Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1137 ggr
AndersE
0

Släktforskning - mål och väg?

I strängen "Källor" skrev Titti om sitt mål med släktforskningen. Det fick mig att börja fundera…

1. När jag började hade jag nog inget mål. Det lät mest kul.
  2. Ganska snart ville jag fylla trädet med så många anor som möjligt - så långt bak som möjligt. Då kopierade jag friskt vad jag hittade…
  3. Sedan ville jag öka kvaliteten i mitt material. Jag började verifiera mina uppgifter med genline. Korrigerade och kompletterade.
  4. Så fattade jag äntligen att jag borde börjat med levande släktingar. Jag sökte upp, intervjuade och har ägnat mycket tid åt att söka och identifiera foton.
  5. Jag fastnade sedan i tiden ca tre generationer tillbaka - särskilt farfars föräldrar, men även farmors. Satte upp ett mål om att göra tre små böcker - mormors, farfars och farmors föräldrar (boken om morfars föräldrar finns redan).

Just nu är jag väl i både 3, 4 och 5. Ambitionen med böckerna finns kvar. En finns i tidig form. Det kommer att ta längre tid än jag trodde. Jag är rätt mycket hoppjerka. Arbetar med olika grenar, olika tider - utifrån lust och tilfälligheter.

Hur ser era mål och er väg ut?

Titti
0

Skulle jag finna min farmors fars föräldrar (jag kommer att hitta dom) så skulle jag ha generation 4 komplett. På en gren har jag just nu till generation 12, födelseår 1634. Få se hur stort mitt planerade släktträd blir.

Dessutom kom min mor med en önskan häromdagen, att jag skulle dela med mig till hennes bröder (mina morbröder). Min fd. svägerska önskar en släktutreding till dottern (min brorsdotter) - över dotterns fars släkt. Blir ju inget dubbelt arbete.

En tavla till mig själv (bara) tänkte jag först. Men nu kommer jag nog att dela med mig. Att lägga ut den på hemsidan - det tänkte jag inte först. Men nu börjar jag faktiskt att fundera på att göra det i alla fall.

Att  göra den i bokform - det har jag faktiskt inte ens tänkt på att man kan göra. Generad

Merzan
0

Jag släktforskar på Öland och Kalmar Län. Har själv forskat sedan 1984. Hjälper gärna till med uppgifter om jag har tid och möjligheter inom dessa orter.

AndersE
0

#2 Kul Merzan. Gå gärna med som medlem även i Proveniens!

(Så att du får tillgång till hela sajten här…)