Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 1986 ggr
AndersE
0

Tansey

Mina Medarbetare kidnappar trådar och det grövsta…#22Bild på Cheyenne

iFokus-poäng: Ametist Cheyenne

09-03-31
15:55

Hantera inlägg

#19 Ska se om jag får nytta av sidan. Flört Mina barns svärdsida kan jag inte forska på (än så länge). Deras pappa är född i England och han i sin tur hade en mamma född alldeles på gränsen mellan England och Wales och hennes föräldrar var från Wales. Min sambos pappa var sk Liverpool-Irish, född i England, Liverpool men med Irländska föräldrar.

Så mina barns farmor och farfar var alltså födda i England men med Walesiska respektive Irländska föräldrar.

#23Bild på chrissan

iFokus-poäng: Ametist chrissan

09-03-31
16:08

Hantera inlägg

Det här är OT för denna tråd, men har du namn och platser från ca 1901, så kan jag kolla. 1911 års census kommer precis nu, men kostar en del extra.

Tyvärr bruka folk från Wales heta Jones allihopa, utom några som heter Griffiths (ap Gryffud).

Medarbetare på Proveniens och Järnbruk

#24Bild på Cheyenne

09-03-31
16:16

Hantera inlägg

# 23 Jag startar en ny tråd.

#25Bild på Cheyenne

09-03-31
16:25

Hantera inlägg

Tillägg till mitt inlägg ovan; Jag startar en ny tråd när jag funnit de papper jag har om min sambos föräldrar och hans mor- och farföräldrar. Det är uppgifter jag fått från min sambos syster som skrivit ner det hon vet om släkten. Min sambos mamma, min svärmor, lever inte längre men hon var född (rotar i minnet) 1928 och hette Winifred Ellen Tamsey som ogift.

#26Bild på chrissan

09-03-31
16:34

Hantera inlägg

Hittar ingen med den stavningen i Birth Index. Kan det stavats på annat sätt?

#27Bild på chrissan

09-03-31
16:46

Hantera inlägg

Men det fanns en Tamsey 1831 som transporterades till Australien som fånge. Bara som kuriositet, vi har ju liknande intressen i fångarnas värld.

#28Bild på Cheyenne

09-03-31
16:48

Hantera inlägg

Ja, plötsligt fick jag för mig att hon hette Tansey som flicka. Hon avled 1991 i Warwick, Warwickshire och då hette hon Winifred Ellen Rowlands.

Hon var en väldigt speciell människa. Hysteriskt humoristisk och redan på sent 40-tal var hon officer i RAF. *stolt*

#29Bild på Cheyenne

09-03-31
17:03

Hantera inlägg

Jag har försökt klura ut hur jag ska flytta inlägg #23 t o m #28 till en egen tråd men jag går bet. chrissan kan du?

#30Bild på chrissan

09-03-31
17:03

Hantera inlägg

Kan hon vara född sista kvartalet 1927 i Manchester, Lancashire? Moderns flicknamn Schofield.

#31Bild på Cheyenne

09-03-31
17:17

Hantera inlägg

Nej, jag vet med all säkerhet att hon var född 1928 eller t o m 1929 och om jag minns det rätt hette hennes far Thomas Tansey. Letar förbrilt efter uppgifterna från min svägerska….!

Cheyenne
0

Tack AndersE. Ja vad är det för Medarbetare du har? Flört

Har pratat med sambon som bekräftade att hans mamma hette Winifred Ellen Tansey och inget annat. Ja, förutom när hon gifte sig med min sambos far förstås och därmed fick efternamnet Rowlands.

chrissan
0

Bravo Anders. Vi bredde ut oss där en del! Det blir så när man kickar igång.

Det finns en hel del Thomas Tansey i 1911 års census trots att den inte är komplett. Det är tjall på Ancestry.UK just nu så man får bara en del av alla resultat.

Två Thomas Tansey gifter sig lämplig tidpunkt (1919 och 1921) i Lancashire.

chrissan
0

Häpp!

Name:

Winifred Ellen Rowlands

Birth Date:

28 Nov 1927

Death Registration Month/Year:

Jan 1991

Age at death (estimated):

63

Registration district:

Mid Warwickshire

Inferred County:

Warwickshire

Volume:

31

Page:

490

Cheyenne
0

#3 Ja (och nu kom lite tårar). Det är Winnie. Hon gick bort på nyårsdagen 1991, bara 63 år gammal. Jag hittade ett papper från min svägerska som säger att Winnie föddes den 28 november 1927.

Tack chrissan *kram*

Cheyenne
0

Egentligen avled hon den 31 december 1990, dvs på Nyårsafton men hennes död registrerades först i januari 1991 enligt min sambo. Så uppgifterna är lite missvisande.

chrissan
0

Det här är BMD Death Index och den avser registreringen så det stämmer faktiskt. Nu skulle man vilja veta hennes fars ungefärliga födelseår samt hennes mors namn och födelseår ungefär, så kanske man kan komma in på folkräkningarna och få lite kött på benen. Enligt BMD Birth Index (som inte säger så mycket mer än var man kan hitta birth certificate) så skulle hon vara född i Manchester North då. Med moder Schofield. Men detta register är inte komplett.

Cheyenne
0

#6 Tack chrissan för att du så välvilligt hjälper till. Jag uppskattar det så mycket ska du veta.

Ringde sambon och frågade vart papprena från hans syster, min svägerska, ligger någonstans. Han föreslog att jag skulle kika i alla mina lådor och arkiv ;)

Jag försöker leta i minnet och jag tror att min svärmors mamma hette Ellen Margreth eller Margreth Ellen men det är alldeles för lite information för att söka på. Namnet Schofield ringer dock en klocka. Jag skulle kunna ringa min svägerska men hon bor i Kalifornien och jag är osäker på vad klockan är där just nu….!

Cheyenne
0

Nu kom sambon hem och ja, Winnies mamma, dvs min sambos mormor hette Schofield.

chrissan
0

Det finns en del sådana också - hur gammal var hon ca?

Cheyenne
0

#9 Menar du min svärmors mamma född Schofield? Se inlägg #8.

chrissan
0

Det finns en del Margaret E och en del Ellen M, men ofta har de bara initial för andra namnet. Därav frågan - det finns en intressant född 1897.

Cheyenne
0

Där går jag bet. Jag måste då hitta mina papper med anteckningar från min svägerska. Tråkigt, men jag måste få återkomma i "ärendet".

evakristina
0

Era inlägg är alltid lika intressanta att ta del av.

Verkar som om ni har hur lång erfarenhet som helst, ni är fantastiska forskare!Glad

chrissan
0

Konstigt nog verkar vigseln mellan Tansey och Schofield saknas i BMD (register över Births, Marriages and Deaths)

Cheyenne
0

#13 Tack! Glad Lite grann har jag lärt mig. Flört

# 14 Omfattar den även Wales??

chrissan
0

Den ska göra det, men är alltså inte komplett. det finns en mängd Tanseys och Schofields i Lancashire. Oldham och Manchester. de jobbar i textilindustrin