Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1035 ggr
Cheyenne
2009-03-19 11:41
0

"Dödligt" uttryck

Sitter och läser bouppteckningar och något som slår mig är att det i ingressen nästan alltid står XX har den datum si och så "genom döden aflidit" eller "med döden aflidit".

Finns det något annat sätt att avlida på? Obestämd

svenne
2009-03-19 11:45
0

Ja, den frågan har jag också ställt mej många gånger och mej veterligt finns det väl inget annat sätt att avlida på än genom döden.

Det var väl ett vedertaget uttryck man använde, kan jag tro.

Cheyenne
2009-03-19 11:51
0

#1 Ja, förmodligen var det ett vedertaget uttryck. Känns onekligen smått övertydligt dock; "personen är både död och avliden vilket vi härmed för till protokollet". Skrattande

svenne
2009-03-19 12:30
0

I bland kan man också se att det står "NN som med döden afgick". Jag tror att det kan vara så att verben avgå och avlida från början har haft samma betydelse och man poängterade det vid dödsfall att det var döden som var orsak till "avgången".

Sedan kan man fråga sej varför det i en bouppteckning nödvändigtvis skulle stå att personen var död, hade inte personen dött skulle ju heller ingen bouppteckning förrättats…

chrissan
2009-03-19 12:40
0

På norska heter det afgået med döden, kan det varit så här också från början och sedan har det skett en språkförskjutning?

Cheyenne
2009-03-19 12:58
0

#3 och 4 Det låter som rimliga förklaringar.

pertho
2009-03-19 17:09
0

Ändå tror jag att ordet bär en viss betydelse. Som jag uppfattar det användes det i äldre tider endast om den som dött genom sjukdom eller ålderdomssvaghet. Om den som dog genom olyckshändelse eller brott skrev man "vådelig händelse" eller något liknande. Efterleden -lida har samband med lidande. Jag har dunkla begrepp om när avlida blev ett generellt uttryck.

I dagens dödsannonser ser man ofta "stilla avlidit" och någon gång "hastigt lämnat oss".

AndersB
2009-03-19 19:09
0

Jag tror det här en gång diskuterats på AF men hur hitta det?