K.2 hälsingborg
Vilka trevliga bilder lizzkulla! Var låg det? Ute på Berga?
Ja det var fina bilder!
Kasernen finns väl kvar?
Att det inte var längre sedan försvaret hade kavalleri och hästar.
Nu har vi …och … 

Nu har vi varken det ena eller det andra kvar.
Det blir som i sagan om skräddaren och vantarna, det bidde ingenting till slut…
Först skall jag svara dej Anders, kör mot helsingborg efter Väla och t. h. där industriområdet börjar rakt fram innan nya polishuset ligger där ett gammalt hus som liknar ett mindre slott. Värksamheten där vet jag inget om men jag tror kontor .. Det var K.2 huvudbyggnad
, har fler vykorts liknande kort som kommer inom kort.
Ronny du kommer väl ihåg dessa hus?
Svenne sagan har redan börjat, såg på tv härom kvällen
Detta fina kort fick gubbarna!!! när de muckade. Jag har haft de uppe på väggen i oförstånd för nu är de fina färgerna borta i själva kortet finns de silvet så de bleknar aldrig sa en fotograf till mej när jag ville göra kopior på pappa.
Fanns något sådant kort från andra regementen för de som varit på besök hos mej har inte seett liknande?
Nu ligger de inpackat så inte ljuset kommer åt de.

#6 Vilket fint minne.
Väldigt trevliga bilder! Jo, att det funnits ett regemente på Berga visste jag och den pampiga huvudbyggnaden finns ju kvar!
Visst minns jag Bergakasernen.
#6 Fin minnesbild!
K2 blev väl P2 under krigsåren och flyttade till Hässleholm så småningom.
Måste få igång den nya scannern….
Min farfar har också gjort sin värnplikt på Berga i Helsingborg fast något tidigare än -35.
Skall snarast lägga ut bild på käre farfar med häst! 

Min morfar har blivit "av" med sina kort från K2, snyft! Fast min morfar var där senare. Han mönstrade 38/39 så han ska nog ha varit i HBG i början av 40-talet. Han är född -18 och hade nr 4?? (som han inte kommer ihåg).
Han har berättat att vissa hästar fick man passa sig för för de var inte riktigt kloka i huvudet. Det var visst utländska hästar (ungerska?) som hade skickats eftersom de var skyldiga sverige det.
Tror han berättade om en häst som högg sin ryttare i nacken. Fy katten!
och så skryter han med att de red i flera mil i dessa hårda kronosadlar. Vi hade en sådan på min morfars gård och det var som att sitta på en planka. morfar har också skickat mig att köpa en kronosadel på hans bästa kompis gårdsauktion (vår försvann i flytten), så den har jag nu. Problemet är att stropparna är för breda för dagens sadelgjordssöljor.
Önskar jag kunde fråga min farfar…. han dog när jag precis fyllt 15.
Märkligt så många frågor som dyker upp med ett nyväckt intresse för släktforskning!
Träffar faster imorgon som kanske minns honom berätta om tiden på K2.
Min farfar var född 1903 så han har ju gjort värnplikt på K2 tidigare än din morfar. 
Kul att så många har anor som varit på samma ställe!

Jag är på jakt efter bilder från K2, särskilt då Gruppbild/ enskild bild på morfar. Ingen som kan tipsa om var man kan leta? Har Krigsarkivet som man kan få kopior på? Men då måste man vet mer om var/när/hur/vilken morfar var där.
Har inte så många kort på när min morfar var ung.

Har varit och pumpat morfar på info. K2 skulle bestå av 5 skvadroner, 1 pansarbils skvadron och 4 beridna. Det fanns ca 600 hästar med ca 125 st i vardera skvadron.
Morfar var bara en kort tid i HBG och sedan blev de flyttade till Ljungbyhed. Den första tiden låg de på golvet i halm, liknande kobos.
uniformen var blå till vardags och på söndagen hade man en grå.
De var så långt upp i Sverige som Värmland, fast vissa av stäckorma åkte de tåg och lastade in hästarna i godsvagnarna. Morfar sa att på natten kunde man se de norska flyktingarna gå över gränsen med en liten lykta.
hästarna hade inga namn utan nummer. Morfar fick först ett litet gammalt ök men ville ha en annan så han fick en stor fux valack.
När krigen var slut samlades alla på ett avrustnings ställe i Småland(?). Morfar sa att det sas att där var 40000 personer på ett och samma ställe.
Man tränade i ridhuset utan sadel och tyglar (hur vågade de?). När ridinstruktören höjde piskan stannade alla hästarna.
Morfar tror han tillhörde 5e skvadronen, som var ett slags extra skvadron.