel och inte fattat att det är rätt igen.
Mvh // Johan
Har gjort det tidigare, och gjorde det igen, men det hjälper inte. Firefox förstår att den ska lägga till det som ett flöde när jag öppnar url-erna, men när det är gjort visar den inget, bara "(Tom)" som i #15.
Er xml verkar inte funka med Firefox. Vilken xml- och rss-version använder ni? Har inga problem med några andra flöden kan tilläggas.
Kunde se på xml-en om jag bytte till IE. Alltså rss version 2.0.
Något i syntaxen som Firefox inte gillar antar jag. Eller kan ni se flödet i Firefox?
En synpunkt för övrigt. Det verkar som endast första inlägget i varje tråd kommer med i flödet. Inte så användbart.
XML är ju XML. Antingen är den valid eller så den inte det.
Jag har inte testat i Firefox, men det fungerar bra i Google Reader, Outlook 2007, Windows Live Mail, Facebook, Blogger, Wordpress och andra tjänster som kan importera RSS-flöden.
Ser inte varför det inte skulle fungera i Firefox.
Men av ren nyfikenhet, om du nu gillar RSS (det bästa som finns!), varför använder du inte en riktig RSS-läsare? Har du testat Google Reader?
Mvh // Johan
#5,6,7
Äh, ta lite glögg så vågar ni! Verkar svårt att inte kunna klicka på en knapp och ändå få något ut av internet. 
#23 Jag gillar Firefox läsare eftersom man har flödet i menyn och inte behöver gå till en särskild läsare. Så jag har inte testat så många andra. Och nej, jag använder inte RSS så mycket. Det är mest att jag själv ordnar lite flöden från mina egna sidor som jag reagerade på att Proveniens inte fungerade.
Firefox är ju Webbläsaren (med stort W) så det är nog bra om det funkar i den, och att ni testar sajten i den.
#25: Japp. Webbläsaren. Men knappast RSS-läseran. :) Men jag ska ta en koll på det och se om jag får samma fel som du.
Mvh // Johan
Jag har hittat vad Firefox gnäller på nu och fixat det lokalt. Nästa gång vi lägger ut ändringar ska det börja fungera igen.
Mvh // Johan
Firefox före
Firefox efter!

Jag använder Google Reader. Hoppas det går att fixa så man kan se mer än det första inlägget i varje tråd och kommentarerna till artiklarna.
#29: Det är olika flöden. Ett flöde för ursprungsartikeln och ett annat för kommentarer till en enskild artikel.
Du skulle aldrig kunna få en RSS-läsare att uppdatera sig när det kommer nya kommentarer. De fungerar inte pådet sättet.
Men om det är en intressant tråd kan du prenumerera på nya kommentarer på en den tråden.
Mvh // Johan
Nu fungerar flödet så som ni valt att göra det, alltså endast med första inlägget men ej med kommentarerna.
#30 "Du skulle aldrig kunna få en RSS-läsare att uppdatera sig när det kommer nya kommentarer. De fungerar inte pådet sättet."
Beroende på att ni valt att inte göra det på det sättet. Det har inte med RSS-läsaren att göra, det beror på när ni väljer att uppdatera er XML. I mitt exempel i #16 så uppdaterar jag min XML även vid svar i trådarna.
Men jag förstår att det kanske inte är önskvärt att kunna följa hela trådar på distans utan att surfa in på iFokus, och därmed komma undan annonserna.

#30: Det är mycket opraktiskt att prenumerera på enskilda trådar eller artiklar via RSS-läsaren. I mitt fall skulle det bli alltför många. Ni har valt att inte tillåta folk att följa hela trådar via feeds, men tekniskt omöjligt är det inte (som AndersB nämner).
#31, #32: Jag har aldrig någonsin sett ett flöde för en blogg eller sajt som även gör varje kommentar som nya items i rss-flödet.
Tycker det låter som det skulle bli rätt galet när en kommentar kommer fristående helt utanför sitt sammanhang.
Mvh // Johan

#33 Jag tror de flesta som erbjuder kommentarer via RSS brukar ha två feeds, en utan och en med kommentarer. Helt utanför sitt sammanhang blir ju inte kommentarerna eftersom du förhoppningsvis ser en beskrivande titel … om det verkar intressant, men obegripligt är det ju bara att klicka på länken så hamnar man på forumet eller på artikeln.
Många trådar, inte minst på Proveniens, löper under lång tid och kan vara tysta under månader för att sedan bli aktiva igen. Om bara ursprungsinlägget genererar en notis i RSS-flödet så märker man inte när en tråd återuppväcks, om man försöker använda RSS för att hålla koll på vad som händer på forumet. Och det är väl det som RSS är till för.
Men som sagt förstår jag att man inte vill ha allt tillgängligt med RSS eller för den delen epostutskick, eftersom sajten ska vara kommersiell. Då måste användarna hit, för att generera många besök, som sedan leder till bättre betalt för annonserna.
I så fall lurar jag annonsörerna i alla fall, även utan RSS och mailutskick. Jag har alltid så mycket förstoring på skärmen, att jag inte ser högerkanten med annonserna.

Nu får man med kommentarerna också. Utmärkt!
#0 som syns i slutet på varje rubrik kanske kan tas bort.
Vissa av inläggen har med inläggsnumren, medan andra saknar det. Det vore bra om numren syntes på alla och att de kom i kronologisk ordning.

Antar att man håller på att testa dessa funktioner …
Missuppfattade det där om numren. De som syntes var hänvisningar till andra inlägg. Tror nog att det som anges som #0 i rubriken så småningom ska ange inläggets nummer.
När man klickar på länken kommer man till inlägget, men inte till tråden. Man ser bara ett inlägg.
#38 Ja, om man tar adressen till en sträng och sedan lägger till # och ett nummer så får man en adress som leder till just den kommentaren.

Kunde inte radera inlägg #40 
#40 Nej, det kan bara jag och Medarbetare göra. Det enda man kan göra själv är att ändra i texten under en timme.

Nu får man inte kommentarerna längre.